-



Trevliga hästar, men är det inte svårt att rida två helt olika? Zazou är ju betydligt mer framåt mindre och känsligare. Ture mer säker och lugn ? Omställningen mellan dessa borde varit väldigt stor främst i början, hur anpassade du dig?

Svar: Tack så mycket! Alltså, förut när jag red ponny, och även i början när jag hade Ture och Bacchuz samtidigt, så hade jag väldigt svårt för att ställa om mig. När jag började rida en ny häst började det ofta gå sämre med den gamla ett tag, för jag anpassade enbart min ridning till den nya. Men sen lärde jag mig att ställa om ganska bra beroende på vilken häst jag red på.

Nu har jag inte riktigt haft det problemet. Tror helt enkelt att jag har fått mer erfarenhet genom att ha ridit så många olika hästar, så nu sker omställningen automatiskt. När jag sitter upp på en häst försöker jag lyssna så mycket jag kan på den, och sedan ställa om mig så mycket jag kan så att det passar. Självklart har jag grunden i min ridning kvar, men jag rider ju egentligen inte Ture och Zazou likadant.

Jag tror därför att det är väldigt nyttigt att i tidig ålder rida många olika hästar. Man kan kanske byta häst med sina kompisar någon gång eller nåt sånt. Att rida olika hästar är nog en av de mest utvecklande sakerna man kan göra för sin ridning. Jag själv har märkt att jag genom att rida andras hästar även rider mina egna hästar bättre.

Faktum är att jag tycker det här är ganska intressant. Det är ju mycket diskussioner kring detta när man ska köpa en ny häst. Ska man köpa en häst som är så lik som möjligt till dom man är vana vid, eller ska man köpa en lite annorlunda häst så man lär sig rida många olika typer av hästar? Min teori är att när man är liten borde försöka ha lite olika typer av hästar för att hitta vilken typ man passar bäst med, och sedan när man är lite äldre och mer rutinerad fösöka hålla sig så gott som möjligt till just den typen. Om man kollar på tex Malin Baryards hästar så är ju alla lite samma typ - ganska smäckra och pigga. Hon väljer ju medvetet bara den sorters hästar för att hon vet att det är med dom hon passar bäst ihop.

Nu har det blivit så att jag har ganska olika typer på dom hästarna jag har nu. Men jag trivs väldigt bra med båda, och det är ju trots allt det viktigaste!




Kommentarer
Postat av: Bor

2010-01-30 @ 06:48:24
Postat av: borasryttaren.blogg.se

Jag får rida olika hästar lite då och då det är super nyttigt :)

2010-01-30 @ 06:49:11
URL: http://borasryttaren.blogg.se/
Postat av: Elin

Intressant faktiskt, har aldrig riktigt sett det på det sättet. Men tänker man efter är det ju precis så det är!



läs min blogg!

kram

2010-01-30 @ 11:36:01
URL: http://eliinwallin.blogg.se/
Postat av: Emily

Jag hör till den kategorin som tycker att det är nyttigt (och jättekul) att rida olika typer av hästar :) Trots att jag har två häster hemma så går jag fortfarande på ridskolan med. Jag tycker man lär sig mycket av att rida olika hästar, skulle inte tycka det var så kul att sitta och rida samma precis hela tiden :P Kan man bara rida en typ av häst så tycker jag inte man är en särskilt duktig ryttare ;)

2010-01-30 @ 12:12:29
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Åsa

Hej :) Jag har en fråga, tränar du för ngn speciell,modell veckoträning, eller blir det lite då och då? Eller rider du mest själv?

2010-01-30 @ 12:27:23
URL: http://yellowisthenewblack.blogg.se/
Postat av: denice

Åh va fint du har gjort i bloggen ! :D

2010-01-31 @ 01:51:57
URL: http://denicesundberg.blogg.se/
Postat av: Karro

Hej, var ifrån kommer ditt ländtäcke? :) Vet du var man kan köpa liknande?

Kram

2010-01-31 @ 22:00:28
URL: http://karolineb.blogg.se/
Postat av: Ida A

Jag tycker det är jättekul att rida andras hästar, även om de inte är "din typ" så kan det ändå vara väldigt lärorikt. Vad gäller att skaffa häst så tycker jag det viktigaste är att kemin stämmer :)

2010-02-03 @ 13:18:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0