Utvärdering Pessoaselen

Nu har jag som sagt använt pessoa-selen två gånger på två olika hästar.

Än så länge måste jag säga att jag är positivt inställd till selen. Tycker den känns schysstare än bara inspänningstyglar och en gjord iom att den är mer rörlig och inte alls lika stum. Hästen känns mer "fri" i pessoaselen. Självklart beror det på hur hårt man spänner de olika inspänningarna, men min uppfattning är att man behöver spänna vanliga inspänningstyglar hårdare för att få ett bra resultat än om man använder en pessoasele. Den uppmuntrar hela tiden hästen att söka sig framåt neråt utan att egentligen tvinga den. Eftersom snöret som går från rumpan till mellan frambenen (om man sätter fast den där) är ledat, så kan hästen gå med huvudet i en högre form om den vill. Den sitter inte fast på samma sätt som när man helt enkelt spänt fast huvudet med inspänningstyglar. Samtidigt uppmuntras hästen som sagt att söka sig neråt i en djupare form och det är där det blir bekvämast för den att arbeta.



Som ni ser på filmen har jag den inte alls hårt spänd, men Ture går ändå i en låg form och jobbar med ryggen. Han ser dessutom enligt mig även väldigt avslappnad och nöjd ut. För att få honom att jobba ett snäpp mer skulle jag nog kunna spänna den lite hårdare, men ville vara extra försiktig första gången jag använde den.



Än så länge har varken jag eller någon av hästarna märkt av något av dessa problem:

"Det blir dubbla signaler och hästen tvingas ner i en form som är onaturlig. Samtidigt som den ska arbeta mer med bak dras den ner i form genom munnen!"

"Tycker det blir lätt att hästen går in med näsan och verkar inte så trevligt att få bakbenens ryck i munnen på hästen."

"Nej du håller med ryttare som Jens Fredricsson eller hästkarlar som Anders Eriksson att "pessoaselen" är ett påfynd från helvetet. Ytterligare ett "hjälpmedel" som stjälper mer än hjälper! För oavsett hur löst du fäster de sk linorna blir det fortfarande ett drag i munnen på hästen så fort den arbetar med bak. Dubbla signaler alltså!"



Det blir inga obehagliga ryck i munnen iom att snöret inte sitter fast i bettringen utan rör sig fritt genom en slags "tunnel" (hittade ingen bra bild, får fixa en imorgon).

Sen att hästen tvingas ner i en form som är onaturlig håller jag inte heller med om. Den tvingas aboslut inte till någonting, den kan som sagt gå i praktiskt taget valfri form (om man inte spänner den för hårt såklart). Däremot uppmuntras den att gå i "rätt" form, en form som inte alls är onaturlig utan en form som är skonsam för hästen och bygger muskler som är viktiga vid ridning om man vill ha en hållbar häst.

Och till sist det här med att den ger dubbla signaler. Anledningen till att den har en lina bakom rumpan är för att hästen ska arbeta mer med bak och verkligen sätta under sig. Inte bli framtung, hänga i bettet och springa med bakbenen en kilometer bakom sig som det lätt blir med vanliga inspänningstyglar. Jobbar hästen bra med bak blir det snarare slappare i linan som löper vid bettringen, det blir inte mer drag i munnen vad jag har upplevt iaf. Och som sagt, den löper vid bettringen så det blir inget ryck i munnen.




Det här var lite om mina åsikter om pessoaselen. Självklart fungerar den säkert olika bra på olika hästar, och vi alla har olika syn och åsikter om selens utformning och effekter. Jag tycker det är oerhört intressant att läsa era tankar, och det är alltid lika roligt när det skapas en diskussion. Nu hoppas jag iaf att ni fått en lite klarare inblick om hur jag ser på saken!

Kommentarer
Postat av: Rebecca

När jag för första gången fick se den i användning så hade dom satt den så.

Jag tycker personligen inte om när det hänger och slänger, tkr det är lite läskigt då mina hästar gärna bockar loss lite :P

Sen tycker jag att när den inte hänger rakt av sådär så blir trycket från bakbenen avbelastat lite med så är lite därför oxå.

Man kan göra på båda sätten och inget är rätt eller fel men det är en smaksak :) Testa båda tycker jag!

2009-08-20 @ 22:45:08
URL: http://rebeccarichard.blogg.se/
Postat av: sandra

Jag har bara positiva saker att säga om pessoalongen. Jag tycker hästarna arbetar mkt bra i selen plus att de även dagen efter känns mjuka och elastiska att rida. Har även upplevt att jag fått lite bättre påskjut i bak kärran vid ridninhg efter longering med pessoan. Tycker han ser ut att jobba på bra i selen på filmen ! Fin han är = )

2009-08-20 @ 22:48:00
URL: http://teamjohansson.blogg.se/
Postat av: Linnea

Jag tycker han ser väldigt nöjd ut i selen! Jag har själv använt pessoasele mycket vid tömkörning & tycker den är jättebra eftersom hästen verkligen får jobba! Har man en vanlig inspänning som bara sitter från en gjord till bettet så blir det ju lätt att hästen bara kröker på nacken istället för att jobba ärlig, men det är inte lika lätt för dem att göra så när man har pessoan eftersom den skjuter på bak också :)

2009-08-20 @ 23:23:42
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Therese

Hej!

Tycker du verkar så himla duktig och säker med det du håller på med. Alla har tusen olika sätt att göra saker på och i de flesta fall kan man inte säga att något är bättre än vad något annat är. Du kan stå upp för det du göra och förklara varför just du gör på det sättet som du gör på. Många bara gör för att de sett andra göra det utan att riktigt veta varför. Fortsätt med det du tror på, det brukar alltid bli bäst! Ture ser jätte fin och avslappnad ut på filmen, han ser ut att trivas med pessoaselen.

2009-08-20 @ 23:38:05
Postat av: Elin

Klart hästen får ett ryck i munnen, kolla på hästens huvud varje gång den trampar bak med ett av bakbenen = linan spänns och hästen får ett ryck i munnen och sänker huvudet! Det blir ett ryck oavsett om linan löper genom en tunnel.



Den ska aldrig fästas direkt i bettet, antingen användas med kapson eller som ngn annan skrev fäst i en av ringarna på en remontnosgrimma.



Hästen har heller ingen chans att komma undan, vill den höja sitt huvud blir den åter nertvingad av linan bakom rumpan.

2009-08-21 @ 09:06:17
Postat av: Emily

Vad har ni för underlag i paddocken? :)

2009-08-21 @ 10:38:45
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Catago - Hästbloggen för dig!

Superfin bildbomb i min blogg. Kolla gärna in!

2009-08-21 @ 11:17:36
URL: http://catago.blogg.se/
Postat av: Amelie

Flok skriver att det är negativt att linan bakom rumpan spänns när hästen "slår" sig ur formen, men jag tkr det är bra för det gör att hästen börjar jobba bakifrån och fram. Istället för att, som det blir med bara inspänningar, hästen bara går och böjer på nacken och inte jobbar med varken ryggen eller bakbenen under sig. Med pessoan blir det mer muskelbyggande/stärkande jobb för hästen!

Och Ture på filmen verkar inte finna det obehagligt att ha pessoaselen på sig... Om det är någe som hästarna inte gillar så brukar de inte acceptera det...

Lycka till mickaela med dina hästar och tack för en jätte bra och inspirerande blogg :D

2009-08-21 @ 12:04:32
URL: http://amelielilja.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Elin: Jag måste bara ställa frågan..

Vad anser du om andra inspänningstyglar då?

I mitt tyckte är dom värre än pessoan då pessoan lättar bra mkt tidigare.



Och varför ska den ha en chans att komma undan?

Det där lät kanske brutalt men ja menar... Det finns ju ett syfte till varför vi jobbar hästar med inspänningar och dylikt och det är ju just för att dom ska jobba och inte komma undan

2009-08-21 @ 12:32:48
URL: http://rebeccarichard.blogg.se/
Postat av: matilda

alla har olika uppfatning av pessoa selen så jag tycker att alla dom med så himla negativ attityd till denna uppfinnnig kan hålla sina åsikter för sig själva. vi som tycker den är bra kommer fortsätta andvända den oavsett vad ni tycker och tänker om den.

jag är helt klart possitivt överaskad av den och andvänder den ca 1-2 ggr i veckan. hästen jobbar bra med baken och kommer under sig fint med hjälp av selen. väldigt många hästar slappnar av väldigt mycket i selen och jobbar igenom kroppen på ett korrekt sätt utan att gå och spänna sig

2009-08-21 @ 12:48:20
URL: http://www.luring.bloggspace.se
Postat av: Linnea

Jag tycker pessoa är superbra! Ska använda de på min ponny. för då så vet man att hästarna jobbar rätt.

2009-08-21 @ 13:01:24
URL: http://www.sslshowhorse.webs.com
Postat av: Astrid

har varit lite tveksam just till pessoalounge att den skulle ge ett rejält ryck i munnne även fast de jobbar bra, men nu fick jag en helt annan uppfattning. Detta skulle nog passa på min stora omusklade kille.

2009-08-21 @ 14:43:16
URL: http://astridstraning.blogg.se/
Postat av: Elin

Hej! Bra blogg! Skulle gärna vilja veta vad en sådan där pessoa sele kostar?:)

2009-08-21 @ 15:34:15
Postat av: Hanna P

rent spontant ser han ju väldigt avspänd ut!

2009-08-21 @ 16:26:32
URL: http://www.hannapersson.com
Postat av: Anonym

Hästen går ju mycket kortare i bak och ser nästan ut att snart gå på nosen. Ser inte ut som en naturlig form.

2009-08-21 @ 16:47:40
Postat av: Therese

Tycker den är toppen! Använder den dagligen på stället där jag jobbar och dessa hästar går upp till 1.60 hoppning. Har inte läst alla inlägg så noga men diskussionen om vad som är naturligt och inte. Hur många har sett en häst springa i form i hagen? Vi gör dagligen saker med våra hästar som inte är naturliga men det behöver inte betyda något negativt.

2009-08-22 @ 17:33:03
Postat av: Gabriella

Hästen går väldigt kort baktill. Bakbensaktivitet? Nej, jag ser den inte. Däremot en häst som snällt accepterar att den ska sänka nacken och gå på bogarna.

2009-08-24 @ 11:34:30
Postat av: Anonym

Om man kollar på Tures rygg ser man att han arbetar genom hela kroppen och med ryggen. detta tkr jag är svårt att få fram med endast inspänningar... Jätte fin häst Mikaela!:D

2009-08-25 @ 22:35:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0