Mental träning

Den mentala biten av hästhoppningen  är en bit som ofta glöms bort. Nervositet, negativt tänkande och allt för höga krav både från sig själv och omgivningen bidrar i de flesta fall till en sämre prestation. Det är vetenskapligt bevisat att man för att kunna prestera på sin maxnivå, inte bara måste vara fit for fight fysiskt, utan också psykiskt. Det är alltså dumt att väldigt många glömmer bort den mentala biten av träningen, utan bara fokuserar på den fysiska.

Jag tänkte bidra med några tips jag snappade upp från föreläsningen om mental träning som vi fick ta del av på landslagsträningen.

* Ta hjälp av visuella bilder. Måla upp en bild av hur du lyckas. Innan du går in på banan kan du till exempel tänka dig i ditt huvud hur du går felfritt. Detta är något som jag praktiskt taget alltid gör, superbra!

* Tänk inte inte. Du har säkert märkt att när du tänker "jag får INTE riva det planket", vilket är det då du river? Jo det planket såklart. Försök att istället tänka "det där planket ska jag rida extra noggrant på så att jag klarar det".

* Tänk positivt! Intalar du dig själv precis innan du ska in på banan att du aldrig kommer klara att gå felfritt, är risken väldigt stor att så är fallet. Om du istället för en positiv dialog med dig själv är sannolikheten att du klarar det betydligt större.

* Försök ha ett bra självförtroende. För att kunna utnyttja sina resurser fullt ut måste man ha ett bra självförtroende. För att bygga upp sitt självförtroende är det viktigt att berömma sig själv när man gör rätt. Det gäller även att låta sig själv göra fel ibland utan att hela världen går under bara för det. För att inte sänka sitt självförtroende är det dock viktigt att inte sätta för höga krav på sig själv, utan att hitta en balans mellan sin förmåga och sina krav.

Detta är bara ett urval av allt som sades. Jag tycker att alla som satsar på ridningen, eller sin sport över huvud taget, borde gå på minst en sådan här föreläsning. Supernyttigt!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Vilket bra inlägg!

2009-06-18 @ 13:32:50
Postat av: http://blondsecret.blogg.se

Det där med postitivt tänkande funkar inte för mig. De få gånger jag tänker postitivt och tror att vi ska gå felfritt gör vi inte det. Men om jag tänker att det inte finns en chans att vi nollar så gör vi oftast det.



Rätt dumt egentligen men det stämmer faktiskt för det mesta. T.e.x så kommer jag oftast 3a, 2a eller 1a när jag debuterar en klass med någon häst eftersom att jag tänker att det är första gången och vi får säkert någon rivning eller stopp.

2009-06-18 @ 14:05:58
URL: http://blondsecret.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jättebra inlägg, det där är nog verkligen värt att tänkas på! :)

2009-06-18 @ 15:42:41
Postat av: sandra

Jätte bra med lite tips, precis de grejer jag tog upp i mitt arbete om mental träning i skolan, mental träning fungerar verkligen bättre än man tror :)

2009-06-18 @ 16:17:17
URL: http://teamjohansson.blogg.se/
Postat av: emma fors

riktigt bra inlägg!

2009-06-18 @ 18:31:05
URL: http://emma-linnea.devote.se
Postat av: josefin

Håller med dig till 110 %! Jag var på en föreläsning om att det är viktigt att ha kul för att lyckas & varje gång innan jag går in på banan berättar pappa en rolig historia för mig, väldigt töntigt kanske & man kanske tänker att det funkar ju inte, men jo, för mig gör det det. Man blir väldigt avslappnad när man skrattar och det har förut varit mitt problem att jag varit för spänd osv. Så positivt tänkande & skratt är det bästa! ;)

2010-02-09 @ 09:36:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0