Hur jag rider fram till en tävling

En framhoppning för mig är endast en uppvärming. Det är ingen hoppträning, ingen konditionsträning, ingen dressyrlektion, ingen höjdhoppningstävling, ingen omhoppningsträning. Det är endast en uppvärming. Därför ser jag ingen som helst anledning att hoppa alla hinder hundra gånger, att galoppera varv efter varv och därmed endast trötta ut hästen, att hoppa högre än vad jag ska tävla eller att raca runt i full fart och svänga massor av snäva svängar.



Jag har en viss rutin som jag automatiskt följer vid praktiskt taget alla framhoppningar.

1. Jag börjar med att värma upp hästen ordentligt, få den avslappnad och mjukgjord. Mycket volter, lite sidförande hjälper och kanske lite tempoväxlingar och övergångar för att se att hästen är uppmärksam.

2. Jag brukar efter ett tag lägga in krysset i uppvärmingen, kanske hoppa det i en 8a, göra någon halt efter om hästen känns ouppmärksam. Krysset är det hindret på framhoppningen jag hoppar flest gånger. Det tröttar inte ut hästen, men gör den uppvärmd och ger mig som ryttare några chanser att få in känslan ordentligt.

3. Sedan brukar jag gå över till räcket. Om jag till exempel ska hoppa en 140-klass, brukar jag först hoppa det lågt ett par gånger, kanske runt 80 cm, för att sedan successivt höja upp det till 140. Totalt kanske jag hoppar det 4-5 gånger om allt känns bra. Hoppar jag en lägre klass blir det oftast färre gånger.

4. Efter räcket hoppar jag oxern. Brukar ungefär göra på samma sätt, börja lågt och sedan höja. Totalt hoppar jag nog oxern ett par färre gånger är räcket. Det sista språnget brukar jag vilja ha ganska maxat, både på höjden och bredden, och fram och bakbommen lika hög. Tror att det mest är för min skull, att jag liksom ska få in känslan och höjden och ta med mig ett bra självförtroende in på banan.

5. Har jag en pigg häst brukar jag se till att jag har tid för en lång skrittpaus innan jag ska in. Har jag däremot en lite slö häst brukar jag vilja ta ett par varv i lite friskare tempo, kanske även med lite tempoväxlingar, stunden innan jag ska in på banan.



Viktigt att tänka på vid framridning

Det största syftet är att värma upp hästen, inte trötta ut den.

Lägg in många skrittpauser!!! Ge hästen en chans att återhämta sig.

Se till att du har en medhjälpare med dig. Det blir så mycket lättare då! Dessutom är potentiella stressmoment aldrig bra på en framridning.

Ha hela tiden en plan med din framridning och följ gärna en rutin. Det bildar en trygghet och höjer förutsättningarna för en lyckad framridning och på så sätt även för en bra prestation på tävlingsbanan.

Lär känna din häst och lyssna på den. Behöver den ridas fram länge, eller går det bättre om du rider fram en kortare stund?

Nöj dig när det känns bra och sträva efter att få ett bra sistasprång innan du ska in på banan. Det bildar inga bra förutsättningar att gå in på banan med ett dåligt språng i kroppen och självförtroendet i botten.



Säger som förra gången - ställ gärna frågor om jag har missat något som ni undrar över =)



Undrar bara hur länge du rider fram respektive hoppar fram, på ett ungefär?
Svar:
Rider fram kanske jag gör i en kvart. Och sen hoppar jag fram ungefär lika länge tror jag. Dock inkluderar ju det mycket skrittpauser.

Om jag hoppar två klasser på en och samma dag blir det nog totalt sett en lite kortare framridning till den andra klasen.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Det låter som en ganska klassisk framhoppning. Som jag brukar göra ungefär. :) Bra att du påpekade att det är en uppvärmning och inget annat. :)

2009-07-23 @ 23:38:51
URL: http://hannasvedlundstahl.blogspot.com/
Postat av: Evelina

Ett riktigt klokt inlägg, hur man gör på framhoppningen är det många som borde fundera på, många verka ta det som en träning tycker jag..



Fler borde följa upplägg som liknar dina :)

2009-07-23 @ 23:57:09
URL: http://evi0627.blogg.se/
Postat av: Angelica

Hej Mikaela!

Tänkte bara påpeka att jag älskar din blogg <3

Har blivit lite smått beroende av den. Alla dina inlägg, tips m.m dom stämmer så bra! Allt du skriver tar jag åt mej och försöker förbättra.



Tack för en super duper härlig och intressant blogg!

2009-07-24 @ 00:06:59
Postat av: Emily

Mycket bra skrivet. Jag gör precis som du. Blir så irriterad på folk som kommer till en tävling, och sen på framhoppnigen "tränar" hästen. När man kommer på tävling ska det vara klart och inte behöva träna hästen att hoppa en viss höjd.

2009-07-24 @ 00:14:59
URL: http://emilystighall.blogspot.com
Postat av: Annah

Nu passar jag på att skicka ett GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN till dej! Hoppas du får en helt fantastisk dag med mycket presenter och god tårta!

Kram

2009-07-24 @ 03:58:46
URL: http://flersam.blogg.se/
Postat av: Hanna P

Du verkar ha en otroligt sund inställning.

2009-07-24 @ 06:35:12
URL: http://www.hannapersson.com
Postat av: Jossan G

Jag har sagt det förut och föregående talare sa det också: du verkar ha en otroligt bra och sund inställning vad gäller dina hästar och ridning överhuvudtaget, det är otroligt motiverande att läsa din blogg!

2009-07-24 @ 10:17:36
URL: http://www.metrobloggen.se/jozzizen
Postat av: Frida

Grattis mickis på födelsedagen :D <3

2009-07-24 @ 10:41:24
URL: http://fridieee.blogg.se/
Postat av: sarah

Låter nästan precis som min uppvärmning. Kanske dock hoppar lite mindre. Men jag har tagit åt mig av att höja upp succssetivt. Det gör ja sällan, hoppar oftast hindret en eller två gånger lågt och går sedan upp på den vanliga höjden efter att jag hoppat krysset i en 8:a.

Bra att du tar upp det där med endast en uppvärmning med. Då de väldigt ofta verkar vara något annat. Dock kan jag gör n omhoppningssväng på räcket om det är en A.0a

2009-07-24 @ 11:12:50
URL: http://ridsportsarah.blogg.se/
Postat av: Frida

Grattis på födelsedagen Mickis!:D Körkort nästa nu då? :P

2009-07-24 @ 11:17:35
Postat av: Angelica

Grattis på födelsedagen :D <3

2009-07-24 @ 12:03:30
Postat av: Emms

Undrar bara hur länge du rider fram respektive hoppar fram, på ett ungefär?



Superbra blogg föresten!!

2009-07-25 @ 11:12:24
Postat av: Elin Fornbrandt

Nästan exakt likadant som jag rider och hoppar fram! :D

2009-07-25 @ 17:41:00
URL: http://fornbrandt.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0