-



Kan du skriva ett inlägg som svar på allas gissningar om hur Ture & Zazou är i jämförelse med varandra?


Det tycker jag var en rolig idé! :) Hade tänkt ta upp några påståenden ni kommenterat, och skriva om dom är sanna eller falska!


"Ture. för han verkar väldigt välriden och "lugn" och ser otroligt härlig ut att rida:)"
Sant! Han är jätterolig att rida just för att han är så sammarbetsvillig och lydig. Dock så tror jag att han känns piggare att rida än vad han ser ut, det vet jag att flera har tyck efter att ha ridit honom!


"Skulle nog välja Zazou (A) tycker att hon verkar ha en härlig personlighet
"
Sant och falskt. Jag tycker att Zazou i 99 fall av 100 har en jättehärlig personliget!

Dock så är hon lite speciell ibland. Ibland är hon verkligen världens mest envisa! Om hon inte vill något så tar det en jäkla tid att övertyga henne. Ett tag ville hon tex. inte gå in i stallet. Då kunde det ta en halvitmme innan hon bestämde sig för att ge med sig. Och när vi fick henne kunde man inte kratsa bakhovarna på henne, för det gillade hon inte helt enkelt. Hon är fortfarande inte lätt att sko på bak. Hon kommer dessutom på nya saker hela tiden som hon inte vill, just nu är hon jättejobbig när jag ska sitta upp, hon vägrar att stå still :p

När man väl kommit upp på ryggen blir hon dock annorlunda. Då är hon positiv till det absolut mesta och vill verkligen göra rätt, även om hon fortfarande har lite humör kvar. Men det sägs det ju att dom bästa hästarna måste ha :p

Även i boxen är hon lite speciell. Hon ser skitsur ut när man går förbi, det ser ut som om hon ska hugga en. Men sen när man går fram till henne och börjar klappa henne så blir hon hur gullig som helst.

Många skulle nog inte gilla hennes personlighet, men jag tycker faktiskt att många av dom här egenskaperna  gör henne väldigt personlig och chamig (kanske inte med sin envishet, den har jag många gånger svurit över :p). Men jag gillar henne verkligen! :)


"Zazou, för att jag älskar modellen på henne. Hon verkar så "lätt", speciellt i galoppen"
Sant! Det är just så hon känns, "lätt". Inte lätt som lättriden, utan lätt i kroppen liksom. I galoppen känns hon väldigt lätt fram, men även bak ibland (när hon gör sina kickar :p). Även i hoppningen känns hon lätt över hindrena, det känns som om hon har lätt för sig helt enkelt.



Jag tror Ture. Han verkar så lugn och go, som en stor nallebjörn, haha. ;) Men han kanske själva verket inte är så? Men han ser ut att vara väldigt säker i sig själv och jag trivs med sådana hästar! :)
Jag får nog säga att det är falskt faktiskt. Väldigt många gånger är han lugn och go! Typ i boxen eller när man gör ordning honom, då är han verkligen som en stor nallebjörn. Men han är nog inte alls särskilt säker i sig själv! Det märks som tydligast när man rider ut, då är han världens fegis och blir lätt rädd och osäker.


Zazou, mer min typ av häst, och dessutom minst(?)
Sant! Väldigt mycket minde dessutom, typ en dm :p


Zazou. För att jag tror hon kommer komma långt. Ture är en fin häst, riktigt fin. Men jag gillar ändå Zazou mer, för hon verkar på något sätt vara strået vassare. :)
Det här vet jag såklart inte om det är sant eller falskt :p Mamma pratade med Sylve om detta när jag var där, och han trodde absolut att Ture var den med mest kapacitet. Själv är jag inte lika säker. Tycker det känns som om Zazou kan blir riktigt bra :)


Jag hade helst velat ha Zazou för hon verkar vara mer på tårna och lite mer frammåt. Sen verkar Ture vara lite smått tung :)
Sant. Det första är absolut 100% sant, Zazou är en mycket mer vaken häst. Och det där med att Ture kan vara lite smått tung stämmer också ganska bra. När man hoppar låga hinder tex käns han väldigt tung! Dock så tycker jag inte alls att tung att rida egentligen, utan det är mer korta stunder som tungheten kommer fram.


Jag skulle helst vilja ha Ture. jag tror nämligen att han skulle lära mig väldigt mycket, och dessutom verkar han vara en jättemysig häst! :)
Sant! Jag har iaf lärt mig otroligt mycket på honom, och han är väldens mysigaste häst :)


Idagsläget skulle jag nog helst vilja ha Ture pga att han är mer rutinerad, jämn i tempot men ändå lite go i (?) osv.
Sant! Det tycker jag stämmer ganska bra in på honom!


Ture! zazou är mer min typ av häst egentligen men jag är så kär i ture :) så himla fin häst, älskar hans temperament, inställning och bakbenen i galoppen är ju för härliga
Sant eller vad man ska säga. Jag kan iaf inte annat än att hålla med, hans inställning och temprament vid hoppning älskar jag, och även hans bakben i galoppen ;)


Jag skulle vilja ha Zazou. Hon är mer min typ, och "kortare" än vad Ture är. Hon ser ut att vara lite mer kvick i benen än vad ture är :)
Sant! Det stämmer absolut! Det är jättestor skillnad när man hoppar, på Ture går allt lite mer i slowmotion, men på Zazou smattrar det liksom bara till i marken :p


Skulle vilja ha Ture. Han verkar så trevlig att rida och ser verkligen snäll ut. Sen är han ju valack och det är bra :)
Sant! Han är verkligen världens snällaste :)


ture! han är en rejäl häst som verkar lite "lättare" i ridningen än zazou ;) hoppar kanonfint också! fast det gör ju zazou med:)
Sant! Han är absolut lättare i ridningen, iaf än så länge :)


Zazou, hon är lite piggare och spänstigare =)
Sant! Det stämmer helt klart!


Jag skulle vilja ha ture, han är mer erfaren. och han skulle nog ge mig ett bra självfötroende!
Sant! Eller jag kan ju bara tala för mig själv, han har verkligen gett mig självförtroende i hoppningen!


Ture är riktigt läcker när hindrena kommer upp en bit, men Zazou är mer min typ. Gillar känsliga, lite heta hästar som har en stark karaktär, men som blir riktiga kompisar när man kommer överens med dem. Zazou verkar vara lite den typen :)
Sant! Det tror jag kan stämma väldigt, väldigt bra på Zazou faktiskt!




Tycker ni verkar ha en väldigt bra bild av hästarna som dom är vi verkligheten! Antar att de flesta av er aldrig sett dom irl, så det är kul att ni "lärt känn dom" så bra bara genom bloggen :) Och det var jättekul att se hur ni resonerade krin den här frågan!

Kommentarer
Postat av: Ebba

Vem fick flest röster då? :)

2010-02-18 @ 20:22:55
Postat av: Hannas huvud - Modell och hästägare

Vad och hur mycket äter dina hästar? Hur ändrar du foderstaten vid vila, t ex vintervila eller kortare?

2010-02-18 @ 22:52:09
URL: http://hannashuvud.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej!!

Jag funderar på att köpa en gpa speed air:D Men jag har svårt att välja färg, ´så jag tänkte fråga dig, vilken är snyggast?: Svart/Silver eller Svart/Svart?

MVH; Emelie

2011-04-25 @ 21:17:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0