Provridning

Jag var ju lite hemligthetsfull om vad jag skulle göra i lördags kväll. Några gissade rätt - det jag gjorde var att provrida en häst:







Det är inte jag som rider i början.

Denna häst var väldigt svårriden, huvudsakligen på grund av en orsak - den var sjuuukt stark i munnen! Det går nog inte att förstå hur stark den faktiskt var förrän man suttit på den själv.

Detta gynnade inte direkt mig och mitt sätt att rida. Jag har en ganska mjuk och "slapp" ridstil och rider kanske mer på känsla än på styrka och diciplin. Dessutom är jag oftast ganska lätt i sadeln och rider inte så mycket med sätet. Det är dock de sistnämda sakerna denna häst behöver, annars tog den över direkt och drog. Man måste alltså vara otroligt diciplinerad, kunna vara lite hård ibland och våga ta tag i den, samt rida otroligt mycket med sätet och sin kropp över huvud taget men samtidigt ha modet att lätta på handen vid rätt tillfällen. Det här klarade hon som visade upp den (det är inte hon som äger hästen, utan hon bara hoppar den åt henne ibland) betydligt bättre än mig som ni kanske ser på filmen. Samtidigt skulle kanske denna häst utveckla min ridning - jag skulle faktiskt behöva träna på att komma ner djupare i sadeln, få en stadigare sits och att vara riktigt konsekvent är inte riktigt heller min starka sida.

Det som huvudsakligen gjorde att jag fastnade för honom är helt klart hans otroliga hoppkapacitet! Han har ju en bakbensteknik utöver det vanliga, och ett scoope som kan räcka hur långt som helst! Bara man får ordning på lydnaden tror jag att detta är en riktigt bra hopphäst.

Denna häst har dock under de senaste åren varit hos personer som inte klarat av den, och kanske rent av blivit lite rädda för den (det är också därför denna ägare ska sälja honom). Detta har ju i sin tur inte lett till att hästen blivit mer känslig och lydig för hjälperna, utan förmodligen tvärt om. Så det är en hel del jobb att skola om honom, göra honom mer uppmärksam och mjuk i munnen, om det ens går. Han är ju lite uppåt åren... Och han har knappt tävlat heller.

Vi är just nu i valet och kvalet - Kapacitet har han ju helt klart, men vill jag verkligen lägga så mycket tid som det behövs, och vågar jag chansa på att jag kommer klara att skola om honom? Vi får helt enkelt ta oss en riktig funderare... Skulle vara kul att höra vad ni tror/tycker också!?

Kommentarer
Postat av: Tina - Born "Bornis" Late

Hästen hoppar ju riktigt fint, har en jättebra teknik :) Men det syns att den är stark i munnen..

Det kan nog bli en riktigt bra hopphäst av den om man har (orkar) lägga ner tiden som behövs :)

2009-11-02 @ 15:04:59
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: Erika

Fint hopp med mkt bra bakben! Lite lång i ryggen, som det ser ut på filmen ovan så kmt du får det svårt med att hoppa flera hinder i följd. Han ser jädra stark ut, biter sig fast i betet och drar. OM ni köpter honom måste hannog ridas ordentligt på marken, det räcker inte med att sätta på ett starkare bett. Starka hästar måste man verkligen rida igenom ordentligt. Om du får ordning på dressyren och lydnaden tror jag han ka bli en riktigt bra häst! Dock, gör nget förhastat köp! Två frågor, 1, vad heter han? 2, varför sa ni köpa nu häst? :)

2009-11-02 @ 15:06:13
URL: http://thoressons.blogg.se/
Postat av: joelle

det brors ju på priset med. men jag tycker nog det är värt att satsa:)

2009-11-02 @ 15:06:59
URL: http://joellemyslek.blogg.se/
Postat av: Anonym

vad händer med ett starkare bett?

2009-11-02 @ 15:12:13
Postat av: A

Go for it!! Absolut att du får ordning på den!!, om den inte är för gamal iof, men tror inte ni tittat på en gamal häst :) Det kommer att göra den gott med din lätta mjuka ridning, kommer kanske bli tufft i början men jag är ganska säker på att den kommer att tacka och ta emot av en mjuk fin lätt ridning som du har, och då kan du nog ha väldans kul med den hästen, för oj vad det såg ut som den besatt kapacitet!! Så jag tror inte du behöver ändra så mkt faktiskt, se på Malin B, vilken lätt fin ridning på heta hästar som hon nästan alltid lyckas skola till att passa hennes ridning. Dessutom såg den väldigt stark och fin ut i ryggen, vilket är ett megaplus! Slå till tycker jag!!

2009-11-02 @ 15:13:38
Postat av: Esther

Hans ålder borde väga tungt i det här valet eftersom ju äldre han är desto svårare och längre tid kommer det ta att skola om honom.

Du borde även ha i åtanke att även om du just nu känner dig lockad av hans stora kapacitet i hoppningen så måste du fråga dig själv om det är värt att behöva sitta o slita o dra (som det tyvärr ser ut som du blir tvungen att göra) för att få uppleva några fina språng. För det finns hästar som både har fantastiskt scoop och teknik men ändå är (lite) mer ridbara än vad han ser ut att vara.

Men vad vet jag, du kanske väljer honom ur en ekonomisk synvinkel också? För antar att det faktum att han inte ser ut att vara särskilt skolad gör att ni kan få ett rätt så bra pris för honom.



I vilket fall som helst så önskar jag dig lycka till med ditt val och hoppas att det kommer bli bra med det du bestämmer dig för! :)

2009-11-02 @ 15:23:16
Postat av: Anna-Klara

Som du skrev tror jag med att det skulle kunna bli en riktigt bra häst, med lite omskolning. En sak jag skulle provat är att prova på bettlöst, känner en häst som också verkligen är sjukt starkt på bett, många olika väldigt duktiga ryttare red honom men det fungerade knappt ändå. En dag provade vi med bettlöst och det var helt otroligt vom vilken skillnad det blev, det är i alla fall värt ett försök. Provrid lite fler hästar om du har möjlighet så kan du ju också jämföra lite.

2009-11-02 @ 15:24:12
URL: http://hallingstrom.blogg.se/
Postat av: Li

har du tid och möjlighet så skulle det nog vara en väldigt bra möjlighet för att utvecka din ridning. :) hoppa kan han ju uppenbarligen men frågan är om du är beredd att ge honom den tid han behöver. jag har en likadan häst och det är otroligt tålamodsprövande men väldigt, väldigt lärorikt! Nog för att hans kapacitet räcker till för de högre klasserna så kan det ju hända att det är huvudet som sätter stopp istället! du får ta dig en riktig funderare och lita på din egen känsla, lycka till! :D

2009-11-02 @ 15:26:30
Postat av: Ebba

KÖP DEN! Den hoppar ju helt fantastiskt! Jag tror absolut att du klarar att skola den när du väl lär känna den bättre! Jag tycker absolut att du ska ta den!

2009-11-02 @ 15:32:31
Postat av: Matilda

ser väldigt trevlig ut, men man ser ju att han är lite stark men det fixar du säkert :)

2009-11-02 @ 15:36:01
URL: http://matildaorginalet.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jätte fin häst verkligen! Vad heter ägaren? Och hästen? Är verkligen intresserad av denna!

2009-11-02 @ 15:37:33
Postat av: Madde

Hej ! Du är jätte duktig på att rida men den kommer inte passa dej, det är inte alls din typ av häst och din ridning passade inte alls till den där hästen, han förstörde din fina ridning.

2009-11-02 @ 15:38:46
Postat av: Jennifer

Asså gud vilken teknik! :) Den var jättefin!

2009-11-02 @ 15:38:57
URL: http://wanimo.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Mycket snygg häst först och främst! :P Jobbigt att den är så stark.. Men jag tror att om du har tid att lägga på den här hästen så kommer den nog bli skitbra, du är ju så duktig! Den hoppar riktigt bra, galoppen såg bra ut. Med mycke markarbete och lydnad så blir det nog super tror jag :D

2009-11-02 @ 15:41:23
URL: http://jennniferhubinette.blogg.se/
Postat av: Anonym

en enorm kapacitet har han ju och vilka bakben :O, såg dom andra filmerna på youtube och han väntar ju ut hindrena väldigt bra, man tjänar ju en hel del på honom eftersom han är så pass ''billig''. Men en hel del jobb :P

jag tycker du red honom väldigt bra för att vara första gången. Men åldern är ju en liten nackdel..

2009-11-02 @ 16:02:01
Postat av: Anonym

gu så fin!

2009-11-02 @ 16:04:19
Postat av: Annie

Till ett bra pris så tycker jag absolut att detta är en jättefin häst! Som sagt fina bakben och framben också för den delen, ser samarbetsvillig ut, framåt, väldigt intresserad i att arbeta ser det ut som. Fin kroppsbyggnad och fin på hinder. Vad man kan se på filmen så tror jag absolut att denna häst går att göra nånting av, menar kapaciteten finns där. Sedan brukar man ju säga att en häst blir vad man gör den till :-)

Jag tycker att det är värt att satsa på den! Så länge viljan finns i hästen så kommer man långt :-)

2009-11-02 @ 16:05:43
Postat av: josefin

JA det syns ju att han är lite "stum" i munnen osså. Men du rider honom helt OK ser det ut som :) hon som red honom innan kankse har ridit honom några fler gånger o hittat knapparna på honom... men jag tror nog att ni kan bli jättefina tilsammans elle vad man nu ska säga ;)

2009-11-02 @ 16:08:01
URL: http://josefinz.bloggsida.se
Postat av: lovisa

vem är det som tar alla foton på dig när du är ute och rider?

2009-11-02 @ 16:10:25
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Ja det är ju verkligen en häst man behöver vara tung i rumpan på! Min häst är lite likadan, iallafall vid uteritt. Hon blir gärna skitstark & det hjälper inte att slita & dra i munnen utan man får ta tag ordentligt en gång & sitta tillbaka som fan, vara stark i magen så man verkligen orkar.



Jag vet inte vad jag skulle råda dig till om du inte har vana vid sånna hästar.. Det kommer ju ta ett tag att skola om honom & få honom lyhörd för dina hjälper. Du kommer ju inte kunna tävla honom förens han verkligen lyssnar, så vida du inte vill att det ska gå 180 runt banan ;P

2009-11-02 @ 16:15:43
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: maria

jag tycker hästen är jätte fin. klara du skolan tycker jag helt klart de kan vara värt ett försök. kan ju vara så enkelt som att byta bett eller något för att den ska lyssna. funkade på en häst jag fick ta hand om när jag jobbade som beridare.. bör till phelam. sen efter någon månad red jag på tredelat hur bra som helst :)

2009-11-02 @ 16:26:45
URL: http://iiaaa.blogg.se/
Postat av: viktoria

hette eller kallades hästen sudden?

2009-11-02 @ 16:27:14
Postat av: Lotta

2009-11-02 @ 16:36:06
Postat av: Lotta

Jadu, hur gammal är han då?

Har han ett rimligt pris?



Alltså, jag själv hade nappat direkt, men man måste verkligen veta att man orkar med alla motgångar som kommer att komma, sen när man väl lyckats är känslan underbar.



Om du känner att du har tid/ork så go for it. Både du och hästen får möjligheter att utvecklas.



2009-11-02 @ 16:37:31
Postat av: sofi

Ja det är alltid bra att jobba upp styrkan i sätet. =) Ser ut till att vara en bra häst, men stark.

2009-11-02 @ 16:45:53
URL: http://blogg.ystadsallehanda.se/hastbloggen
Postat av: e

Jag tror absolut det skulle funka om du ger det den tid som det behövs - så att ni kan jobba ihop er.



Tro på dig själv och kör, det är ju en skitfinhäst och du är superduktig! Du tar ju upp dina brister själv, och som du skriver tror jag du kan utvecklas enormt med den här hästen.



LYCKA TILL!!

2009-11-02 @ 16:46:29
Postat av: A N N i C A * W E N N B E R G

jag tyckerhan ser hilma fin ut , svävade fint över hindret också . Men den som rider han i början stör han duktigt mkt i munnen ser det ut som ? Jag tycker det var en fin häst och med rätt träning och rätt ryttare kan den ju givetvis bli finare (:

2009-11-02 @ 16:55:57
URL: http://s94356.blogg.se/
Postat av: Anonym

Kan bero på att den har ont? I munnen eller kanske ryggen?



Jag tycker du ska köra på det! :)

2009-11-02 @ 16:58:55
Postat av: Sanna

Jag tycker defenitivt du ska satsa! Vad har du att förlora? Du kommer utveckla dig otroligt mycket, samtidigt få chans att hjälpa en häst till det bättre. Se bara hur det gick med ponnyn du hade i somras? På bara en sommar utvecklade den sig något enormt och det var bara under en sommar! Tänk vad du kan göra med denna under ett år? Man måste våga chansa här i livet! GO FOR IT!

2009-11-02 @ 17:00:45
Postat av: Charlotte

Nja.. är det så bra att ta den när du verkar så osäker? Tänk på att det är en tuff och mörk vinterperiod som kommer nu. Då tycker jag det i alla fall är lättare att hålla motivationen uppe med hästar man verkligen trivs att jobba med :) För det lär ju bli jobbigt att "skola om" honom. Men du kanske är en sådan som älskar utmaningar varje dag, och då är det en annan femma. För jag har inga tvivel om att du klarar honom, du är så duktig :)

2009-11-02 @ 17:09:26
URL: http://seamonkey.blogg.se/
Postat av: Jonna

Jag tycker att du red den jättebra, av det lilla vi fick se. Det kanske är din ridstil som du tyckte inte gynnade, som är vad som krävs. En lugn ryttare, med mycket känsla. Hur gammal är den?

2009-11-02 @ 17:10:32
Postat av: Anonym

det är ju inte lätt det med att prova/köpa häst..=)

2009-11-02 @ 17:16:38
Postat av: karin

När jag var och träna så var denna häst med, Mariam som red då också. Jag säger bara det, om du har tiden och orken så tycker jag verkligen att du ska köpa denna häst. Om den kommer i rätta händer som jag då tror den gör hos dig, då blir det nog bara positivt.

2009-11-02 @ 17:23:47
URL: http://kvedberg.blogg.se/
Postat av: Julia

Kanske gynnar inte hästen din ridning men din ridning gynnar helt klart hästen. Jag, som egentligen inte är insatt i vad man vill ha av en hopphäst, tror att denna hästen skulle må mer än bra av att bli riden av din mjuka fina hand och ridstil överlag. Det finns inte en chans att den hårda ridningen som tjejen innan dig använde håller för denna hästen i längden, kanske som en kortsiktig lösning men om man vill bli av med problemet fungerar nog din ridning betydligt bättre. Men, som du sa, att man ibland vågar ta i den och säga till på skarpen :P



Måste bara tillägga att jag i min egen hästs utbildning ofta försökt likna min ridning till din mjuka så tack för den hjälpen! (:

2009-11-02 @ 17:31:31
URL: http://juliaosterlen.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Jag tycker du ska satsa om du får den till bra pris. Hästar som hoppar så bra växer verkligen inte på träd och om du skulle lessna på utbildning kan du alltid sälja den igen. Det kan ju bara bli bättre. :) Go for it!

2009-11-02 @ 17:40:56
Postat av: Emma

hm, förstår varför valet är så svårt.

jag tycker faktiskt ni ska ge honom en chans. han verkar vara en häst som vill göra rätt och det är viktigt. dessutom var hans hopp helt otroliga.



det är ju även bra för dig, för då får du träna det som kanske inte är din starka sida, och det gör dig ju till en bättre ryttare.



tror det kan ta tid att omskola honom dock.

2009-11-02 @ 17:49:16
URL: http://emmasol.blogg.se/
Postat av: Carro

Det syns verkligen att han är stark. Men herregud vilka språng. Han är ju helt klart en sjukt bra hopphäst.

Men precis som du skriver så är det ju alltid bra att köpa en häst där man tvingas öva upp de saker som man är dålig på. Bara man är säker på att man klarar det så att hästen eller du inte lägger till med en massa fel, vilket det ju lätt kan bli.

Det bästa du kan göra är ju att tänka över det riktigt och skriva ner allt det positiva och allt det negativa som du kan komma på och sen åka dit och provrida igen och då tänka igenom de negativa sakerna och när du sitter i sadeln tänka på och känna efter ifall de är något som ni kan arbeta upp.

Känner du att det kanske redan känns bättre då så är det ju värt en chans.

2009-11-02 @ 18:04:02
URL: http://iamcarro.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ulanda var precis likadan. Men hon verkade bättre på marken? Henne bytte du ut för att du inte orkade med henne. Vad kommer hända med denna herre?

2009-11-02 @ 18:13:21
Postat av: Sofie

Av vad jag kan döma så verkar du vara en motiverad och målinriktad person som brinner för det du gör. Om du tror på att det här är något för framtiden och om du giller utmaningar tycker jag definitivt att ni ska ge det en chans! Fin häst :)

2009-11-02 @ 18:13:22
Postat av: Sofia

det gynnar inte din ridning eller hästen om man måste sitta och dra så i munnen på honom då blir han bara ännu starkare och drar emot. vad händer om man sätter på ett skarpare bett?

till ett bra pris så ska ni nog köpa honom för han hoppar kanon :)

2009-11-02 @ 18:21:25
URL: http://kumpumaki.blogg.se/
Postat av: Magda!

Hur gammal är han? det stod bara att han var uppåt i åren men ingen exakt ålder. skulle vara kul att veta! annars super fin häst!

2009-11-02 @ 18:32:41
Postat av: emma fors

tycker att ett starkare bett är helt uteslutet, samma bett eller byta sig neråt, det värsta är att byta sig uppåt, denna hästen behöver troligtvis bara ridas rätt.

2009-11-02 @ 18:35:58
URL: http://emma-linnea.devote.se
Postat av: ina

kanske rentav är så att mjuk ridning kan göra honom bättre? svårt att säga men du får väl fundera och gå på magkänslan ;) den såg fin ut iaf!

2009-11-02 @ 18:39:11
Postat av: emmy

han hade ju väldigt svårt o hoppa hinder i följd som det såg ut på filmen.. Men han var himla fin :)

2009-11-02 @ 18:43:16
Postat av: Anonym

Jag tror att ni kommer göra varandra bättre om du köper honom för som du sa du behövde ju träna på att göra såna saker som du måste göra när du rider honom och han behöver ju tydligen en sån som dig, med mycket träning tror jag att det kommer ni blir ett kanonekvipage. Jag tycker att du ska satsa på honom :)

2009-11-02 @ 18:46:23
Postat av: Rebecka

Jag har vrit i samma sitution, dock så tävlar jag inte på samma nivå som dej.

Det går ju NÄSTAN alltid att omskola en häst, men jag skulle inte ha riktigt lagt ned så mycket arbete när man tävlar på din nivå, och om den dessutom är lite till åren så blir det ju oftast svårare.. Dock hade han ju kapacitet till att bli riktigt fin!

Lycka till med vad du än väljer :)

2009-11-02 @ 18:50:20
URL: http://rrebeckagranstrm.blogg.se/
Postat av: Tove

Om det inte handlar om något överpris, skulle jag inte tveka om jag var du.



Jag fick hem en OERHÖRT stark ponny (alltså helt förstörd i munnen, ärriga laner och helt döv för betten) Jag red på jaktkandar och när hästen drog iväg hjälpte det inte att jag slet allt vad jag hade, hästen brydde sig inget) Hästen var dessutom väldigt svag i kroppen och kraschade i alla hinder högre än 90cm. Efter ett halvår hoppade vi LA med placeringar, efter ett år hoppade hästen runt tekniska banor med 120-140cm höga hinder och hoppade hinder högre än den själv i mankhöjd utan ansträngning, tävlade MSV och allt detta på ett tvådelat gummibett med minimala hjälper.

Oerhört konsekvent dressyrträning, gav oss alla de framgångarna.



Så har du en häst med sån enorm kapacitet att få tag på, go for it. Med rätt och konsekvent träning, kan du få en häst som är lätt i handen, välriden och som kan hoppa allt.

Med den bakbenstekniken och det scoopet, har du en svårklasshäst till om ett år ;)

2009-11-02 @ 19:07:21
Postat av: Anonym

Är den stark jämt eller bara i hoppningen?

Är det "bara" hoppningen den blir sådär hängande och stark tycker jag att du ska satsa.

Men annars kanske du bör fundera på om du har orken att sitta och jobba på det viset dag in och dag ut innan det kan bli någon ordentlig ordning..

Annars såg det bra ut, men jaa..! :)

2009-11-02 @ 19:15:46
Postat av: Maja

Hästar blir inte sådär starka och stumma i munnen utan anledning, det är ett sekundärt problem. Så det är väldigt viktigt att ta reda på vad det egentliga problemet är såklart, framförallt utesluta att den har ont någonstans. Bettet verkar den ju inte trivas så bra med heller - kanske är det så enkelt som att prova ett annat (inte nödvändigtvis "skarpare"). En annan sak att tänka på är att den går med bakdelen innanför spåret. Det kan vara så enkelt som att den gör det för att ni medvetet/omedvetet ställer den utåt för att försöka förhindra den från att gena (ett ponny-tävlings-fenomen)eller för att bromsa på ytter. Men det kan också vara så att den är så pass snedmusklad höger/vänstar att det märks i rörelsemönstret. Min häst gick nämnligen så där när jag köpte henne, på två spår - och det är ingenting man fixar över en natt precis. Hon var i och för sig extreem, men det har tagit 3 år att rätta till (!!!).

Men ggår det att utesluta alla allvarliga/långtids fel så verkar det som en utvecklingsbar häst, dock lite beroende på ålder.

Godd lack :D

2009-11-02 @ 19:43:20
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Hoppa kan den ju utan problem!

Men tror inte det är en lätt häst att ändra på. Just när dom blivit starka så är det rätt svårt att få ordning på. Men vill du så kan du tror jag absolut!

Men lär ta sin lilla tid och är du inte helt motiverad till det så köp en annan...

Det ska vara kul att rida :) Det är inte så jätte kul för dig som rider så pass mjukt att behöva sitta o "slita" i en häst(vilket du antagligen behöver få göra i början tyvärr).

Sen beror det ju helt klart på ålder och pris :)

2009-11-02 @ 19:56:02
URL: http://rebeccarichard.blogg.se/
Postat av: Camilla

halvjobbig sits.. känn efter inifrån, orkar du allt detta grundarbete som krävs för att få honom dit du vill? orkar du överge ditt känsliga ridsätt för att rida den där hästen? känn efter helt enkelt :)

2009-11-02 @ 19:57:30
URL: http://unafraid.blogg.se/
Postat av: Ewa

Jag tror helt utan tvekan att du skulle klara av denna häst. Jag har sätt dig tävla även när du red ponny och du är en otroligt duktig ryttare. Jag tror även att det är bra att rida en häst som inte är som de andra man äger, även om man är en bra ryttare. Så jag tror att det är väldigt bra för det här hästen att komma till dig, samtidigt som jag tror att han är bra för dig. Som du själv sa att du behöver träna på att rida mer på sittsen, att komma djupare ner i sadeln. Kanske är detta rätt häst... kanske inte...

2009-11-02 @ 20:05:25
URL: http://saiop.blogg.se/
Postat av: Linda

Visserligen har jag inte skolat om halvblod, men travare däremot. Min egen skolade jag om förra året och då var hon 17 år. Det var en riktigt tuff match, i början gick det inte alls, jag ångrade mig nästan att jag ville ha henne. Inte enns min mamma kunde rida henne. Men eftersom min häst är så snäll och social i hanteringen så kunde jag inte motstå henne. Jag jobbade & jobbade och efter någon månad började resultat komma fram. Man måste ha grymt mycket tålamod och verkligen vilja det man gett sig in på. Om du känner själv att denna häst är en bra utmaning för dig så tycker jag du ska köpa den. Men bara för det inte gått alls bra för hästen varit för stark så ska man inte ta fram humöret utan istället leta fram det positiva från passet för det finns alltid något positivt i det hela

2009-11-02 @ 20:06:44
URL: http://llevita.blogspot.com
Postat av: Ronda.blogg.se- Utrustning, Tips, Skötsel, Tankar och Funderingar, Träning/Tävling och Ridsport, allt för dig och din häst!

Jag var påväg att åka och kolla på honom också :P Dock backade jag pga åldern, annars hade jag slagit till direkt. Men som du skrev är det mycket jobb och med tanke på hans ålder så kommer det ta ett tag innan han kan komma ut på banorna. Men känner du att det är rätt, satsa!

2009-11-02 @ 20:44:02
URL: http://ronda.blogg.se/
Postat av: Linn

Allt beror egentligen på priset. Är det ett bra pris, är det kanske värt att lägga ner det jobb som behövs .

Är den dyr, kanske det går att få nåt lättare i samma pris klass. O jag man lär sig enormt mycket på lite svårare hästar, fick själv en storhäst när jag var 12 år som var mycket stark och mycket att rida ihop, men oj vad det har lagt grunden till min ridning, utan han hade jag inte kunnat det jag kan idag.



Den hästen du rider verkar ju vilja hoppa och inget "tittig", det är bara markarbete markarbete markarbete som behövs, för hoppningen har den ju inga problem med.

beroende på priset skulle jag våga satsa:) snygg modell på hästen...

2009-11-02 @ 20:57:33
URL: http://ladylinn.blogg.se/
Postat av: Julia

Otroligt snygg häst, jag tycker absolut du borde satsa på den. Ni skulle ju utvecklas helt sjukt mycket båda två.

Överdrivet fin hoppteknik också!

2009-11-02 @ 21:09:18
Postat av: Rebecka

Hej , hästen verkar jätte fin och otrolig hopp teknik! Jag har köpt en ponny som var lite stark i munnen. Nu har jag haft han i nästan 4 månader och jag rider på ett novabett (cilikonbett) och det fungerar väldigt bra, jag har även ridit med graman för att han inte ska kunna dra iväg med mig. Resultatet för mig var otroligt bra, jag behöver inte ha en dragkamp varenda gång jag rider och han är jätte lätt i handen! jag tycker absolut att du ska go for it, jag tror på dig :p"!

2009-11-02 @ 21:10:54
URL: http://rebeckaberntsson.blogg.se/
Postat av: Sabina

Hej hej!

Nej, jag tycker faktiskt inte att du ska köpa den... visst den hoppar jättefint men den passar inte dej och det låter inte som att du gillar den när du beskriver den... :S Tycker heller inte att den alls passar din ridstil och tycker inte att du ska ändra på din mjuka ridning! Det är bra att rida mjukt och den hästen är inte riden på det viset, kommer att vara jättejobbigt att få den bra, men om du vill ha den iaf så kommer det nog att bli bra, du är ju så bra på att rida och kan kanske lära den att lyssna på mindre hjälper beror ju på hur gammal den är och så...

Men om jag hade varit du hade jag avvaktat och provat några mera hästar. :)

2009-11-02 @ 21:14:22
URL: http://sabinaz.bloggsida.se
Postat av: Emma

Hästen var jättefin måste jag säga!

Som andra har sagt bror det ju på priset men du är såpass duktig att du skulle klara av den tror jag.

Det tar ju alltid lång tid att lära känna hästen oså men jag tycker absolut att du ska satsa!;D

2009-11-02 @ 21:19:59
URL: http://emiu.blogg.se/
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

BETSLA INTE UPP HÄSTEN! Jag förstår inte varför så himla många tror att allt kommer lösa sig genom ett skarpare bett?! Den där hästen behöver snarare ett snällare bett & bättre ridning!

2009-11-02 @ 21:20:09
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Helena

Pether Markne sa nåt bra:

För att utveckla din ridning så mycket som möjligt, ska du inte rida så många olika hästar du kan, du ska rida så många BRA hästar du kan. Rätt ridna hästar utvecklar ridningen såå mycket mer än som i detta fall än felriden häst. Visst den hoppar helt ok, men var glad för att du har en mjuk & känslig ridstil! De kommer du komma långt på i längden! :) Jag tror att om man verkligen vill ha en häst då vet man de på en gång, om man tvekar finns de fler hästar :) lycka till!

2009-11-02 @ 21:26:12
Postat av: lousie

red en häst som också var *SJUKT stark i munnen, men så fort man hittar knapparna gick hästen som en klockan och det är underbart att bli ett med en sån häst. Jag älskar sånna hästar att jobba med.

2009-11-02 @ 22:13:40
URL: http://traininghorses.blogg.se/
Postat av: Malin

Tyckte jag kände igen ridhuset :P Hos min tränare ju ;)



Jag känner ägaren sen länge och jag har både hört och sett hästen en hel del. Hoppa det kan den! Men med tanke på att den är 13, snart 14 år så har man ju inte "tid" att lägga ner ett halvår-år på att skola den bara. För tid kommer det ta! Tror säkert du skulle klara av att få den mycket, mycket bättre men som sagt.. Den är så pass gammal och har varit med om så mycket och blivit så felriden.

Om den bara var 6 år hade jag sagt go for it! Men nu tror jag mer att det är som att köpa problem.



Hoppas du kommer fram till vad som känns bäst för dig :)

2009-11-02 @ 22:34:52
Postat av: Linnea

Helt klart en kapacitets häst! Köp den!! Det blir mycket jobb men de får man ta! Det kan bli en RIKTIGT fin häst. Kommer säkert behöva 1 års jobb, men de kommer säkert vara värt de! Man får ta lite risker ibland! =D

2009-11-02 @ 23:00:54
URL: http://linneaalatalo.blogg.se/
Postat av: ylwa

Jag instämmer med Helena, tvekar du finns det andra hästar. Man har sällan anledning att köpa på sig "problem". Lycka till! :)

2009-11-03 @ 00:23:42
Postat av: Therese

Fina bakben :)

2009-11-03 @ 09:06:36
URL: http://hobbyryttaren.blogg.se/
Postat av: Anonym

KÖP den!! :D verkligen jätte fin häst. Och jag tror det är super för dig att rida en sån häst. Du kommer utvecklas massor! :)

2009-11-03 @ 10:58:53
Postat av: Emily

Skulle man verkligen fokusera på dressyren och lydnaden så skulle du nog få en kanonhäst men frågan är ju om man vill ha det jobbet? Det är nog upp till dig att bestämma :)

2009-11-03 @ 13:19:59
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Caroline

Fin häst, kan inte hjälpa att tycka synd om den. Jag skulle inte köpt den om jag var du just eftersom en häst som är snart 14 år och bara tävlat 120...du är på en betydligt högre nivå. Skulle defintivt satt på hästen ett skarpare bett och tränat mycket lydnad är övertygad att den skulle gå att skola om.

2009-11-03 @ 14:16:38
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: Filippa Clausen

hej :)



hade varit mycket tacksam om du svarade på detta;



var provred du den? & vad hade den gjort? hur mycket skulle dom ha för den? finns den på hästnet?

2009-11-03 @ 18:02:56
Postat av: Ulrika

har den mycket fullblod i sig? gått lite fälttävlan? den är iaf jättelik en häst jag provred för nått år sedan födda samma år och allt :)

2009-11-12 @ 09:40:18
URL: http://litetull.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0