Tävling Söderby

Igår var jag och tävlade i Söderby med Ture och Luna. Det var ju första tävlingen med Luna, och första tävlingen är alltid lika spännande. Hästar kan ju vara så olika när man väl är ute och tävlar jämfört med när man tränar, men jag tycker hon skötte sig bra med tanke på att hon kanske inte är så van av den här typen av tävlingar.

Hoppade först en 1 meter på henne. Hon var ganska spänd på banan, men ändå ganska lugn. Var inge tittig alls på något hinder vilket var superskönt! Fick 2 rivingar, en på ett räcke med lång anridning längst diagonalen. Hon bjuder ju gärna på alla hinder inom 5 meters avstånd, och jag var lite otydlig med var vi skulle, så först bjöd hon lite på hindret bredvid. När vi väl kom fram till räcket som vi skulle hoppa blev hon lite platt och slog ner det rejält med fram. Jäklar vad hon hoppade på oxern efter sen, hon har verkligen språng i sig! Sen i slutet av banan var det en kombination med två räcken vilket jag misstänkte kunde bli svårt. Hon hoppade ett sådant långt språng in att hon helt enkelt inte hann upp till räcke nr två (plus att jag kunde rätat upp mig bättre), så den bommen åkte också ner. Annars tycker jag rundan var ganska bra, hon var duktig!

Redan på framridiningen till 110 var hon mycket mer spänd och stark. Bland annat så rev en häst oxern ganska rejält när hon var i närheten vilket hon blev lite skärrad över. Sprången blev inge bra utan hon sköt iväg lite väl mkt. Sket i att hoppa oxern utan hoppade bara krysset och räcket ett par gånger, det var ingen ide när hon ändå inte var avslappnad. Väl på banan hängde det här kvar och hon var betydligt starkare och mindre kommunicerbar än i förra klassen. Några bommar föll och vi kom i mål med 12 fel. Vet inte om hon var lite trött psykiskt av alla intryck, för hon lyssnade inte alls lika bra på mig som i klassen innan och var inte lika uppmärksam på hindren heller.

Ture gick bara 110. Han skötte sig som vanligt exemplariskt, men min riding var inte lika bra. Är inte så nöjd med rundan, den blev lite orytmisk och vi hade inte så bra samspel. Han blev lite stark och jag blev lite hård i handen, så det blev lite tjafs. Men det här är ju egentligen småpotatis för honom så han hoppade felfritt ändå. Dessutom var han bra med på noterna i omhoppningen, så vi slutade på en 2:a plats.





Btw så såg jag att ett par bett om ursäkt för att ni frågade om Lito. Det behöver ni absolut inte göra! Jag skrev inte det inlägget för att kritisera er, utan för att förklara varför ni aldrig fått något svar.

Kommentarer
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Kul att det gick hyfsat! :)



Du kom ju ändå tvåa ;)



Kommer vi få se filmer? :D

2011-04-17 @ 23:47:14
URL: http://lizzylover.blogg.se/
Postat av: emma

Grattis!!

2011-04-18 @ 07:02:33
Postat av: Alma

Min ponny som vi började tävla sent förra hösten blev också mycket starkare och petade ner en/ett par extra bommar (som inte var av höjden). Så nu har vi startat 2 tävlingar de senaste veckorna med en start/dag och han har verkligen blivit bättre och positivare på så kort tid:)

Sen får man öka när det känns bra är min plan, ingen aning om det är "samma sak" med Luna men det lät exakt samma:)

2011-04-18 @ 09:02:23
Postat av: JHH

Verkar ju ändå som om det går ganska bra:) kul :)

2011-04-18 @ 09:46:09
URL: http://jhh.blogg.se/
Postat av: Emma

Hej Mikaela!

Jag har lite funderingar kring bett och eftersom jag har läst din blogg länge så vet jag ju att du har provat en himla massa olika.. =)



Jag har en häst som är vääääldigt känslig i munnen. I dagsläget går hon på ett tvådelat med någon slags extrafuntkion som gör att de ligger i någon viss vinkel samt att det inte kan åka upp i gommen på henne. Hon fungerar helt okej på detta men hon är väääldigt försiktig med att hålla i bettet. Hon är liksom ingen som blir tung i handen utan snarare tvärt om. Det känns som om hon behöver bli mer inbjuden till att "hålla" i bettet tycker jag.



Så min fråga är: Vet du något bett som du tycker funkat bra på hästar som är som min? Alltså håller lite för lite i bettet/är jättekänslig i munnen?

Vore jättetacksam för svar!

2011-04-18 @ 10:44:42
Postat av: Hanna

Hej. Jag har precis börjat rida stor häst och jag undrar om du har något tips ifall att hästen är jättepigg. Efter hindrena går han inte att stanna så lätt och han vill bara fortsätta över nästa hinder. Jag vill ju att de ska se ut lite mer som när du rider, lugnt och harmoniskt. Har du något bra tips?:)



(har ingen blogg eller så men du får gärna svara i inlägg)

2011-04-18 @ 13:30:33
Postat av: Sofia

Grattis till 2:a platsen med Ture. Kul med en tävling med Luna. Hon verkar vara en så häftig och härlig häst. Hade jag bara haft råd och tid hade jag köpt henne när eller om ni säljer henne. Fast det är ju klart Ture verkar ännu häftigare...=0)

2011-04-18 @ 16:54:04
Postat av: emelie (hästblogg)

snygg blogg :D



följas via bloglovin?

2011-04-18 @ 17:50:08
URL: http://skiitbra.blogg.se/
Postat av: Olivia

Har du inte någon film? Vore kul att se hur Luna hoppade på banan :)

2011-04-18 @ 19:35:17
URL: http://oliviasandelin.blogg.se/
Postat av: Jasmine

Åh Mickis!! Jag har precis gått läst igenom dina inlägg fr -09 igen. Och åh vad jag vill att du ska börja blogga så igen! Jag blir så himla motiverad och vill bara ut och träna mina hästar när jag ser dig hoppa 1 m studs hemma göra priuetter och få in 100 galoppsteg på ngr m på Ture. Vad fin han är! Och att du hoppar 150 när du är så liten. Supercoolt! Hoppas du blir lika motiverad att skriva nu när det blir ljust varmt och du har massa bra hästar! Skriv bara det du vill. Vi är alla så tacksamma om du bara skriver det! pepppepp keep up the good work världens bästa blogg! Tom tvungen att läsa rosannas och din mammas blogg (dem är mkt bra dem också) men inget slår/slog din! Cmon mickis!

2011-04-19 @ 22:40:10
Postat av: Sabina Borenius- ronda.blogg.se

Duktiga ni är, grattis!

2011-04-19 @ 23:33:05
URL: http://ronda.blogg.se/
Postat av: Katrinne

Grattis till rosetten!

2011-04-23 @ 16:56:30
URL: http://ryttare.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0