Ganska intressant

Idag när jag satt och kollade igenom en tidning såg jag en annons som innefattade medaljörerna i förra årets OS. Något jag lade märke till var att alla tre hade pelhambett. Visserligen lite olika varianter, men ändå. Bara en tillfällighet?


Kollade upp årets EM- medaljörer också. Vinnaren Kevin Straut red med kandar, men de två andra medaljörerna red faktiskt även dom med pelhambett.

Är det bara en nutida trend, eller är det faktiskt ett ovanligt bra bett inom hoppningen?

Själv gillar jag det väldigt mycket! Rider ju med det på både Ture och Tessa. Tycker om att man kan bestämma lite själv hur skarpt det ska vara. Det finns många olika varianter, både med hur man sätter kedjan, hur långa skänklar man väljer samt hur man sätter fast tyglarna. Detta gör ju även att det passa många olika hästar, man kan forma bettet lite efter individ, behov och situation.

Kommentarer
Postat av: Anonym

tänk va fint det blev me cirklar, allt tack vare mig :D:D x)

2009-09-09 @ 12:43:07
Postat av: Rebecca

Jag tror det är lite både och, de stora ryttarna använder det säkerligen för att de trivs med bettet och hästarna trivs med det. Troligtvis kommer många ta efter och ha det bettet för att de stora ryttarna har det.



Bra & dåligt, men så är det ju alltid med trender :)

2009-09-09 @ 12:51:38
URL: http://seiron.blogg.se/
Postat av: Pillan

bettet ligger jätte bra i munnen !!

2009-09-09 @ 17:09:36
Postat av: Amanda

Jag kan inte hitta ett bättre bett än pelham till Valence. Han kan både bli stark och så är han väldigt het och otroligt känslig samtigt, och jag har testat lite olika men ett rakt gummipelham är det enda som fungerar och det fungerar dessutom superbra! Lorden går egentligen överlägset på det också, men borde ha ett "babypelham" för hävstången blir för stark på honom... Men det är nog ingen slump att så många i Världscupen rider på det bettet, både hästar och ryttare verkar ju trivas så himla bra med det!

2009-09-09 @ 17:21:05
URL: http://nogg.se/AmandaG
Postat av: Petra

Jag har facktiskt aldrig testat det till min häst, kankse dags?

2009-09-09 @ 17:46:01
URL: http://www.frommetoyou.devote.se
Postat av: Petra

Men vad är det för konstiga stigbyglar roffe har?

2009-09-09 @ 17:51:50
URL: http://www.frommetoyou.devote.se
Postat av: Johanna

Näe fy för pelham... Eller i alla fall har jag ju upptäckt det nu efter ett år, att det är helt fel bett för Anton.. Men det är säkerligen kanonbra på många hästar! Hästar som har lätt att bli lite långa, starka och ibland höga i formen är nog detta ett bra bett på... Det är ju inte sådär döskarpt heller (beror ju iof vilken typ och modell), såsom mikmar.. =/

2009-09-09 @ 18:47:29
URL: http://hoppryttarinnan.blogg.se/
Postat av: caroline

Tycker också att Pelham är ett väldigt bra bett jag red på det innan tills jag provade Flippanbettet och är helt fast i det underbara bettet:)

2009-09-09 @ 20:23:02
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jag gillar inte att rida på pelham, men gör det på mitt fullblod. Önskar jag kunde rida alla hästar på smala 2 eller 3-delade vanliga tränsbett, men i hoppningen blir hon för stark då.



Målet med alla hästar jag rider brukar iaf vara att kunna rida dem utan hjälptyglar eller specialbett, åtminstonde i markarbetet. :)

2009-09-09 @ 23:15:52
URL: http://hannasvedlundstahl.blogspot.com/
Postat av: Bella

Fy gillar inte alls pelham. Oavsett i vilken form. Tycker hästarna blir stumma i munnen och rider man inte med två tyglar förlorar man lite av effekten av bettet. Har snabbt kasserat det bettet i soptunnan!

2009-09-10 @ 07:37:11
Postat av: P

Pelham är ju det absolut vanlligste bettet. Förutom tränsbett då.



Det går ju att variera i 100 olika utförande, gumme metall, syndetm långa/korta skänklar, odelat och ledat.



Själv hoppar jag 2 av mina hästar på ett Sprenger- babypelham jag lindat in i latex. hur bra som hellst!

2009-09-10 @ 20:19:21
Postat av: Ida A

Min erfarenhet av pelham är att det fungerar på väldigt olika typer av hästar eftersom det finns i så många varianter, så det är vaäl kanske ingen direkt slump att många kända ryttare använder det.

2009-09-14 @ 08:11:20
URL: http://idaho1989.blogspot.com
Postat av: Anna

Jag tycker tvärt imot många andra att pelham kan vara väldigt bra på känsliga hästar. Om man har kedjan lite slack så " viker " bettet sig lite och kraften av ett tygeltag minskar och trycket fördelas mellan mun och nacke.

2009-11-12 @ 20:28:45
Postat av: Linn

jag har ett sådant när jag hoppar. min ponny är inte lika stark då.

2010-09-26 @ 14:36:36
URL: http://bridle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0