Dagens ridpass

Började med att rida Lito på volten. Det gick ganska bra. Det känns dock som om det är ganska svårt att få honom att jobba korrekt, det känns som om han lätt fuskar lite genom att bara sänka huvudet och rulla på. Så fort jag försöker få in bakdelen och få honom i en lite högre form så börjar han tjafsa i munnen, dra tyglarna ur handen och försöka springa iväg. Tog några 50-cm skutt, och märkte att han hade väldigt svårt att landa i höger galopp. Även fast jag hoppade på en högervolt så skulle han promt landa i vänster. Ska nog hoppa lite bommar på böjt spår imorrn. Avslutade med att skritta ut en liten sväng. Äntligen verkar jag ha en häst som går frammåt även fast han tycker det är lite läskigt!


Sen red jag Zazou på volten också. Hade gramanen på. Gjorde bara en kort uppvärmning i skritt, trav och galopp, och sen började jag jobba på den lilla bana jag byggt upp. Såhär stod hindren ungefär:


Studsen var bommar på marken, och de andra hindren var väl typ 30-40 cm höga.

Zazou var jätteduktig! Det går mycket bättre att hoppa studs på böjt spår med henne än på rakt. Nu blev hon inte alls stressad. Och gud vilket tryck hon hade i sprången! Tror det är för att jag kommer åt henne så bra med gramanen. Längtar till den dagen då jag kan komma åt henne på samma sett utan den.


Kommentarer
Postat av: elvira ♥

ÄLSKAR DIN BLOGG!

behövde bara få det ur mig, haha.

2010-04-18 @ 20:22:53
URL: http://elvirakindvall.blogg.se/
Postat av: Olivia

Ture då? :-p

2010-04-18 @ 21:45:14
URL: http://ponnyhopparen.webblogg.se/
Postat av: <3

Du är så jävla bra.

2010-04-18 @ 22:14:12
Postat av: ylwa

Ang tjaffs i munnen när du vill jag tipsa om att kolla så att sadeln verkligen ligger bra. Min häst tjaffsade väldigt med munnen och det var för att inte sadeln låg bra. Ny sadel = helt ny häst :) Om det är så att sadeln ligger bra får du tänka på att han säkert saknar muskler för att gå i en hög form så skynda långsamt :) Men börja med sadeln, och kanske kolla tänderna..?

2010-04-19 @ 08:59:01
Postat av: Julie

Jeg gjorde akkurat som du gjør med Zazou nå med min hest, red en del med graman for å komme til henne ordentlig. Nå bruker jeg ikke gramanen lenger, men hesten har blitt som ny:)

2010-04-19 @ 15:14:17
URL: http://juliero.blogg.no
Postat av: Sara

Hej :) Har du något förslag på vad man ska göra åt en häst som bockar och bockar för varje liten grej som skrämmer honom eller minst lilla chans han får. Utan stödd i munnen HELA tiden så bockar han som bara den.

Jag vet inte vad jag ska göra om jag inte är beredd på att han ska skjuta upp mig ur sadeln och börja bocka så hinner man inte få upp huvudet och då är det jätte svårt att få honom sluta för då måste man försöka hålla sig kvar så man inte åker av.

dessutom är det en storhäst vi pratar om ingen liten ponny! Han är även väldigt grön, det försvinner säkert med åren men något som underlättar ridningen nu skulle vara bra ;)



Väldigt tacksam för tips :)



2010-04-19 @ 21:39:00
URL: http://warhammer.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0