Nocke

Nu tänkte jag skriva lite om vad som hände med Nocke förra året, varför han inte tävlade och inte ens reds.

Allt började i slutet av 2008. Jag hade precis ridit inomhus-SM med honom, och vi tänkte göra en rutinkontroll inför vintervilan. Han har aldrig varit halt innan, alltid gått igenom alla besiktningar på tävlingar osv, men nu när vi tog ut en veterinär för att kolla honom var han halt på ett bakben bara vi sprang med honom. Aja, säkert något som hänt i hagen trodde både vi och veterinären, eftersom det kom så akut. Han skrittades bara ett tag, och sen skulle vi kolla honom igen. Han var dock fortfarande inte bra, och vi blev rekomenderade att åka in med honom till kliniken. Sagt och gjort, vi åkte in till Mälarkliniken. Veterinären gjorde en ordentlig hälutredning, bedövade bort olika delar osv, och kom fram till att det satt i bakknät. Han behandlades för att senare komma tillbaka på återbesök. När vi kom tillbaka några veckor senare var han dock fortfarande halt, såsamma procedur upprepades än en gång, även denna gång utan några större resultat. Samtidigt röntkade vi även hela hästen utan att hitta något fel. Veterinären gjorde till och med en titthålsoperation i bakknät, men hittade inget konstigt. Framtiden såg nu mörk ut för Nocke, veterinären kom inte på något mer att göra. Det hade nu gått flera månader sedan han var inne på kliniken första gången. Vi vägrade dock att ge upp och åkte till en annan veterinär på Ultuna, som var välkänd för att kunna hitta och reparera konstiga skador. En hältutredning inleddes än en gång, och inte hellet denna veterinär kunde hitta något fel (förrutom att han haltade). Till slut kom han dock fram till att problemet satt i nån muskel mellan ryggen och korset. Han behandlades och vi startade en lång rehabiliteringsprocess med ett flertal återbesök osv. Tillslut, efter en mycket långt tid och mycket tömkörning och lösgaloppering fick vi börja rida lite smått. Sedan kom det dock ett bakslag. Än en gång blev vi tillsagda att det inte fanns så mycket kvar att göra. Tillslut beslutades det dock att göra ett försök till, vilket var ett erhört bra beslut. Denna gång gav alla ansträngningar resultat, och han blev helt bra igen. Han blev äntligen friskförklarad!

Detta var mycket kortfattat ungefär hur läget var förra året. Allt detta tog ca ett år.

Jag är så himla arg på den veterinären som vi var hos först. Snacka om att slösa bort tid, och vad mycket onödigt lidande Nocke fick utstå (alla onödiga sprutor och den där operationen). Om vi skulle lyssnat på den veterinären skulle Nocke förmodligen inte ens vara vi liv vid det här laget. Bara för att dom inte hittade vad felet var så ville dom ta bort honom. Sålänge hästen inte lider för mycket kan dom ju inte döma ut hästen sådär, då dör den ju utan att ha fått en riktig chans och med en möjlighet att bli helt bra igen.  Nocke är ett levande bevis på att man faktiskt inte kan lita på alla veterinärer. Då skulle han vara död just nu, istället för att glatt gå runt i sin hage och beta med sina kompisar, och ridas och tävlas som han tillsynes gillar så mycket.

Nocke är en sån himla underbar ponny med ett hjärta av guld. Jag är verkligen glad över att han är frisk igen!!!


Kommentarer
Postat av: Linnsan

vilken härlig blogg.

2009-04-02 @ 18:24:57
URL: http://osterberglinn.blogg.se/
Postat av: Andreas

trevligt! :D



Hoppas du får en underbar dag nu och att du får en grym fredag imorgon! Ha det bra nu.

2009-04-02 @ 19:09:43
URL: http://andreasarzen.blogg.se/
Postat av: Hanna

Vad härligt att han blev bra! Vill bara säga det att Mälarkliniken är inget att rekommendera, det är ett aktiebolag och vill i stort sätt bara tjäna pengar. Min ridlärares häst blev utdömd där vid en besiktning, hon tyckte det var väldigt konstig och väntade med att avliva. Det visade sig att det tagit fel på en annan häst.



Jätte bra blogg!

2009-04-02 @ 19:50:50
Postat av: johanna

nocke<3

2009-04-02 @ 20:05:43
Postat av: Alshammar - Style As Lifestyle

snygg också!

2009-04-02 @ 21:45:52
URL: http://halshammar.se
Postat av: Anonym

fin ponny. Kul att han är frisk! :)

2009-04-02 @ 23:14:26
Postat av: mikeliii

awe! vilken historia han har bakom sig. vilket tur att ni åkte till ultuna och han fick en chans att visa att han faktiskt inte var helt "paj". glad för din skull att han är frisk och kry nu! :D sötponny!

2009-04-02 @ 23:25:35
Postat av: Ida

Vilken fin häst :)

2009-04-09 @ 14:23:10
URL: http://iidaring.blogg.se/
Postat av: Therese

Var där med mitt sto som jag köpt från Tyskland, de ville gå in och operera henne i benet. Kändes så fel så ringde min tränare och deras utlänska vet konstaterade senskada. Allt som allt tog det mig 9 månader att komma tillbaka. Kostade mig 700 kr att få henne frisk och på mälaren betalade jag över 50.000. Så lättad över att jag litade på min magkänsla och att jag har världens bästa tränare :D

Nu är hon frisk och går 120 med plac

2009-07-02 @ 12:12:45
Postat av: Anonym

Mälarkliniken verkar inte va bra, jobbade i ett dressyrstall förut som har en häst som då när jag började där, va halt sen en månad tillbaka, jag va där i 7 månader och han vart inte frisk under den tiden. Fick dock klartecken att börja sätta igång honom, men varje gång när vi skulle börja trava och galoppera så visade det sig att han va halt iaf... bytte veterinär och hon hittade en hälta på ett annat ställe, men sen när han sattes igång igen så va han halt. vet inte hur det är med honom nu men han är säkert halt.

2009-09-18 @ 17:45:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0