-



Hur länge har Ture vintervila? Vad rekommenderar du angående vintervila :D?

Svar: Eftersom Ture gått ganska hårt det här året hade jag tänkt ge honom en ganska slapp vinter på ridfronten. Samtidigt vill jag ju inte att han ska tappa kondition eftersom tävlingarna drar igång ganska tidigt nästa år.

Jag hade sakta tänkt trappa ner lite på ridningen nu. Nu i början hade jag tänkt rida ungefär lika ofta som vanligt, men lite slappare pass. Sen hade jag även tänkt skära ner på antalet ridturer i veckan, så att han tillslut rids ungefär varannan dag. Efter några veckor kommer han sedan få typ 1-2 veckor helt ledigt, då han bara får gå i hagen och vara häst. Sen hade jag tänkt trappa upp ridningen igen. Hela den där processen kanske tar en och en halv månad eller nåt.

Nu kommer jag tyvärr hem väldigt sent från skolan flera dagar i veckan, och då är det ju kolsvart och omöjligt att rida ut. Annars rekommenerar jag vid sådana hära "vilor" att just rida ut väldigt mycket, och inte bara låta hästen vila helt i flera veckor. Dels så tror jag inte det är bra för hästens hållbarhet att ha sådana plötsliga långa pauser i träningen, och sen så tappar den ju konditionen och den kanske blir stel osv. Jag tycker man istället bara borde rida sköna, kravlösa skogsrundor några veckor, och sen kanske bara lägga in någon vecka där hästen får vila helt från allt som har med arbete att göra.

Men nu får vi se hur det går med just uteritts-biten för min del som sagt. Jag kommer i alla fall försöka hinna rida ut så ofta som möjligt på Ture nu!



Hur resonerar ni kring vintervilan?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag tycker det är självklart att hästen ska få två veckors vila 2ggr om året, men inte mer än två veckor irad. Hästen är väll lite stel när man börjar rida igen, men den hinner inte tappa någon kondition på två veckor, så det tycker jag är lagom. :)

2009-11-21 @ 12:34:24
Postat av: Elin

Hej! Jag tycker att du gör helt rätt i Tures fall!



Min fråga är vad du skulle göra i mitt läge? Jag har en tioårig D-ponny som gjort sitt första tävlingsår nu. Han har gått från LD-LA på ca 10 månader och är väldigt känslig och så. Sista tävlingen jag gjorde i november hade han inte riktigt samma sug som han har haft innan. Han har vilat helt i ca 5 dagar och sen inte gått så jättehårt i ca 2 veckor efter det, men han behöver samtidigt stärkas rejält för att kunne gå LA i februari iaf, hur skulle du lägga upp träningen?



SNÄLLA svara på det! :) typ dagens fråga elr ja vad som hellst, det är nog inte bara jag som undrar. Man vill ju att de både ska vara utvilade och tycka det är kul när sesongen börjar men inte slutkörda av för hård träning.

2009-11-21 @ 15:00:12
Postat av: jessica

jag tycker det är bra att man ger hästen vintervila. Jag själv kommer inte ge min häst någon riktig vintervila, utan en vecka med att bara skritta ut. Han gillar inte att stå i hagen hela dagarna utan han älskar att bli riden! Så han får en vecka med bara lugna skritturer i skogen och ut i ca 20-30 min varje dag den veckan :)

2009-11-21 @ 15:00:21
URL: http://[email protected]
Postat av: Stina Petersson

Jag tycker vinter och sommarvila är jätte bra för hästarna så att man inte överanstränger dom. Tävlar sjävl på regional nivå och låter mina hästar vila 4 veckor på vintern och 3-4 veckor sommaren så dom är fräscha till tävlings säsongen :)

2009-11-21 @ 15:53:07
URL: http://stallmanstorp.blogg.se/
Postat av: lisa welin

Min ponny ska också få viloveckor nu i vinter, passar också bra eftersom vi inte heller har ridhus oså blir det stenhårt på utebanan. Jag håller med om att trappa ner och upp är viktigt!



Har en fråga: C-ponnyn äter 9dl korn om dagen. Hur mycket ska jag minska med under vilan ? eftersom korn ger energi så tror jag knappast att hon ska ha så mycket då, eller ? :)

2009-11-21 @ 16:40:29
URL: http://lawn.blogg.se/
Postat av: ina

det låter klokt!:)

2009-11-21 @ 17:03:30
Postat av: Sofie Bergling

Hej! Vad kul att ha ramlat in på din blogg, gjorde det via buke. :) Jag brukar i vanliga fall göra så att mina hästar får två-tre veckor per vinter då dom bara får göra lugna uteritter och slippa ridhuset. Sen brukar dom även under två veckor få vila var tredje dag. Jag ställer aldrig av dom mer än max tre dagar i sträck, dom är den typen av hästar som varken mår bra fysiskt eller psykiskt av att vila för lång tid. Dom får även alltid en lugn period i början av juli när det är tävlingsuppehåll.



Iår blir det ingen vintervila för deras del dock. Dom drog blev sjuka i ett virus efter sthlm horse show, så sen dess har det varit väldigt lugnt för deras del. Nu börjar dom komma igång på riktigt igen, så nu jäklar ska det trimmas så att vi kommer ut riktigt fit for fight i början av säsongen!



Hoppas att det går bra med den nya hästen, den ser jättetrevlig ut! :)

2009-11-22 @ 09:46:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0