En bra rutin

Man skulle kunna säga att varje träningspass som jag rider är uppbyggt på samma sätt (borträknat vid uteritter). Oavsett om jag ska tävla, träna eller bara rida hemma har jag en viss rutin som jag alltid följer.

Man skulle kunna indela dessa pass i 5 olika delar, där del 1, 2, 3 och 5 är delar som alltid går till på ungefär samma sätt:

1. Framjoggning
Först skrittar jag självklar fram. Sedan rider jag runt några varv längst fyrkantsspåret i trav och galopp utan att ställa några krav alls. Sitter jag på en pigg och lite sprallig häst låter jag den "titta av" sig lite. Sitter jag på en slö häst har jag ett lite högre tempo för att "få igång" den lite. Det är väldigt viktigt att hästen är framme för skänkeln hela tiden. Formen hästen går i är inte särskilt relevant i detta steg.

2. Lydighet
Kortar nu upp hästen lite och kör mkt tempoväxlingar samt avsaktningar och igångsättningar. Fokuset på detta steg är att få hästen lyhörd och med på hjälperna, både framåt och bakåt.

3. Mjukhet och följsamhet
Nu när hästen förhoppningsvis är lydig och med på noterna är det dags att få den mjuk och följsam också. Nu gör jag mycket mindre volter, både utåt och inåtställda, samt gör mycket öppna och sluta i alla gångarter.

4. Huvuddelen av passet
Själva träningen, tävlingen eller vad det nu är.

5. Avslappning
Det här steget är väldigt viktigt. Nu är målet att få hästen så låg och lång i formen som möjligt. Den ska helst praktiskt taget gå med nosen i backen. Jag brukar främst utföra detta steg i trav. Tänk på att inte göra några snäva svängar eller drastiska avsaktningar. Gör dock gärna större volter och känn att hästen är mjuk i båda sidorna. Hästen ska vara avspänd och avslappnad hela tiden. Jag travar alltid av i minst 5 minuter. Sedan skrittar jag av ungefär lika länge på långa tyglar.



Kommentarer
Postat av: Anonym

Vaaaaaaaaa söööööööööt duuuuu ääääääääää.

2009-03-18 @ 14:28:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0