Dagens ridpass

Red båda stora hästarna på volten idag. Båda fick gå relativt hårda pass.

Ture:
Började med lite galopp-jobb. Mycket länga korta, ville få han snabb i reaktionerna utan att tjaffsa med huvudet. I början stretade han emot ett par ggr, men direkt när han började tjaffsa gjorde jag halt. Han som är ganska känslig började studsa lite pga av mina skarpa halter, men sen verkade det som att han förstod att han måste börja jobba och då gick han super. Dock lite stark kanske. Sen hoppade jag tre studs, halt, volt tillbaka, studsen, halt, volt tillbaka osv. Efter det hoppade jag 8:an, då var han superfin, verkligen! Jättelydig och hoppade allt i bra balans och avslappnad form.



Ulanda:
Red ett liknande pass som med Ture, fast jag hoppade inte dom tre hindrerna längst meddellinjen som en 8:a, utan bara lite hur som helst. Hoppade planlöst runt lite, gjorde lite volter, hoppade lite, ja la in lite hinder i markarbetet helt enkelt för att försöka avdramatisera det här med hinder. Hade vanligt tränsbett samt graman. Gramanen behövdes verkligen i början, då var hon lite halvvild. Sen efter ett  tag slappnade hon av och gick riktigt bra!



Kommentarer
Postat av: Elin

Fin bild på dig och Ulanda :)

2009-05-11 @ 23:38:56
URL: http://fornbrandt.webblogg.se/
Postat av: johanna

tack, hon är himla fin :)

Du hade då grymt snygga hästar!

2009-05-12 @ 07:03:45
URL: http://johaanniiee.blogg.se/
Postat av: Karin

Ulanda är väldigt lik min pålle :-)Samma färg och liknande exteriör. Skulle dock tro att min herre är lite större (168cm) Har hon också 4 vita "ben"?



Gillar din blogg, den är inspirerande! :-)

2009-05-12 @ 10:06:35
Postat av: Empa

Hur ofta i veckan har du med hinder?? Det verkar som om det är ofta.

2009-05-12 @ 10:48:12
Postat av: Anonym

Hej, jag har läst igenom din blogg och tycker den är rolig och intressant att läsa. Men jag undrar om du aldrig har tänkt tanken att betsla ner dina hästar i vardaglig ridning? Själv anser jag att man ska kunna rida hästar på vanligt bett när man rider markarbete. Jag ser att du har skrivit att tillex ture blir för stor och stark. Men är inte det poängen att få han smidig och lätt i handen när man rider? Är inte det ett mål man vill uppnå? Själv försöker jag rida med små hjälper som möjligt på vanligt bett. Jag har het ponny som sprang in i väggen jämt när jag fick henne, pga att att hon var springig. Men efter några månaders kämpande har hon blivit lugn och söker sig själv till en stadig bärande form. Fortfarande är hon stark att hoppa, men det är sånt jag fortfarande har kvar att jobba med. I hoppning förstår jag om man vill ha starkare bett, pga att man vill att hästen ska reagera direkt för hjälperna.

2009-05-12 @ 16:21:35
Postat av: Amanda

Vad fina de är båda två! Provridit skimmeln än? :)

2009-05-12 @ 21:57:15
URL: http://nogg.se/AmandaG
Postat av: Cicci

Tjena! Några frågor. :) Brukar du kolla dina hästar hos veterinär med jämna mellanrum eller kör du på tills du stöter på problem? Eller kollar du dom efter säsongen lr något sånt? Har du haft turen att ha skadefria hästar?

2009-05-12 @ 23:10:38
URL: http://ciccieurenius.blogg.se/
Postat av: Mikaela svarar

Tacktack =)



Empa - tror jag svarade på det i frågestunden.=)



Anonym - svarar i ett inlägg



Amanda - nope imorrn ;)



cicci - ja vi brukar kolla dom med jämna mellanrum, i regel minst två ggr om året. En gång på vintern (efter avslutad säsong) och en gång på sommaren. Ja, mina hästar har faktiskt
pepparpeppar varit väldigt skadefria. Förrutom Nocke då, det var problem i ett helt år.

2009-05-13 @ 16:05:54
URL: http://tavlingsryttaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0