Svar del 1

Hej!
Först vill jag bara säga att du har en jättefinblogg med mycket bra läsning och tips, fortsätt så! :)
Sedan tänkte jag höra, vad har du för mål med dina hästar denna säsongen?
Tack vad glad jag blir!
Ture - Hoppa fler 150 med bra resultat, skulle vara roligt med någon placering också. Kanske tävla mer utomlands om möjlighet och framför allt ekonomi finns. Blir placerad i inne eller ute SM.
Wembley - Får se om jag hinner starta någon 140 kanske. Vill absolut inte gå för fort upp i klasserna med honom, utan bygga upp ett förtroende som håller i längden.
Lizza - Starta LA och sedan sälja.



Ska du på Ann Liwing träning? ;)
Ja det var jag =)



Hej! Super bra blogg.
jag undrar om du ska tävla något i småland i sommar.
Det är sommar tävlingar här i Gislaved på GARK.
reg/nat sommartävlingar?
Tack så mycket! Jag tror tyvärr inte det. Fast iof är jag väldigt dålig på geografi, jag vet knappt vad som ligger i Småland :p Men det är väl ganska långt bort från där jag bor? I första hand vill jag tävla så nära som möjligt.



Min häst blir lätt väldigt framtung och stark. Eftersom att jag bara är 15år och inte är så stark så kan det bli väldigt jobbigt. Vad rekommenderar du för övningar/bett?
Jag skulle rekommendera mycket avsaktningar och halter för att få hästen uppmärksam och lydig, men också för att få mer vikt på bakbenen. En korrekt riden övergång får nämligen hästen att balansera upp sig och föra över mer vikt på sina bakbenen. Att rida många övergångar är dessutom en bra styrketräningen för hästen.

Angående bett tycker jag det är väldigt svårt att säga när jag inte sett hästen. Skarpa bett ska ju brukas med varsamhet, men samtidigt är det ett bra hjälpmedel för att kunna få hästen att jobba korrekt, bygga upp sin styrka, och på det sättet göra förutsättningarna större för att kunna rida med vanligt bett senare.  



vad tycker du om starka bett? bra/dåligt?

Som jag skrev i svaret innan bör skarpa bett absolut brukas med varsamhet. Samtidigt tror jag på teorin att ett skarpt bett aldrig blir skarpare än vad en ryttare gör det till. Jag personligen gillar mer att kunna använda små hjälper med ett lite skarpare bett, än att rycka och slita för att hästen ska lyssna med ett väldigt oskarpt bett. Det kan också vara svårt att jobba en svag och olydig häst på rätt sätt med ett vanligt tränsbett. Då kanske det är bättre att ta hjälp av ett lite skarpare bett ett tag så att hästen verkligen bygger rätt muskler, för att sedan byta tillbaka till det vanliga bettet när hästen är stark och balanserad. 


köpte du dina sadlar Equipe Performace och Prestige Golden Star nya?:)

Prestig Golden star köpte jag ny, och Equipen är också ny, men den vann jag faktiskt en väldigt stor del av. På en tävling jag var på var nämdligen en sadel av märket Equipe meetingpriset. Det var dock en billigare modell man vann, så vi valde att lägga till lite pengar och få en sadel som passade optimalt för mina långa ben.


Jag skulle gärna vilja veta hur mkt du tränar ? Vilka du tränar för. Och vad du tkr om dom :)

Hur mycket jag tränar för instruktör går i perioder. Det beror också på vilka hästar jag har, hur mycket jag anser att dom behöver tränas. Ture till exempel tränar jag väldigt sällan, men Lizza däremot kommer jag nog träna ganska ofta eftersom hon behöver mycket rutin och träning. De jag har tränat för på sistånde är Haking, Ann Liwing och Marcus Westergren. Tycker alla är bra men på olika sätt. Om ni undrar varför jag tränar för så många olika är det för att jag anser att olika hästar faktiskt passar bra hos olika tränare. Sen är det faktiskt bra för tyttaren att variera tränare med, dom ser faktiskt olika saker och upptäcker olika brister.



Tycker du har en jätte bra blogg, du skriver så himla bra och verkar vara en gullig och ödmjuk tjej!
Du som rider så höga klasser, tycker du aldrig att de blir högt när du tävlar? :)
Vad har du för tips om man är nervös när man ska tävla?
Tack vad gullig du är! :)
Det här låter förmodligen konstigt, men det beror på vilket humör jag är på. Ibland tycker jag hindren känns jättehöga, men ibland tycker jag dom känns hur låga som helst även fast det egentligen är samma höjd. Sedan är det en vanesak också. Om jag inte hoppat högt på ett bra tag, känns dom höga hindren mycket högre.

Du är inte ensam om att bli nervös, vet jättemånga som blir det. Jag brukar dock lyckas vara lugn för det mesta, men det är förmodligen för att jag har tävlat så mycket. Så det är ett bra tips, tävla bara på så kommer mycket av nerositeten att försvinna. Man är ju oftast mest nervös för det okända, när man inte vet hur det kommer att gå och kanske inte har helt koll på hur det går till osv. Rutiner och vanor gör oftast att nervositeten minskar. Sen kan du ju försöka att inte tänka så mycket på att det är tävling. Tänka tex på en träning som gick jättebra, och försök återskapa den känslan och den ridningen. Ni klarade ju det då, varför skulle ni inte klara det på en tävling?

Något som jag brukar tänka på är att jag bara är en i mängden, det är ju massor av andra som också tävlar och som klarar det. Varför skulle inte jag klara det? om jag tycker det är lite högt brukar jag tänka på världseliten som hoppar 160 hur lätt som helst. Då känns det som jag ska hoppa mycket lägre och mindre märkvärdigt. Haha lite kontiga tankar kanske, men det funkar för mig iaf!


Hur hinner du med skola,hästar och vänner?
Jag har en häst och har knappt tid för annat.
Du har tre! Hur klarar du det? Blir det inte jobbigt, med plugg osv?
Jätte bra blogg :)
Det är en fråga om att prioritera. Självklart måste man ju ha tid för kompisar, det är ju en väldigt viktig del i allas liv. Om man vill göra något på kvällen är det ju bara rida alla hästar innan middagen, eller så får hästarna helt enkelt vila en dag, det  är faktiskt inte hela världen ;) Så även om jag verkligen satsar på hästarna, så tycker jag det är jätteviktigt att inte glömma bort livet runt omkring, utan att ta vara på sin tid på ett sätt som man mår bra av. Självklart är det ibland jobbigt när det är mycket i skolan, då är det min sömn som brukar få lida. :p


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0