Dagens ridpass

Red Wembley på volten. Gjorde en övning som jag haft med förut här på bloggen, och som jag tycker är väligt bra. La upp fyra bommar på marken så att man rider i en cirkel, med lika avstånd mellan varje bom. Jag varierade sedan galoppsprången mellan 3-4 galoppsprång.

Den här övningen tycker jag är jättebra när man har en ny häst. Även fast det bara är bommar på marken så lär man sig verkligen hästens galopp och man får in känslan för just den hästens avståndspunkt. Genom att variera galoppsprången tränar man också på att påverka hästens galopp, hur man gör det på bästa sätt, samt hur reglerbar hästen faktiskt är och hur den reagerar på olika hjälper. Iom att man rider på böjt spår får man även i känslan för hur man inte bara kan bidra till den perfekta avståndspunkten genom reglering av galoppen, utan även genom att skära av vägen en aning, eller kanske ta ut svängen någa decimeter extra. Det är grundläggande kunnskaper som man kommer ha väldigt mycket nytta av i all framtida hoppning.



Hoppade sedan några lite högre språng. Efter att jag gjort övningen ovan  kändes det redan mycket bättre i jämförelse med när jag hoppade i förrgår. Både anridningen och galoppen efter hindrerna kändes mycket mer harmoniskt, och det känns verkligen som om jag och Wembley redan känner varandra bättre.

Om ni undrar varför jag inte ridit någon av de andra hästarhna de senaste två dagarna så är det pga av att min syster och min mamma har hjälpt mig med Nocke, och Ture fick ett par välförtjänta vilodagar efter två tuffa tävlingshelger.

Kommentarer
Postat av: Maria

Vilken härlig blogg du har och vilken toppeninställningen till hästar och ridning! Det här blir en ny favorit! Lycka till med alla hästarna, kram Maria

2009-06-03 @ 00:08:58
Postat av: Therese

Hej! Skulle vilja veta hur många meter du har mellan varje bom när du gör denna övning?! Roligt att följa din blogg och dina hästar.

2009-06-03 @ 09:38:50
Postat av: Evelina

Jag skulle vilja veta hur ofta du hoppar dina hästar :)

2009-06-03 @ 14:53:27
URL: http://evi0627.blogg.se/
Postat av: malin henriksson

Heyy, du kanske inte har tänkt så här lång ännu, men ska du upp på innomhus SM i Umeå i oktober? =)

I övrigt mår Felicia toppen och skit din blogg! :D

2009-06-03 @ 17:20:51
URL: http://www.nogg.se/malinhenriksson
Postat av: malin henriksson

fin*

2009-06-03 @ 21:36:41
URL: http://www.nogg.se/malinhenriksson
Postat av: Alva

hur lång har du mellan bommarna? ;)

2009-06-04 @ 13:37:04
URL: http://alvaah.blogg.se/
Postat av: Mikaela svarar

Maria - Åh tack så mycket vad kul! :)



Therese + Alva - Jag vet faktiskt inte exakt hur långt jag hade. Det jag gjorde var att ställa en sockerbit i mitten, och sedan lägga varje bom 4,5 meter ifrån den.



Evelina - Det är olika. Ibland blir det så ofta som varannan dag, men inbland blir det bara en gång i veckan. Det beror på vilken häst jag rider samt hur den känns och hur mycket den hoppat på sistånde osv.



Malin - Yes det ska jag Vad roligt att höra! :)

2009-06-04 @ 15:27:59
URL: http://tavlingsryttaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0