Svar del 1

Kommer du köpa en till storhäst när Nocke är såld/överlåten till din lillasyster? =)
Nej jag tror inte det. Målet är att jag ska ha två hästar som jag ska tävla, iom skolan hinner jag inte med fler. Fast i sommar ska jag ju ha en till häst, men målet är att sälja den innan skolan börjar igen sen.


hej :) jag undrar om du aldrig blir höjdrädd när du hoppar ?
Ja, ibland kan jag faktiskt tycka att hindrerna känns lite höga, spec när jag inte hoppat nå högt på ett tag. Sen när ja går banan när hindrerna kommer upp i 140-150, då brukar det också kännas lite högt. Man känner sig så liten. Fast jag försöker alltid att inte fokusera på höjden eller på själva hindrerna när jag går banan, utan på svårigheterna emellan. När jag hoppas upp på Ture brukar dock alla hinder direkt kännas mycket lägre, haha. Fördelen med att ha en stor häst ;)


Hur länge har du tävlat?
Min första tävling startade jag väl i 7-års åldern. Typ blåbärshoppning på 30 cm ;)

Vad är målet, världscupen, OS, VM ?
Ärligt talat har jag inget så pass långsiktigt mål. Min inställning just nu ser ut likt detta: Jag vill såklart bli bäst i världen, men jag tänker bara hålla på så länge det känns roligt. 

Har du tänkt försörja dig på hästar eller har du planer på annat?
Denna fråga hänger lite ihop med den förgående. Det optimala för mig vore dock nog att fortsätta ha hästar som en hobby, och att ha ett par superbra tävlings hästar vore jättekul. Jag är dock väl medveten om att för att komma till toppen måste man verkligen satsa fullt ut, och det räcker inte med att ha ett par hästar att tävla med på fritiden. Visst, det vore ju iof kul att ha ett försäljningsstall eller något likande, men risken är att jag skulle tröttna på detta ganska snabbt. Men man vet ju aldrig, mina åsikter angående detta ändras från dag till dag, så till slut kanske jag står där med 50 hästar och ett försäljningsstall ;) Hästar kommer jag iaf alltid ha i mitt liv!


Har din familj aldrig funderat på att flytta till hästcentret skåne.Ja bor här,de är mkt lättare att hålla på med hästar här nera.Allt finns i mkt störra utbud=)
Ärligt talat vet jag inte vad det är för något :p Men att flytta ner till skåne över huvud taget tycker jag vore super, tänk vad nära man kommer alla internationella tävlingar, och de flesta tränarna håller ju till där nere. Men min familj är nog inte likna sugna på det, iaf inte den manliga delen. Har ju en pappa och en brorsa också, som inte alls är intresserade av hästar.


du rider ju ture på pelhambett,är de för att han e het eller för att du vill få böjningen på nacken. funderat mkt över detta bett men hittar ingen information,bara negative kommentarer om det=) berätta gärna funktion och vad du tycker om det,för&nackdelar=)
super blogg verkligen=)
Den största orsaken är att han är för stark på hoppbanan. Dessutom är han ju väldigt stor, och han blir lätt lite lång. Jag orkar liksom inte riktigt rida ihop honom med ett vanligt tränsbett.
Det jag använder består av en stång, och eftersom det är skänklar på bettet så är det ju lite hävstångseffekt. Jag har ett delta som jag sätter i den översta samt i den understa "ringen". För att stoppa överrörligheten som pessoabettet har, så finns det en kedja också. Det är inte bara med var man sätter tyglarna som man kan reglera skarpheten på bettet, utan också genom att spänna kedjan olika hårt. Ju hårdare man spänner den, desto skarpare upplever hästen bettet. Jag har kedjan väldigt lös, Ture gillar inte alls om man spänner den för hårt.
Fördelarna med detta bett är att det är lite skarpare än en vanligt tränsbett, men ändå ganska snällt om man använder det rätt. Det är ju också väldigt reglerbart, man kan få det väldigt skarp, men som sagt även relativt oskarpt. Detta kan iof också vara en nackdel. Om man missbrukar bettet, och inte riktigt har kunskap om hur det fungerar, kan det bli väldigt fel. 
Och ordspråket "ett bett blir aldrig värre än vad ryttaren gör det till" gäller fortfarande. Det är ju trots allt ett lite skarpare bett, och det bör användas med varsamhet. Sen är det även väldigt personligt från häst till häst, vad den gillar och inte gillar.
Tack för berömmet! =)




Hur ofta hoppar du dina hästar?
Det är väldigt olika från vecka till vecka, från häst till häst, samt vad man räknar som "hoppning": Gymnastikhoppning, såsom studs och olika bomövningar samt låga hinder, kan jag göra ganska ofta om jag känner att hästen behöver det. Det går självklart i perioder, och dessa övningar kan jag göra allt från varannan dag, till en gång i veckan. Mer "riktiga" hinder, dvs lite högre språng och vanlig banhoppningsträning, håller jag inte på med så ofta. Det sliter ju ganska mycket på hästarnas ben att hoppa högt, och det vet jag redan att mina hästar kan, så det tränar jag inte så mycket på. Kanske en gång i månaden. Sedan tillkommer ju alla tävlingar, så det blir ju en del ändå.


Hejsan. Jag har en C-ponny som jag tävlar LA/MSVB. Men han är lite tjockis. Har du något bra tips på hur man bantar en häst på bäst sätt ?
Ilooooooove din blogg ! :D
Du kan ju räkna ut din foderstat för att veta att du inte ger din häst för mycket mat. Har skrivit lite om det här. Det är dock viktigt att du inte skär ner på all mat samtidigt och helt plötsligt. Likt människor är det väldigt ohälsosamt att svälta och hårdbanta. Jag tror inte så mycket på bantning över huvud taget. Det bästa är att motionera sin häst mer, mycket intervallträning och långa uteritter i skogen. Kanske rida två gånger per dag om man hinner det?
Vad roligt att du gillar den!


vart bor du ? :)
På en gård i Bergshamra, en liten by ungefär 2 mil utanför Norrtälje.




Hur långt kan man komma med ett varmblod som INTE har gått på banan? Mycket bra blogg! :)
Oj, detta är väldigt beroende på individen såklart. Det finns ju varmblod som kommit hela vägen, även om dessa utgör en klar minoritet i jämförelse med halvbloden. Detta beror förmodligen på att varmbloden i regel har sämre förutsättningar för att bli hopphästar. De är ju framavlade för helt andra saker, och självklart har de då oftast större förutsättningar fysiskt sett att lyckas inom dessa områden. Men som sagt, det finns ju exempel på att även varmblod kan gå hur långt som helst, även om det är väldigt ovanligt.
Tack så mycket!


Vad tycker du är en måttlig "hömängd" till en liten och nätt häst på 160 cm? Hon äter torrhö!
Det beror på hur näringsvärdet på ditt hö är, vilken typ av häst din häst är, samt hur mycket energi den gör av med dagligen. Än en gång vill ja tipsa om detta inlägg, där det finns en länk till en sida där du kan räkna ut exakt hur mycket mat din häst behöver.


Kommentarer
Postat av: Jasmine

Varför rider du med delta på pehlamet?

Med delta ligger hävstången i hela tiden, än att rida med dubbla tyglar och kunna lägga i stången då man behöver.

2009-05-08 @ 00:07:56
Postat av: FREJA LINDSKOG

Vilka mysiga hagar ni verkar ha :D

2009-05-08 @ 11:18:55
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Mikaela svarar

Jasmine - Han har alltid gått med delta, även med den förra ägaren, och det har fungerat bra så jag vill inte byta. Dessutom tycker jag det blir lagom skarp, och när man hoppar blir det bara krångligt med två tyglar. Jag tycker även att det är svårare att få en bra kontakt med hästens mun då. Men det är vad jag tycker, många andra gillar ju att rida med två tyglar, men jag gillar inte riktigt det.

2009-05-08 @ 12:07:16
URL: http://tavlingsryttaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0