Veckans övning - Studs

Kom på att jag helt kommit av mig med det är med veckans övning, men nu tänkte jag ta upp det igen! Veckans övning för denna vecka är studs.



Studsar är bra gymnastik och muskelträning för hästen. De övar också upp hästens mentala och kroppsliga reaktioner - dessutom tycker hästarna oftast att det är väldigt roligt. För ryttaren är det ett jättebra sätt att träna balans och lätt sits.

Studsar kan byggas med olika hindertyper t.ex. kryss, räcke oxer, på raka eller böjda spår. För en stor häst är avståndet i en studs normalt ca 3,5 meter på rakt spår, för ponny något kortare. Sen kan man även länga eller korta studsen med syfte att stärka hästen på olika sätt.

Källa: Övningar och banor för hästhoppning

De förgående övningarna hittar ni HÄR.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jätte bra övning :)

2010-01-21 @ 17:42:53
URL: http://petraebbesson.blogg.se/
Postat av: Sisterhood "tävlingsryttaren"

Vad tycker du ang ryttar och -hästlicensen?

Läs vidare på min blogg..



Mvh Sisterhood - En tävlingsryttares vardagsblogg..

2010-01-21 @ 18:41:37
URL: http://www.sisterhoood.blogspot.com
Postat av: Ebba

Jättebra övningar! Jag älskar din blogg och dina bidler! När börjar du tävla igen? Och blir det något med den andra hästen?

2010-01-21 @ 18:58:34
Postat av: johanna

du e min "veckans blogg" den här veckan! :))

2010-01-21 @ 21:26:02
URL: http://vihastalskare.blogg.se/
Postat av: Anonym

2010-01-21 @ 21:43:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0