Svar del 5

Nu kommer den sista delen av svar på era frågor. Ursäkta att det tagit sådan tid, men det var så himla många frågor!


hej hej :)) måste bara säga att din blogg är riktigt bra! man blir väldigt inspirerad av att läsa den.
nu till frågorna :P
varför bytte du ulanda mot wembly?

vilka klasser har han gått?
Vad roligt att du tycker så, tack! =)
Har skrivit ett inlägg om det här. Han har enligt uppgift gått 150 i USA, men har ingen aning om hur det gått för vi har inte hittat ngra resultat.

vad är ditt lånsiktiga respektive kortsiktiga mål med honom? :)
Jag vill absolut inte gå för fort upp i klasserna med honom, utan jag vill bygga upp ett förtroende som håller i längden. Därför har jag inget exakt mål för i år, utan det beror helt på hur det går dom närmsta tävlingarna. Skulle dock vara kul att hinna debutera 140 iaf.
Långsiktigt vill jag att vi ska ha chans i 150-klasser.


kan du inte förklara lite mer vad som innebär när hästen tappar bakbenen innan hindret? tack för en super bra blogg, du inspererar =)
Alltså det beror på lite i vilket sammanhang, och det går även att tolka på lite olika sätt. Jag tycker själv att det är ganska svårt att förklara, men att hästen inte riktigt får med sig bakbenen utan tappar aktionen, vilket medför att den inte riktigt får den spänst och det tryck i bakbenen som behövs för att göra ett optimalt och så bra språng som möjligt.


vad är korsgalopp?
När hästen tex har höger galopp med frambenen och vänster galopp med bakbenen, eller tvärtom.

Hej!
Älskar din blogg :)
Jag funderade på hur det gick med Ulandas hovböld och om det går bra med nya ägaren?
Gud vad roligt! :D
Hovbölden är hon friskt ifrån. Nja tror hon är lite tjurig.


har du någon gång blivit avstängd/fått en varning på en tävling?
Nej

vilka placeringar har du fått i alla SM du har varit med i?:)
Oj vilken svår fråga haha. Kommer inte ihåg alla, men den bästa är en 6:e plats iaf.

Hur går det för Minestral nu?
Det går bra, jag har bara hört positiva saker från dom nya ägarna.

När ska du tävla Tessa igen?
Snart förhoppningsvis =)

Hur går det för Nocke och din lillesyster?
Det går jättebra, dom verkar passa bra ihop!


kan du skriva lite om hur det går för din lillasyster och hennes hästar? vet att det inte är hennes blogg men ändå ;p
Hennes ena c-ponny har varit skadad, och hennes andra har haft problem med munnen, så hon har inte varit ute och tävlat så mycket på sistånde.

hej hej :)
super bra blogg, alltid lika roligt och inspirerande att läsa dina nya inlägg :)
hur ställer du dig i frågan om att använda graman? bra, dåligt? skräp, bra hjälp?
ser framemot ditt svar!
lycka till med din ridning framöver, tycker du är riktigt grym!!
Jag tycker den är en bra hjälptygel om man vet hur man ska använda den. Använder man den fel skadar den dock mer än vad den gör nytta!
Tack så jättemycket!!

Hej!
Tänkte bara fråga vad du har för framtidsplaner. altså efter gymnasiet, plugga vidare, åka utomlans, fortsätta rida hemma eller liknande?
Ärligt talat har jag inga planer alls. Måste nog börja tänka på det snart :p

Nu när du inte har kvar Nocke. Ska du ha ngn mer häst typ 3 tävlingshästar liksom?
Nu har jag ju Lizza också, men när jag sålt henne är inte planen att köpa någon ny, utan jag ska ha två.

Bacchuz som du nämner i nått gammalt inlägg, är det samma som Bobo har nu?
Yes det stämmer!


Måste bara säga att du har en väldigt bra blogg! inspererande då jag också har en "hästblogg" och skriver om mina träningar och tävlingar.
- Men till frågan. Hur lägger du upp träningsplaneringen för varje häst? Rider du efter hur hästen känns för dagen eller har du en strikt planering eller planerar du tex vecka för vecka?
Tack så mycket, vad roligt!
Jag har en svag planering för varje vecka, men ändar den mycket efter hur hästen gått dagarna innan och hur den känns för dagen.

jag skulle jätte gärna vilja ha lite tips, min häst har varit rätt bråkig, men vi har tagit oss ur problemen, då blev han istället riktigt het och bara kastade sig över de flesta hindren och då blir det en massa rivningar och annat onödigt, jag har börjat få tillbaka honom och han lyssnar mycket mer ( Allt detta har hänt inom loppet på 2 månader skulle jag tro )
men , han har fortfarande lite för brottom, och lixom "hinner inte med sin teknik " , före han började bråka och vara tjurig hade han Mycket bättre teknink och rev nästan aldrig, nu har vi stora problem med räcken, och oxrarna är han gärna i frambommen på.. Har du några bra tips, vad ska jag träna för att hitta tillbaka till flytet och få honom att komma tillbaka till sin bra teknik ?
Kanske rätt svår fråga, men hur jobbar du om du sätter dig upp på en sån här häst ?
Hoppas du har det bra på träningslägret och kanon bra blogg, önskar enbart mer tips på övningar ;)

Jag skulle jobba med att försöka få hästen lugn och avslappnad även vid hoppning. Lägga in mycket små hinder även i markarbetet, och hoppa mycket studs.
En annan bra övning för att få hästen att tänka efter och inte bara slänga sig över hindren är att ha en bom före och en efter hindret (ca 2,5-3,5 meter från hindret).
Det är bara lite allmänna tips, det är alltid lika svårt när man inte sett hästen i verkligheten.
Tacktack! :D Ska försöka komma med lite fler såna i framtiden!


har du ingen utrustning till salu?
Hmm... Jo det kanske jag har faktiskt, ska kolla det.

din blogg är en av dom intressantaste :).
Jag undrar om du kommer tävla något i småland, hade varit kul att se dig tävla :D
Vad snäll du är, tack! =)
Ärligt talat vet jag inte, har inte planerat så mycket tävlingar än.


vad har du för ridkavaj?:D
En Pikeur =)


Hej ! Du är en jätte bra inspiratör och ja blir väldigt glad av att läsa din blogg !
Jag har en fråga; jag har den C ponny som jag har växt ut och hon är ill salu. jag vet att jag är för lång och det käns när jag rider henne att balansen blir inte som de var förut och så... Men å andra sidan kan jag ju inte bara suta rida min ponny, speiellt inte när hon är till salu.. , eller ? Ponyn verkar inte lida, jag fortsätter att tävla och det går bra ! ( placeringar i nästan varje tävling och vinster med !) Det är nu som det går som allra bäst för nä jag fick hene hade hon världens undehals och bara spang ifrån mig och ville inte jobba.. så det är nu som resultaten kommer efter allt hårt arbete, men det är även nu som jag livit för lång..
Nu till min fråga;
Hur ska jag göra för att bättra på balansen och få henne mjuk innan folk provrider utan att det skadar henne ?
Kan jag fortsätta tävla (jag hoppar LC-LB nivå)
Ska jag rida på något speciellt sätt, ngt som jag bör tänka på ?
Jag är ca 174 cm lång & vägr 46 kg.. Är det jätte dumt att rida ponnyn då ?
Hur brukar du göra innan folk ska provrida, ngra speciella mjukgörande övningar ?
Det vore jättesnällt om du ville svara för jag vill inte göa illa min ponny, men nu känner jag mej bara förirrad ;s
TacK!
Vad glad jag blir, tack!
Eftersom du är så pass lätt och skriver att hon går bra när du rider henne och att hon inte verkar störas av din längd, tycker jag absolut att du ska fortsätta rida henne. Dom flesta hästarna mår bra av att röra sig, så att låta henne stå är värre. Något som man måste tänka extra mycket på när man är lite för lång och ska hoppa är att man aldrig går före med överlivet. Det är lätt att göra, och påverkan på hästen ökar när man är lite för stor.
För att bättra på balansen finns det många övningar som man kan göra. Testa att googla på det så hittar du säkert massa tips. Det behöver ju absolut inte ha med hästar att göra, utan bara allmänna balansövningar.
Jag själv brukar inte göra något speciellt innan folk ska provrida, men vill man att hästen ska vara extra mjuk är tex öppnor, slutor och serpentiner bra lösgörande övningar.
Hoppas det går bra för dig och din ponny!

Slår ni eget hö?
Nej

Tycker jättemycket om dig och din blogg, men har en liten fundering...
Vet du hur ett Pessoabett inverkar på hästen, och varför rider du Nocke på Pessoa isf?
Vad roligt! :D
Jag har läst mycket om pessoabettet och det finns väldigt många olika åsikter och tankar om det. Dom går isär väldigt mycket, vissa tycker det är jättebra och vissa tycker det är djurplågeri att använda pessoa. Den enda som verkligen vet inverkan på hästen är nog hästen själv, så jag tycker man främst ska lyssna på den. Jag tyckte Nocke verkade trivas, så såg ingen anledning att inte använda det.


Kommentarer
Postat av: Carro

Hej! Vore kul med fler utrustnings specialer, tex vilka täcken du använder, benskydd, träns, ryttarutrustning osv osv.

2009-07-07 @ 12:11:26
Postat av: hanna

jättebra blogg, verkligen ! (y)

jag skulle också gärna vilja se flera utrustningsspecialer, men även fler övningar som du använder dig av. :)

2009-07-07 @ 18:26:36
Postat av: Carolin Rosman

Vi har ett problem men våran unghäst! Han smiter jämt under tråden när man tar ut den andra hästen,vilket han precis har börjat med, men det är liksom inget vi lägger som stor del på för de kan jag förstå om vi tar hans komips ifrån honom. Men när vi tagit in honom i stallet så blir han lugn, men så fort vi tar upp den andra hästen så blir han skitstressad å står å vävar,eller han SLÄNGER sig, över hela boxen. Även fast han VET att vi kommer tillbaka med Den andra hästen.Så vi vet ärligt inte vad vi ska göra med hästen nå mera.. Visst, de hade varit okej dom första gångerna vi gick ut med den andra.. MEN nu blir det bara värre och värre för varje gång vi tar ut honom. Igår så hade ägaren stannat kvar hos honom när jag hade gått ut, Och han hade igronerat henne TOTALT, hade hon stått i boxen så hade hon inte stått längre.Sedan helt plötsligt så bara slänger han sig i sånet å ligger där å de ser ut som han tänker "nu dör jag,jag är så deppad." Han är lugn som en klippa i vagnliga fall, man kan lixom nästan gå under magen på honom( Han är lite mer än 2 år så det är ju snart dags för sadel). Så han beter ju sej inte som en unghäst i vanliga fall.. Men vi har liksom blivit oroliga på sistonde för det blir somsagt bara värre.

Tipps ?

2009-07-10 @ 11:52:16
URL: http://fotografrosman.webs.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0