Att köpa häst

Såg att ganska många önskat att jag skulle skriva lite om hur jag tänker när jag ska köpa en ny häst, vad jag kollar på vid en provridning, var jag letar annonser osv.  Nu när detta är väldigt aktuellt för min del så tänkte jag att jag skulle skriva lite om det. 

Det första jag börjar med när jag ska köpa en ny häst är att verkligen fundera ut vad det är för häst jag letar efter. Hur gammal, vilken utbildningsnivå, vilken prisklass osv. Det är dock viktigt att inte vara för exakt för då kommer man förmodligen aldrig hitta någon häst, utan mer lite allmänt sådär. 

Sen börjar jag titta på annonser. De sidorna jag använder mig av är främst hastnet.se och bukefalos.se, men jag håller även utkik på lite försäljningsstall och sånt.

När jag läser annonser grovsållar jag bort oerhört många genom att tänka på vad det verkligen är jag letar efter. Vi har sålt och köpt hästar ganska mycket, så om det är något jag lärt mig är det att vara kritisk. Min erfarenhet är att de allra flesta överdriver när de skriver en annons, eller helt enkelt har en annan uppfattning om saker och ting än sig själv, så det är MYCKET sällan jag åker och tittar på en häst utan att ha sett en video först. Det är verkligen ett bra tips - be om en video innan du åker och kollar. Då kan du direkt se om hästen ev. är någonting för dig, så du slipper slösa både din egen och säljarens tid på att åka och kolla på hästar du inte har någon aning om det är en sån du letar efter.

När jag väl hittat en häst som stämmer överrens med det jag letar efter och såg trevlig ut på videon, så är det dags för provridning. Jag brukar då försöka hitta fler hästar i närheten, framförallt om det är en bra bit bort.

När jag provrider en häst låter jag alltid den som ridit hästen visa upp den först (om denna finns tillgänglig). Dels eftersom jag vill se hästen från marken, och dels för att hästen ska ha en chans att visa sin "bästa" sida. Jag ber oftast denna visa upp hästen utifrån den utbildningsnivå den sägs ligga på. Tex om den har tävlat 130 ska den ju kunna hoppa en liten bana på 130. Om jag fortfarande tycker hästen ser intressant ut blir det min tur att sitta upp.


När jag provred Ture

Jag brukar börja med att känna på hästen i alla gångarter. Är den mjuk i sidorna? Lyssnar den framåt och tillbaka? Är den känslig för hjälperna? Sedan börjar jag hoppa. Först lågt och sedan lite högre. Hur högt jag hoppar beror främst på hur det känns, vilken nivå hästen är på och vad säljaren tycker. När jag hoppar hästen brukar faktiskt försöka prova lägga den både aningen nära och lite långt ifrån någon gång för att se hur den beter sig. Måste den komma perfekt för att hoppa? Är den snabb i benen? Vågar den ta av lite utifrån eller är den feg? Jag brukar även be om att få hoppa något lite tittigt hinder.

Det jag kollar på vid en provridning är över lag är: Hästens helhetsuttryck (utseende, gångarter osv), hoppförmåga (teknik, hur den tar sig an hinder, om den är rädd om sig, modig osv), hinderuppfattning (om den slänger sig över hindren eller står emot osv), psyke, inställning till hinder och till arbete i allmänhet, lydighet (är den känslig för hjälperna?), passar hästen mig osv.

Om hästen fortfarande känns intressant så åker jag hem och studerar filmen. För filma är något vi alltid gör vid provridning, det tycker jag är jätteviktigt. Dels så är det inte alltid det känns som det ser ut, och dels så är det bra att studera hästen i ensamhet utan säljarens ord i öronen och i en lugn miljö.


Provridningen av Zazou

Sen så är det dags att bestämma sig. Är det här hästen jag vill ha? Innan jag gör detta vill jag helst ha provridit flera hästar så att jag har något att jämföra emellan. Om jag kommit fram till att hästen har det jag letar efter så blir det besiktning.

Vi brukar i de allra flesta fallen vilja ha en klinikbesiktning och även röntga hästen. Det här är faktiskt bra att göra då vi några gånger varit med om hästar som haft så allvarliga röntgenfel att veterinären inte varit säker på att de kommer att hålla för ridning i framtiden. Det är även bra om man någon gång ev. ska sälja vidare den och den köparen i sin tur vill röntga den. Då är det inte så kul om det kommer fram massa saker man inte visste om.

Om hästen går igenom är allt färdigt - då har man en ny häst :)

Är det något jag glömt skriva om som ni undrar över så kan ni ju ställa en fråga i kommentarsfältet!


Kommentarer
Postat av: m

Jättebra tips! Jag undrar, vem är det som betalar besiktning/röntgen mm? Det lär ju vara den som vill köpa hästen, men samtidigt kan det ju vara jobbigt att betala för att röntga flera hästar om det sen kommer fram att ägaren undanhållit info om hästen t.ex.

2010-03-28 @ 15:46:46
Postat av: Anonym

bra skrivit :)

2010-03-28 @ 16:18:24
Postat av: Cherie Mårtensson - En blogg om mitt liv

Riktigt bra inlägg :)

2010-03-28 @ 16:19:02
URL: http://cheriemartensson.webblogg.se/
Postat av: bianca

hej jag undrar om inte du skulle kunna skriva ett inlägg om pessoaselen? asso vad du tycker om den, fungerar den bra för dig? hur länge brukar du longera med den osv. skulle tycka det var kul att läsa, också om du har märkt reslutat med den ? :)

2010-03-28 @ 16:28:08
URL: http://biancabruni.blogg.se/
Postat av: Elin

Vi brukar även be om att få göra en egen besiktning hos vår veterinär innan vi köper hästen. Har varit med om att ponnyer har varit UA på säljarens besiktning medan den varit upp till 3 grader halt på vår besiktning, sånt är inge roligt. Sen besiktade vi en ponny för nån vecka sen som var 2 grader halt på 3 ben på vår besiktning, 11 dagar efter åkte dom och skulle göra en hälrutredning men fick den klinikbesiktad UA, så en sån besiktning säger inte så mycket, tyvärr :/

2010-03-28 @ 16:43:52
URL: http://eliinwallin.blogg.se/
Postat av: Josefin

Intressant inlägg =)

2010-03-28 @ 17:42:34
URL: http://ridsport.bloggplatsen.se/
Postat av: matilda

Undrar samma sak som m, vem är det som betalar besiktningen/röntgen mm? Det lär ju vara den som vill köpa hästen, men samtidigt kan det ju vara jobbigt att betala för att röntga flera hästar om det sen kommer fram att ägaren inte har tagit hand om hästen och den har skador t.ex.

2010-03-28 @ 19:08:00
URL: http://matildajusslin.blogg.se/
Postat av: Anonym

När jag säljer hästar betalar jag oftast HELA besiktningen inkl röntgen, undantagsfallet är om köparen vill röntga ngt utöver en exportröntgen (tex rygg), då bekostar de det själva, eller om hästen är exportröntgad det senaste året och bilderna finns att tillgå, vill köparen ändå ha nya bilder får de betala det själva, samt om hästen ligger i en lägre prisklass (under 70 000) då betalar jag "bara" den kliniska besiktningen. Detta är det vanligaste sättet, sedan finns det självklart andra överrenskommelser, som att om hästen går igenom en bes betalar köparen, om där visar sig vara några fel betalar säljaren osv. Kramar

2010-03-28 @ 19:46:16
URL: http://fridatinglof.blogspot.com
Postat av: Frida Elmlund - en hästmänniskas vardag

Jag tyckte texten var jättebra skriven och väldigt intressant, men kollar du aldrig på hur den uppför sig i stallet? Jag tycker det är jätteviktigt att hästen går att hantera från marken :)

2010-03-28 @ 19:46:33
URL: http://fridaelmlundare.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jättebra tips och råd,ska själv köpa häst och jag fick svar på mkt som jag funderar på. Brukar du alltid röntga?Om de är ok på böjprov gör man ändå röntgen för att vara på den säkra sidan?



Hur gör du med försäkringar,tar du över föregående eller tar du en ny?

2010-03-29 @ 09:18:21
Postat av: fridan

bra inlägg!! varför vill du ha en häst till? :)

2010-03-29 @ 12:54:54
URL: http://kaloescha.blogg.se/
Postat av: Erik Askered

Väldigt trevlig häst den där. :) Intressant att se hur du tänker kring provridning, då vi verkar tänka ganska lika.

2010-03-29 @ 20:34:58
URL: http://equestrianguys.se
Postat av: Jojjo

Köpte min häst på ett försäljningsstall i Skåne, jättebra! Jag e sååå nöjd med min häst. Fick mycket hjälp av säljarna och jag får även åka dit om/när det blir ngt problem för att få hjälp. Definitivt ett ställe jag rekomenderar!



www.stallkarupslund.se

2010-03-30 @ 00:24:24
Postat av: Anja

Fint :) Men såg inte så snyggt ut med hon som stod o rökte i ridhuset :S

2010-07-06 @ 15:15:18
Postat av: Isabella

Vad ligger hästarna i för pris klasser på stall karupslund ? tycker dom verkar väldig seriösa där. Berätta gärna mer ;)

2010-08-12 @ 21:06:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0