HÄSTAR GENOM TIDERNA

Jag var fem år när vi köpte vår allra första ponny Charlies Annie. Hon var endast fyra år och var i princip bara inriden så hon var ganska tuff för mig och mina systrar i början. Bl.a. så hann jag med att bryta nyckelbenet när jag ramlade av för att hon bockade. Så småningom hoppade vi Lätt B innan vi sålde henne. När jag var sju fick jag en lite mer rutinerad ponny som hette Piggelin II. Det var med honom jag gjorde min tävlingsdebut och jag lärde mig otroligt mycket på honom. Vi startade två stycken SM i fälttävlan och lyckades tom komma tvåa år 2002 och vann även Lag-SM samma år.

Jag har även haft fem andra B-ponnyer, Romario, Batman, Mulleman, Chanel Surprice och Gold Fever. Av dessa ponnyer så var Gold Fever den ponny jag red högst klasser på. Han var en problempony när vi köpte honom då han hittade på lite alla möjliga konstigheter. Han gick så småningom SM i hoppning med både mig och min lillasyster. Även med honom red jag lite fälttävlan.

Min första C-ponny hette Dollar Girl och var sex år när vi köpte henne. Detta var år 2002, i samma veva som vi sålde ”Pigge”. Dollar och jag red upp till MSV.A och startade SM. Hon var en väldigt het ponny när man red men världens coolaste i all hantering, en perfekt ponny helt enkelt;)



Tequila Rose
hette min andra C-ponny som jag hade samtidigt som Dollar. Hon hade inte tävlat något innan vi köpte henne men även med henne startade jag MSV.A. Tyvärr fick vi ta bort henne efter att vi upptäckt att hon hade en systa i hoven:(

När vi sålde Dollar, år 2005, så åkte jag och min mamma till Holland och köpte Parisienne. Vi hade letat efter ponny ganska länge här i Sverige men inte hittat någon som passade. ”Piggy” hade tävlat Lätt A i Holland så jag var överlycklig att äntligen ha fått en ponny som jag kunde ut och tävla lite högre på ganska direkt. Det är med Piggy som jag haft mina största framgångar. I början när jag tävlade henne red jag även en superfin C-ponny vid namn Kildavin For Real. Vi hade köpt honom till min lillasyster men jag tävlade honom upp till SM innan hon tog över honom igen.

Ungefär samtidigt som vi köpte Piggy så lyckades vi även hitta Pablo Picasso B (Picasso). Vi var iväg och tävlade och skulle kolla på ponnyer på ett försäljningsstall när Picasso stod där. Han var så fruktansvärt söt och hoppade runt med mig trots att han inte hade några muskler så vi var helt enkelt tvungna att köpa honom:p Picasso har jag startat tom 1,45 på men nu har min lillasyster tagit över honom.

Min andra storhäst hette Calle (e. Baloubet du Rouet) och var fem år när vi köpte honom. Vi tävlade 1,10 innan han såldes. Under sommaren 2007 köpte vi en helt fantastisk ponny, Nevada, vi startade vår första tävling, Lätt D, i juli och mindre än ett år senare gick hon MSV.A. Under hösten köpte vi då 6-åriga Beaulando, även kallad Klumpen. Han har jag kvar nu och vi har tävlat 1,40.

Under 2008 tävlade både jag och min lillasyster Nielands Ferona upp till MSV.B med placering. I november samma år hittade jag och mamma Gauss i Smålandsskogarna. ”Gusten” är e. Cardento-Diamonds are Trumphs och hade endast varit hemifrån uppfödaren en enda gång trots att han var sju år. Nu har han startat 1,35 och har placeringar i 1,30. Han är en väldigt speciell herre men har väldigt lätt för att hoppa och tävla är det bästa han vet. För ungefär ett år sedan köpte vi vår andra Cardento-avkomma, Miss Candy. Vi debuterade 1,30 igår och det gick väldigt bra.


Jag har dessutom två bebisar, Mr Cool och ”Qulan”. Båda är fyra år och ”Cooling köpte vi i somras och han lever verkligen upp till sitt namn. Han är e. Uskudar des Malais och Miss Candy (Missan) är hans mamma. Vi är så otroligt förtjusta i henne så när vi började fundera på att köpa en unghäst så tyckte vi det skulle var jätte kul att ha hennes avkomma, och så blev det:)

I november köpte vi Qulan, e Quantum-Corrado I. Hon var inte inriden utan hade bara gått på lösdrift. Nu håller vi på att rida in henne nu vilket går bra. Än så länge iaf.. ;)



Så som det är nu har jag alltså Klumpen, Gusten, Missan, Cooling och Qulan.
Det blev ingen kort presentation det här men nu har ni fått en liten inblick i min ”hästhistoria”;)


Kommentarer
Postat av: johanna

Det var riktigt kul att läsa om :D Roligt med en inblick såhär tidigt så man får se lite av en bakgrund :)

2010-03-01 @ 21:56:21
URL: http://joohaannah.blogg.se/
Postat av: emm

Kul att läsa om dig o dina hästar också, kul att Mikaela fick in en "ersättare" :D

2010-03-01 @ 22:10:07
Postat av: Lina

Hej! kul att du gästbloggar ett tag. Jag tänkte höra en sak med dig som jag vet är svår att svara på men jag tävlar i hoppning och ska sälja min häst nu för att sedan köpa en som jag kan klättra lite mer med i klasserna.



Så frågan är :

Vad tycker du ungefär är en rimligt pris på en häst som jag så småning om (ganska snart) ska kunna tävla 1.40 på?



Tack!

2010-03-01 @ 22:11:18
Postat av: malin

ååh romario var han skimmel ? <3

2010-03-01 @ 22:16:18
Postat av: Anonym

Julia! Såg dig på Ekenryttarna förra helgen! Måste bara säga att du och miss candy gjorde en jättefin runda i 1.20m ! Kram Erika

2010-03-01 @ 22:23:49
URL: http://nogg.se/shazli
Postat av: Anonym

Kul! =)

2010-03-01 @ 22:25:56
Postat av: caroline

du har alltså haft 18 hästar under dina år?

inte dåligt :) haha

2010-03-01 @ 22:45:47
Postat av: Amanda - allt går om man bara vill

den där parisienne var jag hyfsat sugen på att åka kolla på när han var till salu! riktig snyggis. hade dock fullt i stallet då :(

2010-03-01 @ 22:55:42
URL: http://showjumpingbyamanda.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Ser ut som att du har haft många hästar. Kul ändå att utbilda hästarna själv istället för att få dem färdiga ;)

2010-03-02 @ 00:10:20
URL: http://hastliv.webblogg.se/
Postat av: e

åh vad roligt :)

2010-03-02 @ 08:06:43
Postat av: Helena

En rolig sak är att Piggelin II, tävlade jag en hel del mot i fälttävlan när William Nillson Fryer hade honom! :) Himla söt ponny!

2010-03-02 @ 09:13:53
Postat av: Anonym

visa gärna filmer från när du tävlade ponny samt häst. Visa gärna filmer på när du trillar av också ex. det är så lärorikt att se andra rida!! / Tack på för hand emma

2010-03-02 @ 09:20:13
Postat av: Anonym

Vad kul att du köpte Mr Cool, var själv intresserad av att köpa han!! Ska bli spännade att se vad det blir av han, du får skaffa egen blogg sedan så man kan följa han =)

2010-03-02 @ 10:11:42
Postat av: Hannas huvud - Modell och hästägare

Haha vad lustigt, Gold Fever känner ju jag till :) Efter min C-ponny sålts åkte vi till ett försäljningsstall och provred några D-ponnysar. Han stod i en box och var jättesöt. Kommer ihåg att hon som hade stallet var jättestolt över honom för han var så bra på att hoppa. Ännu mer lustigt att jag tänkte på det där stallet och hästarna för någon dag sen :)

2010-03-02 @ 10:49:19
URL: http://hannashuvud.blogg.se/
Postat av: Evelina

Vart är det Miaela har åkt? Vilket land?

2010-03-02 @ 10:53:58
Postat av: Katarina

Jösses vad många hästar! :p

2010-03-02 @ 10:57:43
URL: http://teaaftereight.blogg.se/
Postat av: Liza

Så fina hästar du har/haft! Kul!

Har du eller din syster någon egen blogg??

2010-03-02 @ 11:05:04
Postat av: Lisa Welin

Hej! Spännande med en ny bloggerska ett tag :)

Har du någon bild på Piggelin ? har varit medryttare på en B-ponny med samma namn :)

2010-03-02 @ 16:23:01
URL: http://lawn.blogg.se/
Postat av: Erica Sjöström

Oj vad många fina hästar och ponnyer du verkar ha/ ha haft... Visst står Parsienne i Norrbotten nu? Om det nu är samma ponny?

MVH / Erica

2010-03-02 @ 18:10:21
URL: http://ericasjostrom.se
Postat av: Elin Fornbrandt

Gud vad roligt att fått ha tillgång till så många hästar! Måste ha varit otroligt utvecklande att få rida så många olika. Blir lite avis ;)

2010-03-02 @ 18:23:57
URL: http://fornbrandt.webblogg.se/
Postat av: Sanna

Hej!

Insåg just att du och jag måste ha tävlat mycket emot varandra då jag kände igen namnen på många av dina ponnysar :) Mulleman t.ex, en ponny jag aldrig kommer glömma! Ville bara flika in och säga hej, vi är ju trots allt gamla tävlingsrivaler ;)

2010-03-02 @ 18:43:59
Postat av: jessica

Jag tycker du borde skaffa en egen blogg :D !

2010-03-02 @ 19:17:46
URL: http://chabur.blogg.se/
Postat av: Allroundryttaren

Åhh, jag känner igen Qulan.

vad kommer hon ifrån? :)

2010-03-02 @ 20:25:52
URL: http://allroundryttaren.blogg.se/
Postat av: issa

skulle vara roligt att se lite filmer och bilder från tävlingar och träningar på dina hästar :)

2010-03-03 @ 09:33:19
Postat av: Emma

Vad har du för snygg kavaj på ponnybilderna??

2010-03-03 @ 11:02:09
URL: http://newtonochjag.blogg.se/
Postat av: Mathilda Antelli

Åh, är det Mulleman som har gått massa MSV hoppning och är typ ett russ? Som det sedan hände en trgiskt olycka med?

2010-03-06 @ 16:56:40
URL: http://elitponnys.blogg.se/
Postat av: Jossan

åhh shit xD Dollar Girl köptes av en i stallet jag står i.. Riktigt fin ponny var det =)Tyvärr fick hon en skada och blev tvungen att avlivas =(

2010-03-06 @ 16:57:07
Postat av: mojsi

har du inte haft lite väääl mycket hästar ;P var delägare till 2st gamla (men söta)gubbar när jag var typ 4, men jag får inte ha nån häst nu.. :'(

2010-08-01 @ 17:08:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0