Svar del 4

Hur började du tävla och hur har du kunnat nå så pass hög nivå? :)

Det var mamma som var intresserad av hästar och fick mig att börja rida. Både hon och jag älskar att tävla, så det gjorde vi också.

Jag tror det är jättemånga faktorer som har spelat in. För det första har jag ju självklart tränat jättemycket. Jag är väldigt konsekvent på det sättet, är hästen i behov av att ridas, så rider jag oavsett väder eller hur mkt klockan är eller något sådant. Jag vet inte hur många gånger jag har bokstavligt talat tvingat mig ut och rida, fast jag egentligen inte hade ngn lust alls. Sedan har jag haft turen att hitta underbara ponnyer och hästar. Jag har dock inte alltid har fått färdigutbildade hästar, redan från vädligt ung ålder fick jag utbilda mina egna ponnyer. Det här tror jag dock har varit lite utav en fördel, jag har lärt mig jättemycket på detta! En ponny som jag tror har betytt jättemycket är min c-ponny minstral. Honom köpte vi billigt som en outbildad 7-åring, och jag lärde mig otroligt mycket på honom samt nådde fina framgångar och fick bra självförtroende. Samtidigt gav han ju oss en ekonomisk möjlighet att köpa en fin stor häst när vi sålde honom.


Sen har jag ju en väldigt engagerad mamma, det har ju hjälpt en hel del. Det är ju svårt att etablera sig i eliten utan att åka på många tävlingar, och det är ju svårt om man inte har ngn förälder som vill skjutsa. Sen är det säkert 100 andra faktorer också, det här var bara några exempel ;)



vilken är maxvikten tycker du för de olika kategorierna ponny och för häst? givet är alla olika, men på ett ungefär. eller hur brukar du tänka kring det (typ hellre lite tyngre och duktig, än lätt och nybbis)? vilken är maxvikten för dina hästar, enligt dig? :)

Det beror helt på hur hästen samt ryttaren är byggd. Det beror även på hur duktig ryttaren är. En som väger 100 kilo, är superduktig ryttare, sitter i balans och inte skumpar på ryggen kan vara bättre än en som väger 50 kilo, sitte helt i obalans och skumpar sönder hästens rygg och balanserar sig i tyglarna.


Vad är högsta du hoppat?
Jadu, jag tror inte jag har hoppat så mkt högre än 160 kanske. Jag gillar inte att hoppa onödigt högt, det sliter så ofantligt mycket på hästarnas framben.


Vad är medelhöjden som du hopptränar med dina hästar?
När jag hoppar hemma hoppar jag praktiskt taget aldrig högre än 110-120, förutom vid speciella tillfällen. Mest hoppar jag nog hinder som ligger runt 50-100.


Hur bestämde du dig för att skaffa så många hästar... och hur har du tid?

Satstar man ordentligt är det bra att ha minst två hästar. En kanske blir skadad helt plötsligt, har man bara en häst då så har man ju inget att rida på tex. Sen är det så tråkigt att bara ha en häst när man åker så långt och så mycket och tävlar. Och sen är det ju roligt också, att ha flera hästar!

Ibland kan det bli lite tufft med skolan och så, men det handlar bara om att prioritera!


Vem tränar du för?
I nuläget mest för Haking eller Ann Liwing.


Tränar du både hoppning och dressyr?
Nej bata hoppning.


Hur många gånger tränar du, har du veckotränare eller månadstränare?
tummen upp för rolig blogg, du inspererar!
Det går i perioder. Ibland varje vecka, ibland en gång i månaden, men i snitt kanske varannan vecka.

Tack så mkt, vad roligt! =)


Tränar du någonting för att hålla dig själv i form?

Ärligt talat nej. För det första finns inte riktigt tiden. För det andra tycker jag det är tillräckligt med motion att rida 2-3 hästar per dag, mocka och ta in och ut hästar och allt sånt. Spelade fotboll som yngre, så har väldigt bra grundkontion så den har aldrig varit ngt problem.

Kommentarer
Postat av: Anonym

www.ridstovel.se?boot=6785



snälla rösta! :D lr va med och tävla ni med! :D

2009-07-04 @ 10:50:36
Postat av: Lovisa

Minestral är verkligen finast, Mickis, vilket jobb du gjorde :D<3!

2009-07-04 @ 20:44:03
URL: http://ponnyryttaren.webblogg.se/
Postat av: Cicci

Är bilden tagen på Näsets RS? :)

2009-07-05 @ 21:16:24
URL: http://ciccieurenius.blogg.se/
Postat av: Barnacle

Har du intervjuat dig själv? :S



Kan man vara mindre självcentrerad?

2009-07-05 @ 21:36:39
Postat av: Mikaela

Lovisa - tack vad gullig du är! :)



Cicci - yes ;)



barnacle - ursäkta? :p om du skulle läst min blogg skulle du märkt att jag svarar på läsarnas frågor! haha

2009-07-05 @ 21:44:43
URL: http://tavlingsryttaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0