Tävling Rådmansö

Första utomhustävlingen för i år, såå härligt! Även hästarna verkade tycka det var skönt att slippa dom trånga mörka ridhusen, alla 3 var superduktiga :)



Luna

110
0,0 fel


Luna var verkligen otroligt duktig! En helt annan känsla än förra tävlingen då hon var ganska spänd. Denna tävling kändes hon väldigt lugn och fokuserad. Framhoppningen kändes jättebra. Hoppade bara krysset ett par gånger, räcket två gånger och oxern en gång, sen nöjde jag mig iom att hon gjorde det så bra. Tror hon är en sån häst som inte ska hoppa fram så mycket iom att det kan vara ganska stressigt och trångt med alla hästar, utan att huvudfokuset ska ligga på att få samt hålla henne avslappnad.

På banan fick jag en jättebra känsla och allt kändes väldigt enkelt. Hon fokuserade verkligen på hindren och det kändes som om hon tänkte till lite. Som tex på kombinationen. Hon har ju hela tiden hoppat väldigt långa språng, och förra tävlingen fick vi då lite problem i kombinationerna då hon inte riktigt fick plats och därmed inte hann upp till det andra hindret. Denna gång verkade hon uppmärksamma att det kom ett till hinder och backade därför av lite av sig själv samt var extra snabb upp från marken. Dessutom tycker jag att sprången blir mer och mer jämna samt att hon går att reglera på ett helt annat sätt. Det känns verkligen som om utvecklingen går åt rätt håll :)

Var tvungen att lägga till ngn dålig låt från AudioSwap på filmen, för tydligen var musiken som spelades i bakgrunden på tävlingsplatsen upphovsrättsskyddad, och då blockerar youtube videoklippet :/





Qubbe

110
0,0 fel


Eftersom jag startade 3 hästar i denna klass så blev det lite stressigt, framförallt till Qubbes start. Samtidigt som mamma och syster stoppade in Zazou som startade innan, skrittade jag bort till framhoppningen och trodde jag hade ganska gott om tid. När jag kom fram visade det sig dock att det var 4 nummer tills jag skulle starta. Lyckades iaf hinna med några språng och travade sedan ner till banan där det bara var att gå direkt in och få startsignal.
Kanske inte världens bästa förutsättningar för vår första start tillsammans, men vi behöll lugnet båda två. Jag är ingen som stressar upp mig i första taget om man säger så, men däremot blir ju vissa hästar ganska påverkade av när allt händer lite hastigt. Qubbe verkade dock inte påverkas alls av det vilket var väldigt skönt. Han gick in på banan och hoppade runt som på räls, det kändes lätt och okomplicerat och vi kom i mål med 0,0 fel. 

Tyvärr (x100000) gick allt så snabbt så att varken mamma eller min syster hann ner till banan innan jag startade = ingen film och inga hoppbilder. Så himla trist! Lägger in en "vanlig" bild iaf.






Zazou

110
5 fel


Zazou är ju en ganska känslig dam, så hade förväntat mig att hon skulle vara lite spänd på första utomhustävlingen. Kände av det i första klassen. Fick ett stopp som vi verkligen inte borde haft på grund av en kombination av dålig ridning från min sida och lite spändhet från hennes sida. Resten av banan kändes så som det ska kännas, så hade en bra känsla inför nästa klass iaf!


120
0 fel


Denna klass var en A:0a så satte upp ett lite högre tempo från början. Zazou var superfin och skuttade runt hela banan lätt och okomplicerat. Tog inte så snäva vägar, men det räckte iaf till en placering.

Som jag skrev i förgående inlägg så provade jag att tävla henne med hackamore denna dag, vilket kändes bra så det ska jag nog fortsätta med :) Har alltid gillat att rida med hackamore överlag! Dock så måste jag fixa någon rem att sätta mellan själva hackamoret och käkremmen, tycker sidostyckena hamnar lite väl nära ögonen ibland.


Kommentarer
Postat av: Cherie Mårtensson - Vägen mot tjejmilen 2012

Fina resultat :D

2011-04-24 @ 14:28:44
URL: http://cheriemartensson.se
Postat av: anonym

de funkar inte att se första filmen :)

2011-04-24 @ 14:38:17
Postat av: johanna

Skulle inte du kunna lägga upp en presentation på alla hästarna inklusive dom nya känns som m man inte har någon koll på dom, men bara om du hinner och vill, bra blogg:D

2011-04-24 @ 17:20:15
Postat av: Elin

Gud vad fint det såg ut :D

2011-04-24 @ 17:26:03
URL: http://slowmotionphoto.blogg.se/
Postat av: Olivia

Dyon har ett speciellt sidostycke till hackamore som gör så att sidostycket håller sig borta från ögonen, det fungerar jättebra ! :)

2011-04-24 @ 18:52:09
Postat av: Linnéa Boberg

Det finns ett speciellt sidostycke från Dyón till hackamore! Det funka jättebra :)

2011-04-24 @ 19:25:56
URL: http://hamiltonhrimnir.blogg.se/
Postat av: lollo

Hon såg väldigt "självsäker" ut. Jättefin är hon :) Dyon har en rem till hackamoore, den är kanonbra och de får inte sidostyckena i ögonen.

2011-04-24 @ 21:09:27
Postat av: Anonym

Hej hej! Fina rundor, jag var där och såg dig starta med Qubbe också. Ser lovande ut för framtiden! Lycka till!

2011-04-24 @ 21:42:55
Postat av: LindaMarie

Hej!



Läste det du skrev angående hackamoret. Har också det problemet men Dyon har speciella sidostycken med en extra rem för hackamore ^^



http://www.dyon.be/produits_details_briderie.php?Id_produit=2000&Id_cat=32&Id_lang=5&Id_ss_cat=33&Id_sss_cat=86

2011-04-25 @ 01:07:46
Postat av: Ida

Men så duktiga ni var allesammans!! :D Vad kul att höra att första tävlingen gick bra för er, han är riktigt rolig att tävla Qbrick :) Kram!

2011-04-25 @ 11:31:14
URL: http://idacsernak.blogspot.com
Postat av: Lina

Gud vad fint Luna gick! Blev jätte imponerad! Zazou är lika fin som vanligt ;D Och du red super bra!



Qubbe verklar vara en super kille också;)

2011-04-25 @ 19:24:16
URL: http://linasjumpingdiary.blogg.se/
Postat av: Yohanna

Duktiga ni är!

Dyon har käkremmar just för hackamore :)

2011-04-25 @ 22:02:59
URL: http://yyohannaandersson.blogg.se/
Postat av: Jossan

Alla hackanore är sånna! Snurra bara käkremmen ett varv, så man får göra på alla hack typ :)

2011-04-25 @ 23:11:10
URL: http://ledner.blogg.se/
Postat av: Anonym

Grattis till fina rundor! :D Angående hackamore, jag brukar snurra käkremmen runt sidostyckena på båda sidor och på så sätt åker de inte lika lätt in i hästens ögon och stör :)

2011-04-26 @ 08:36:51
URL: http://ettahnia.blogg.se/
Postat av: Katrinne

Så kul att få se filmer! Tack! Inspirerande och förstärker läsandet av din blogg!

2011-04-26 @ 10:20:00
URL: http://ryttare.blogspot.com
Postat av: Julie

Så fin Luna har blitt, ser stor forskjell fra den første filmen du la ut på henne!

Og fin runde med Zazou også:)

2011-04-26 @ 21:37:54
URL: http://julieroland.blogg.no
Postat av: Engla

hej,fina ni var på tävlingen :)

skulle du vilja tävla där igen nångång?

skriv gärna i bloggen då,för jag bor 100 meter där ifrån och det skulle vara jätte kul och se dig :)

2011-04-27 @ 17:19:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0