Beställt

Idag har jag beställt bettet som Litos förra ryttare tyckte han fungerade bäst på. Inget bett jag har provat hittils har känts superbra vid hoppningen, så nu ger jag upp :p Hoppas verkligen det här känns bra nu!

Det här är det jag beställt: Ett gag med parerstänger



Några andra bett jag gärna skulle vilja ha hemma är bland annat dessa:

Ett baby-pelham. Skulle vilja prova det på Ture, och kanske även på Zazou faktiskt.
Sist på hoppträningen var hon så jäkla stark, så skulle velat prova något pyttelite skarpare än ett vanligt tränsbett. Kanske skulle även Lito gilla det... Gillar ju pelhambett överlag, men för vissa hästar kan det vara lite för skarpt och då är det ju perfekt med detta som har kortare skänklar.



En mildare variant av pessoabettet.



Sen skulle jag vilja ha massor av olika varianter av "vanliga" tränsbett!


Hela Sprengers katalog kan ni hitta HÄR

Bett kan man egentligen aldrig få för många av, ändå har jag väldigt få.. Typiskt att dom flesta ska vara så himla dyra! Det är som är så bra med just Sprenger-bett är ju att man på många affärer har möjlighet att låna hem bettet och prova det innan man köper det. Tycker fler bettmärken/butiker ska erbjuda samma sak!

Kommentarer
Postat av: Sabina Zander

Det där baby pelhamet är ju rätt så skarpt... det är ju tvådelat. :S

2010-05-03 @ 18:10:47
URL: http://szander.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ett stångbett (pelham tex men även kimblewick osv) med just hävstångseffekt ska aldrig vara delat! Det är rakt som gäller, gärna något svängt.

2010-05-03 @ 19:06:32
Postat av: Anonym

man kan hyra sprenger bett på olila ställen i sthlm. bland annat stockholms hästbutik. du får prova i 2 v om du gillar så är det bara att köpa. :)

2010-05-03 @ 19:07:55
Postat av: Amanda

Jaktkandar/kimblewik då? Har hört mycket gott om såna, lite snällare än pelham och lite skarpare än tränsbett.

2010-05-03 @ 19:22:45
URL: http://ponnihest.blogg.se/
Postat av: vickan

vill oxå prova det bettet. dock absolut inte 2-delat. gillar inte det alls. högst på min önskelista just nu är ett sprenger dynamic rs med fasta ringar. har lånat min kompis rätt länge och min häst som är rätt knepig i munnen annars stortrivdes :D



btw så finns babypelhamet i 3-delat oxå :)

2010-05-03 @ 19:36:06
Postat av: Anonym

Ang babypelham så finns det i andra märken med som är bra mkt billigare, köpte ett för runt 300kr, och det var tredelat men med den funktionen som pessoa magic betten har, alltså att man inte kan vika ihop dem så det blir mer eller mindre som ett rakt bett fast lite svängt, de ligger kanonbra i hästarnas mun då.



Säger som någon annan, stångbett ska absolut inte vara delade, det blir inte bra, du får att de slår upp med huvudet rätt vad det är pga obehag, plus att det är inte bra för mun och tunder.



2010-05-03 @ 19:37:10
Postat av: Anonym

kan inte du berätta lite mer om bett du använder? speciellt D-rinhsbett och vad du tycker om de

2010-05-03 @ 20:04:20
Postat av: sofi

Har du provat Myler bett? Jag rider endast på myler bett numera. Rider just nu på ett tungfritt bett.

2010-05-03 @ 20:05:58
Postat av: Emelie Bengtssn

Tycker du ska prova ett Sweet Iron-bett!



Detta bett:



Då behöver du inte ha ett bett med hävstång, utan bara ett skarpare tränsbett. Inte är dom så dyra heller ca 200:-, och fungerar toppenbra på de flesta hästar! Prova på Zazou! :)

2010-05-03 @ 20:10:02
URL: http://likeajoke.blogg.se/
Postat av: Anna

Varför inte prova Kimblewick på Zazou? Finns ju hela tre olika "skarplägen" på samma bett :) Pelham är ju gjort för två tyglar så jag fattar inte varför alla ska envisas med delta och sånt när det finns liknande bett som är gjorda för en tygel? och som sagt - ALDRIG delade stångbett. :S

"mildare variant av pessoa" = nej, det har fortfarande precis samma verkan...

2010-05-03 @ 20:11:33
URL: http://annaochtindra.blogg.se/
Postat av: Emelie Bengtsson

Glömde ju länka (hahahahaha)....



Här kommer länken så du ser vilket Swee Iron-bett jag menar!



http://www.theequinewarehouse.com/assets/images/products/mids/509d.jpg



Finns ju många olika varianter - sök på google (bilder) så ser du några varianter. :)



Du kan ju även testa detta om du vill ha lite hävstång):

http://www.agerstaridshop.nu/images/astund_sweet_iron_shank_bit_three%20copper_rings.jpg

2010-05-03 @ 20:16:25
URL: http://likeajoke.blogg.se/
Postat av: Mickan

Kan rekommendera Bomber's Bits. Jag har ett jättebra som jag hade till min förra häst, ett tredelat d-rings bett i koppar/sötmalm. Det som var speciellt med detta är att det finns en "ögla" i d-ringen där tygeln kan fästas för en hävstångseffekt., eller så kan det användas som ett vanligt d-rings bett. :-) Jag gillar det. Inte lika skarpt som ett pelham, men mindre "fladdrig" än ett pessoa.

2010-05-03 @ 20:36:42
Postat av: Hilda

Jag har det där specialpessoat och det funkar jättebra på mina hästar! :)



Din blogg är verkligen superbra :D

2010-05-03 @ 20:52:19
Postat av: jessica

jag kan rekommendera flippanbettet och 2-ringsbettet. :) min häst är jätte pigg och ganska stark. flippan fungerar hon bra på, och tycker det är bra att man kan bestämma själv hur skarpt man vill ha det.

sen 2-ringsbettet. de längst ner med två ringar. det är ett jätte milt bett och min häst blev helt magisk på det, inte alls stark och jätte mjuk och fin. jag köpte inte sprenger utan köpte mitt på skara hästsport för typ 250kr så är ju inget dyrt bett. så känner du för att testa det, så gör det. ett milt bett som iaf fungerade på min pigga, heta och starka häst. :)

2010-05-03 @ 21:03:45
Postat av: Elina Persson - Mitt liv som tävlingsryttare

Min ponny var jättestark ett tag, red med ett rakt gummipelhambett. Testade då att ha tygeln direkt i den stora ringen, hon blev som en helt annan häst. Gick även mycket bättre i hoppningen och hon blev helt fantastisk att rida! Så jag rekommenderar att prova att sätta tygeln direkt i den stora ringen :)

2010-05-03 @ 21:16:35
URL: http://perssonelina.blogg.se/
Postat av: Josse

Mickis, om du vill ha ett bett som är lite skarpare än ett vanligt bett ska du testa ett kimblewickbett. Det finns tredelat, tvådelat och rakt. Jätte bra! Fungerar super på Erik :)

2010-05-03 @ 22:12:26
Postat av: Anonym

hej! om du vill ha ngt som bara är ngt starkare än vanligt tränsbett så rekommenderar jag detta från Globus (finns 3delat och rakt) som jag brukar använda med två tyglar för att kunna reglera lite, är som en blandning mellan pessoa och gags kan man säga, fast mildare! gå in på Globussport.se --> häst --> bett --> hissringsbett, och de två översta på av bilderna (funkade inte med länken...) Betten finns bla på hööks för runt 250-300 kr :)

2010-05-03 @ 23:30:19
URL: http://yellowisthenewblack.blogg.se/
Postat av: Jasmine

Jag hoppas verkligen inte du köper en delad stång. Något värre i en hästmun utom pessoa finns inte.

Hävstången försvinner ju när det är ledat och det enda som händer är att bettet knäcks upp i gomen på hästarna.

2010-05-04 @ 11:04:21
URL: http://novajasmine.blogg.se/
Postat av: Ponnymamman

Ta gärna hjälp av en bra tandläkare oxå. De som inte ligger bra i hästens mun behöver man ju inte bry sig om att köpa...

Sen måste jag säga att jag tkr prioriteringarna bland ffa unga hästtjejer är lite sned ibland...

- Man är noga m att hela ryttarutrustningen är rätt f säsongen, o lägger gärna några tusenlappar här o där på statusprylar t hästen. Men man vill inte så gärna lägga tusen spänn f ett bett.

Utan rätt bett o sadel så kmr man ju lixom ingen vart... ;)

Lycka till m ditt bettletande!

2010-05-04 @ 11:21:48
Postat av: Anonym

På Horze butiken i Upplands-Väsby kan du hyra Sprenger betten en vecka !

2010-05-04 @ 12:19:15
Postat av: Lina Zacha - Tränare

Jag instämmer med flera andra här:



-undvik tvådelade bett, de är inte bra för tandhälsan



-pessoa utan kindkedja tillhör marknadens mest lynniga bett



-först och främst: ta reda på varför hästen inte lyssnar så bra. Trivs han inte med själva mundelen? Prova olika alternativ där innan du betslar upp.



-Har du provat bettlösa alternativ? Många hästar rids med för hård hand och väljer då att springa ifrån bettet. Bettlöst bryter vanan.



-Behöver han skolas mer? Man kan aldrig lägga för mycket tid på grundträning.

2010-05-04 @ 22:06:49
URL: http://linazacha.blogspot.com/
Postat av: Matilda

Hej jag har en d-ponny som är pigg ibland och ibland när man rider dressyr så vill hon hänga sig i bettet. Just nu har jag vanligt tredelat, jag har inte velat sätta på hehhe något starkare eftersom att jag vill inte att hon ska bli för tillbaka, När jag hoppar så har jag gummi tredelat för att då vill jag ha henne lite starkare. har du tipps på något bra bett? Hon är sex år så jag vill inte sätta på för starkt / Matilda :)

2010-05-05 @ 10:54:20
Postat av: Alice

Hej jag behöver hjälp med bett! Tänkte eftersom du verkar kunna endel :)! Just nu har jag ett rakt nova bett i hoppningen då jag tyckte förut att jag höll för mkt i honom! Han var lat då men nu har han börjat bli mer pigg i hoppningen och ganska ofta när man styr mot ett hinder så känns han liksom stum i munnen!? jag har testat med ett 3-delat bridong med fasta ringar och då känns han värre!

Funderar på att testa ett pessoa med två ringar? Tacksam för all hälp jag kan få! :)

2010-11-09 @ 23:27:05
URL: http://binnastoy.blogg.se/
Postat av: Lovisa Karlsson

Hej!

Man borde väl få tävla med hissringsbett va? :)

svara gärna till min mail, :)

2011-04-25 @ 22:12:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0