Dagens ridpass

Red Ture på volten. Var ett tag sen jag gjorde det nu känns det som. Red iaf utan stigbyglar hela uppvärmningen. I början var han lite motsträvig, men sen gick han skitbra!

Satte sedan upp två små hinder med ca 10 meter emellan. Varierade mellan två och tre galoppsprång. Gjorde halt ett par gånger emellan, iom att han inte riktigt lyssnade på halvahalten.

Efter det satte jag upp två bommar till emellan och hoppade studs med drygt 3 meter mellan hindren. Hoppade det bara ett par tre gånger i varje varv.

Sen tog jag bort en bom så att det blev 2 studs och sen ett galoppsprång och sen ett hinder. Höjde hindret efter hand, och slutade när det låg på drygt 150. Han hoppade bra i båda varven, kanske aningen bättre i vänster varv.

Jäklar vilket tryck han fick i galoppen efter denna övníng! I slutet hoppade jag runt lite planlöst på några små-hinder, och han bara studsade fram med bakhovarna uppe vid magen i varje galoppsprång. Kanske lite svårt att förklara, men han har en sådan himla aktion i bakbenen i sin galopp, speciellt när man sätter lite tryck. Ibland när man gör det kan han dock bli lite tjafsig i munnen vid förhållningar. Gjorde därför ganska mycket halter, och han kändes superfin!





Kommentarer
Postat av: Jenny

Hej, har bara en fråga. Det känns som att du hoppar väldigt mkt med dina hästar, jag undrar bara varför? Jag menar absolut inget illa men skulle vara kul och höra dina synpunkter på träning. Tacksam för svar //Jenny

2009-06-16 @ 00:20:57
Postat av: TJ

Hej,

Jag undrar om du tävlar något i småland?

På Gark till exempel? ska vara regionala sommartävlingar där i Juli :).

Tack för en jätte bra blogg förresten.

Mvh TJ

2009-06-16 @ 03:32:18
Postat av: Bompestjej<3

Hej:) Va kul att det gick så bra!!=) Underbar känsla!=D<3

Förut önskade jag lite mer riddagbok och du har verkligen tagit till dig det tycker jag och det tackar jag såå myckeet för!:D Det är jätteroligt att läsa:)

Kram<3

2009-06-16 @ 10:32:54
Postat av: Jennifer

Rolig övning hur länge hoppade du ?? :)

2009-06-16 @ 12:15:51
URL: http://jennifersumar.blogg.se/
Postat av: Mikaela svarar

Jenny - Tycker du? :p Det kanske är för att jag rider så många olika hästar som det känns som om jag hoppar ofta? Eller jag hoppar ju små hinder och gymnastikövningar ganska ofta, kanske 2 gånger i veckan. Men dom hindren är så låga, så det blir liksom mer styrketräning och smidighetnsträning än hoppning tycker jag. Det gör jag för att bygga upp hästarna, få dom starka och smidiga. Att hoppa högre försöker jag göra ganska sällan. Det sliter ju ganska mycket på hästarna. Det gör jag vanligtvis kanske en gång i veckan, max, om det inte är någon tävling.



TJ - Nja, småland är ju ganska långt bort... så dit åker vi nog inte så ofta, tyvärr. Tack :D



Bobmestjej - Åh vad roligt att du tycker det, tack själv :D



Jennifer - Jag ägnade mig åt bomövningarna ungefär halva delen av ridpasset, så ink. skrittpauser kanske det blev 20-30 minuter. Men då byggde jag ju om övningen några gånger också.

2009-06-16 @ 13:34:04
URL: http://tavlingsryttaren.blogg.se/
Postat av: Madde

Hejsan! När du rider utan stigbyglar, sitter du ned hela tiden då? Även under uppvärmningen? När jag var på kurs på Strömsholm så fick vi nämligen rida ganska mycket lätt utan stigbyglar.



Otroligt inspirerande och intressant blogg!

2009-06-16 @ 14:49:07
Postat av: Amanda

Låter typ exakt som övningen jag gjorde med Vallis i förrigår, den är jättebra! Du hoppar iallafall inte dina hästar mindre än vad jag gör och jag tror att du ska följa ditt recept, se bara hur bra det går för dig och Ture. Lycka till i Runsten nu, hoppas 150-debuten går bra :)

2009-06-16 @ 15:32:51
URL: http://nogg.se/AmandaG
Postat av: Lovisa A ;)<3

Bor sjukt nära Runsten så jag ska se din 150 cm debut ;D<333!

2009-06-16 @ 21:51:42
URL: http://ponnyryttaren.webblogg.se/
Postat av: Mikaela svarar

*Madde - Ärligt talat sitter jag ner största delen, även om jag ibland tycker att jag borde rida lätt lite mer. Det är oerhört bra för stabiliteten i skänklarna, och för sisten över huvud taget. Sen är det ju bra träning för benmusklerna i allmänhet. Så jag borde nog göra det lite oftare :p

Åh vad roligt att höra!!!



Amanda - Ja den är jättebra! Nej, så länge man inte hoppar sina hästar högt för ofta, så tror jag det bara bygger upp dom och inte sliter på dom. Tack! Ska inte du till Runsten då?



Lovisa - Weei ;D*

2009-06-18 @ 13:23:24
URL: http://tavlingsryttaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0