-



Hej! Undrar bara varför du använder så mycket olika bett till alla hästar. Varför inte bara använda ett vanligt bett och rida dom finare istället? Tänkte eftersom du skrev att det bettet var bra för framtunga hästar. Det finns ju en anledning till att hästen är framtung. Man måste ju rida den så att den inte blir framtung :)

Svar: För det första så har pratat med ett flertal hästtandläkare och även veterinärer som verkligen rekommenderar att variera bett för att det är bra för hästens mun. Sen är det ju inte alla hästar som trivs med det, Ture tex gillar ju bäst att gå med samma, men generellt sätt så ska det vara bra. Dessutom så gillar jag att prova nya saker för att hela tiden försöka hitta det bästa för både mig och hästen. Det som ger oss bäst förutsättningar till ett gott samarbete och ett utvecklande ridpass helt enkelt.  

Alla hästar är ju olika, likaså alla hästars munnar, så det är ju en självklarhet att alla inte trivs på samma bett. Och alla ryttare rider olika, så det är ju också en självklarhet att alla bett inte passar allas ridstil. Varför traggla runt med ett vanligt bett om inte hästen och en själv inte trivs med det? Självklart kan man ju inte förvänta sig att det finns ett mirakelbett som löser alla problem och gör hästen perfekt, utan man måste ju såklart även rida hästen på rätt sätt. Däremot så kan enligt min erfarenhet rätt bett hjälpa en på traven och underlätta arbetet med att få hästen att jobba så som man vill och bygga upp den på rätt sätt. Sen när hästen blivit starkare och mer uppmärksam kan det ju hända att hästen går lika bra på ett helt annat mildare bett, och då kan det ju vara en fördel att byta igen.

Det där med att alla hästar ska gå på vanligt tränsbett hela tiden är ingen teori jag egentligen höjer till skyarna. Visst är det positivt om man kan rida med ett sådant snällt bett som möjligt, men ett vanligt tränsbett behöver inte alltid vara det snällaste. Jag rider helre med en mjuk hand på ett hackamore, än sitter och sliter i ett tränsbett som hästen inte alls gillar och lyssnar på.

Hästar är individer och likaså vi människor. Därför tycker jag det är väldigt positivt att det finns många bett att välja på så att man kan hitta det som passar sin kommunikation med just den hästen bäst.

Vad tycker ni?



De flesta typpryttarna tävlar inte på vanligt tränsbett, utan de har provat sig fram tills de hittat ett bett de tycker passar

Kommentarer
Postat av: elin

Svårt att säga men det viktigaste är ju att hästen trivs såklart. Men egenliten borde ju hästen trivas på det snällaste som möjligt. Jag är inget för att bettsla upp så fort hästen är stark, men vissa lägen blir det bättre för både ryttaren och hästen. Rider själv på Nova bett på båda mina, är dock för att dom är super känslig i munnen och inte vill ta stöd. Har dock hört att man ska byta bett för hästens mun men kanske tycker du byter och mixar lite väl?? typ använt 1 miljon på lito och inget känns bra, låter bara lite kräsen.





äh jag vet inte, ingen bett expert direkt.

2010-07-13 @ 16:32:36
Postat av: Kajsa

Elin - Men vad ser du för nackdel med att prova nya bett då?

2010-07-13 @ 16:42:33
Postat av: Emily

Jag håller med om att man ska variera bett. Jag har två hästar - den ena vill ha samma tvådelade, smala tränsbett hela tiden och den andra tycker inte om något bett, honom mixtrar jag med och byter hela tiden men han går bäst på hackamore. Men vill inte rida för mkt på det eftersom det är dressyr jag är intresserad av och där får man inte rida på hack :P hästen ska ha det bett den trivs med tycker jag. Ofta är det ju ett problem som sitter i sedan inridningen om hästen inte accepterar bettet.

2010-07-13 @ 16:56:00
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Anonym

tack mikaela för att du tar upp bett frågan!

Ofta får man nästan skämmas när man rider hästen på "starkare" bett..

En av våra hästar har varit orolig i munnen ända sedan inridning... Varit hos veterinär å kollat å röntgat munnen men inget fel! nu rider jag henne i hoppning på hack å äntligen känns hon nöjd.

Trist bara att vissa anser att man är sämre ryttare för att man tvingas rida på annat än tränsbett.. tack för bra blogg!

2010-07-13 @ 17:00:39
Postat av: Anonym

Jag har som mål att inte rida med samma bett två dagar i rad och det har funkat riktigt bra med min starka häst. Ibland får man verkligen prova sig fram för att se vilka bett ens häst funkar med. Målet är alltid att försöka rida med så milda bett som möjligt men innan man når målet så får man kanske rida med skarptbett. Hellre ett lätt tygeltag med skarptbett än att man måste dra i hästen med ett tränsbett för att hästen inte lyssnar. Dock rider man med ett skarpt bett varje dag så kommer hästen till slut vänja sig och då slutar bettet vara skarpt. Mina hästar har 3-4 olika bett i munnen varje vecka.

2010-07-13 @ 17:14:58
Postat av: Ebba

Jag hade inte kunnat säga det bättre själv, håller HELT med dig! Tack för en grym blogg och mycket inspiration :)

2010-07-13 @ 17:39:31
URL: http://nikondtretusen.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag håller med dig här. Varierar ofta på min häst och det funkar bra. :)

2010-07-13 @ 17:42:34
URL: http://annaochtindra.blogg.se/
Postat av: Emma

Heej! Jag gillar din blogg, så himla fin, sedan är jag själv väldigt häst tokig.. Tycker det är bra av dej att prova olika och nya saker till både dej och hästen, man blir alltid mycket bättre tsm om man provar nya saker, gillar bloggen och kommer följa den! Sedan har du fint namn med ;) kram

2010-07-13 @ 17:57:37
URL: http://eemmaamiikaaelas.blogg.se/
Postat av: Frida

Tycker precis som dig! Det beror på helt vad man har för häst. Jag tävlar själv 130 nu och jag har hellre ett skarpare bett och en mildare hand än ett typ tredelat där jag får "slita" för att få stopp! Självklart rider toppryttarna med skarpare bett för att ha maximal effekt med minsta rörelse typ.. Gillar din blogg skarpt!

2010-07-13 @ 18:01:57
URL: http://fridashastblogg.webblogg.se/
Postat av: Olivia

Ett vanligt tränsbett är som sagt inte alltid det bästa för en häst. En del funkar ju bättre på starkare bett och då tyker jag att det är de man ska använda. Men då måste man ju kunna rida på det bettet så inte hästen skadas.:)

2010-07-13 @ 18:04:34
Postat av: Sofie

Jag håller med det att man hällre väljer ett lite skarpare och rider med mjuk hand i stället för att slita och dra i hästens mun med ett snällt bett.



Det här med olika bett och att prova massa olika är ju lättare om man tävlar hästhoppning, men vi som rider ponnydressyr tex har ju inte så mycket att välja på! Antingen delat eller tvådelat.

Jag tror oxå att få toppryttare rider med tränsbett för att hästen måste ju vara så himla känslig, man måste lätt kunna korta in hästen (likaså öka språnget) för att avståndet ska stämma, annars kraschar man ju!



Så har man en stark häst/ponny man ska tävla lokal dressyr med, så måste ju hästen gå på tränsbett, och då håller jag nog lite med om att man måste rida och vänja dom vid att lyssna på det bettet som man får använda.



Tack för en jättefin blogg! Den ger mycket inspiration, tips och trix :)

2010-07-13 @ 18:08:41
URL: http://sofieocholivia.blogg.se/
Postat av: Moa

Håller med dig, finns inte mycket som ser så illa ut som när folk rycker och sliter och man verkligen ser hur hästen vantrivs..

2010-07-13 @ 19:13:48
Postat av: Erika

Självklart tycker jag att man ska variera regelbundet, det håller jag med dig om, men en sak har du fel. Toppryttarna må rida med "skarpare bett" PÅ tävling, jag tror inte t.ex. Roffe sitter med pelhamn-bett på Ninja när han rider honom hemma. Jag VET (har sett det själv) att ryttare som Malin BJ och Peder F rider med VANLIGA TRÄNSBETT då de trimmar sina hästar på marken. Många tänker "äh, hoppryttarna rider med så skarpa bett, så då kan jag också göra det". Sanningen är att de allra flesta endast rider med skarpa bett på tävling då de hoppar för att få hästen ännu lydigare. För om deras hästar lyssnar ok på ett vanlig tränsbett på marken lyssnar det tio gånger bättre då de väl hoppar på ett skarpare bett. Jag tycker absolut att man ska rida hästarna på "vanliga bett" hemma när man t.ex. trimmar. Att "slita i ett tränsbett som hästen inte alls gillar och lyssnar på" är mer en undaflykt då man flyr undan problemt och löser det med att sätta ett skarpare bett på hästen, istället för att jobba igenom den på ett vanligt bett för att få den lydig.

Postat av: FRIDA ELMLUND - en hästmänniskas vardag

Tycker att det vore jättebra om alla hästar kunde gå på ett tredelat (som jag helst rider på) men det är inte alla som trivs med det. Tycker att man ska ha så milt bett som det går och inte betsla upp i onödan men precis som du sa är det behagligare att vara mjuk på ett skarpare än att slita i ett mildare :)

2010-07-13 @ 19:45:02
URL: http://fridaelmlundare.blogg.se/
Postat av: Hanna

Alla hästar går ju olika bra på olika bett. Vissa hästar måste man ha mer skarpare bett på men huvudsaken är att både häst o ryttare trivs med det. och det är aldrig fel att variera.

jag varierar mellan rakt bett och hackmore och det funkar jättebra på min häst. så stå på dej!

2010-07-13 @ 19:58:54
Postat av: Agnes

Tycker också det är bra att variera bett och prova sig fram till det som passar varje häst bäst

2010-07-13 @ 20:08:05
Postat av: Theres

Jag håller med dig till viss del.. MEN oftast är de "heta och starka" hästarna dem som är känsligast i munnen.. Det handlar väl lite om hur man ser på hästarna.. Har du testat att ha ett hackamore i munnen själv?



Gör ganska ont, därför "lyssnar" hästen bättre..



Effektivt.. men snällt?

2010-07-13 @ 20:15:28
URL: http://thessine.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Erika - Jag vet att de flesta rider med skarpare bett på tävling, för då krävs de att de är extra uppmärksamma. Men då varierar de ju bett, och det är precis det jag menar att det är bra att göra. Det är precis så jag gör med Lito också, hemma har jag bara ett vanligt tredelat. Men för att hitta ett bra bett så måste man ju prova olika, och det är därför jag rider med andra bett hemma ibland. Man vill ju inte direkt prova på tävling... Fast jag håller fast vid att det kan vara ett bra hjälpmedel att rida med nåt annat bett hemma ibland också, just för att komma åt hästen ordentligt.

2010-07-13 @ 20:24:22
URL: http://tavlingsryttaren.se
Postat av: E

Jag tycker att du har helt rätt i det du säger Mikaela. Jag har en fd dressyrhäst på 11 år, som gått medelsvåra klasser i dressyr med tidigare ryttare. Nu skolas hon om till hopphäst och hon är inte det minsta lätt att rida på vanligt bett, det går, med det är väldigt jobbigt. Hon har aldrig varit lätt att rida rund och kompakt eftersom hon är av den längre modellen och därför krävt oerhört mycket ridning samtidigt som hon alltid varit VÄLDIGT framåt. För och nackdel alltså. Men "trots det" så har hon placeringar högt upp i klasserna på grund av sin enorma utstrålning och sina kraftfulla rörelser.



Jag har mer och mer insätt under året jag haft henne att jag måste lära mig att acceptera att hon inte är den typen som är jätterund och mjuk i formen. Många tycker att hon visst borde gå att rida på vanligt bett varje dag, men sen jag provade att byta bett varje dag har hon börjat att hoppa fantastiskt! Jag har börjat lära mig att rida henne på det sättet som hon trivs bäst med, och hon är så enormt positiv! Hon har genom sin höga ridbarhet bland annat fått gått som instruktörshäst för halvhalter på en stor ridlärar-utbildning, vilket faktiskt visar att hetare och starkare hästar kan vara oerhört lydiga och bra ridna trots bettval.



Ett milt bett är som sagt inte alltid det bästa. Jag har hellre ett lite skarpare bett i detta fallet eftersom hon trivs bäst på det. Så länge jag är mjuk i handen och tar till mig av det som hon faktiskt trivs bäst med är bett inte längre ett problem!

2010-07-13 @ 20:28:04
Postat av: E

Vill också tillägga att jag absolut håller med om att milt bett alltid är det bästa, men sen jag lärde mig att acceptera det som hästen trivs bäst med, och inte älta "åh hon är så dum, hon är så stark, varför kan hon inte gå med vanligt bett som alla andra osv", så har samspelet mellan oss blivit så mycket bättre. Jag tränar för a-tränare regelbundet och har utbildat många unghästar, så har fått erfara många olika synvinklar på saker, men detta är iaf min syn på det hela!

2010-07-13 @ 20:35:56
Postat av: Amanda

Håller med dig till viss del. Som mål har jag alltid att rida med ett så milt bett som möjligt, iallafall hemma i markarbetet. Om det nu skulle vara så att hästen är i behov av ett starkare bett vid hoppning då den blir stark så vill jag försöka hålla det starka bettet till just hoppningen och inte använda det alls ofta. Då får man mer effekt när man väl använder sig av det.

2010-07-13 @ 20:53:06
URL: http://showjumpingbyamanda.blogg.se/
Postat av: Madde

problemet med ett skarpt bett är väl att hästen kan kännas lydig medans den i verkligheten mest bara viker undan för att det är så obehagligt, problemet med ett bett som hästen kan ta tag i lite bättre utan att det är skarpt(ex. tränsbett) är väl att det lätt både går för fort och blir för framtungt... Red med flippanbett på min häst ett tag(han är stark, känslig och framtung... bra kombo;) ) men han gick nästan för lätt på det, och mycket riktigt så hade han inte riktigt koppen med sig heller, även fastän man ibland inbillade sig det.. Jag har fått börja lära om mig och red först på 3 delat, och nu på 2 delat och han är väldigt avslappnad med det bettet men det är myyyycket tyngre att få tillbaka honom, men nu när han väl är tillbaka så är han tillbaka på riktigt! det är nog hemskt olika på hästar vilka bett man ska ha som sagt... men på min häst verkar tränsbett fungera bättre än ett skarpare trots det att han är både känslig, stark och lite framtung på samma gång! Helst ska man nog generellt sett försöka ha hästarna såpass ridbara att vanligt tränsbett ska fungera, men det är ju som sagt många elitryttare som rider på skarpt(amatörer såklart också)så vet man 100 % vad man gör så kan man nog köra på bara skarpa bett = det är nog mest skonsamt för både häst och ryttare.

2010-07-13 @ 21:24:32
Postat av: dl

Håller helt med dig!

Min häst ser exakt ut som lito i kroppen, lågställd och bakhög. Efter en mängder av olika bett har vi nu äntligen hittat två bett som hon funkar alldeles utmärkt på: i markarbetet hemma så rider jag på ett rakt gummibett med fasta ringar, och i hoppningen på ett rakt gummipelam. anledningen till att vi bara använder raka bett med gummi är för att hon är nickelallergisk och går upp i munnen även när vi rider på delat bett.. jag föredrar hellre ett skarpare bett där man kan vara mjuk i handen, och få lite hjälp på traven med att få upp hästen(om den nu är lågställd) i en högre och rundare form och att den sedan kan trampa under sig med bakbenen.



Efter att vi hittat det vanligt tränsbettet i gummi så rider jag bara med det hemma, för att sen pelamet ska ge den effekten jag vill ha när jag hoppar. sen såklart kan det hända att jag slänger på pelamet nån gång ibland när jag rider hemma också om hon nu är stark..

Förstår verkligen ditt problem med Lito eftersom jag har haft samma med min.. de hästar som är lågställda får man kanske ta att de alltid kommer ha tendensen till att hänga i handen och vara starka. men det går alltid att få det bättre, och det är en enorm skillnad på min! och efter allt jobb du gjort på resten av dina hästar så är jag säker på att det kommer fixa sig alldeles utmärkt med Lito!

Tack för en bra blogg! läser den varje dag, och lämnar den alltid med mkt inspiration!

2010-07-13 @ 22:16:17
Postat av: Kim

Håller med dig, man måste pröva sig fram! Även om ett bett har funkat ett tag så behöver det ju inte alltid funka och då är det bara att se sig om efter ett annat igen. Mitt ena halvblod går periodvis jätte bra på vanligt tredelat men i perioder använder jag ett myler bett för att han trivs bättre med det, ibland.

2010-07-13 @ 22:29:56
URL: http://kimlundin.blogg.se/
Postat av: Philippa-K

Jag håller med dig :) Jätte bra skrivet!!

2010-07-13 @ 22:36:24
Postat av: Hanna

Håller me dig! Håller sj på att prova mig fram genom "bettdjungeln" för att hitta de mest ultimata för mig o min häst!



Superbra blogg =)

2010-07-13 @ 22:47:34
URL: http://trolllungen.blogg.se/
Postat av: Mimmi

Tycker hela diskutionen är skit larvlig.. Man kan inte säga att ett bett är si och så skarpt.



"Ryttarens hand bestämmer skarphetet på ett bett"



Det tycker jag är så sant så!

2010-07-13 @ 23:06:05
Postat av: Jessica =)

Hej Mikaela.Älskar din blogg och hoppas verkligen att du återfår glädjen till att blogga för jag gillar den verkligen!! :) Tycker du är på rätt tråd när det gäller dina hästar och tycker det du skriver här om bett är helt rätt!Finns inte så mkt mer att säga!Keep up the good work! :)

2010-07-13 @ 23:16:50
Postat av: Sofia

håller med dig!

känns som det blivit någon trend att tycka att alla ska rida på så milt bett som möjligt. Folk borde inse att ALLA hästar kan inte gå på det. Bettet blir inte skarpare än vad handen gör det till.

Du får hemskt gärna utvärdera bettet för jag själv har en framtung häst som gärna hänger sönder axlarna. är ute efter något nytt som inte är för himla dyrt.

2010-07-13 @ 23:38:05
URL: http://kumpumaki.blogg.se/
Postat av: Carolin Rosman

Skulle behöva lite hjälp.. snälla kika in å ge ditt bästa mentala tips :( http://carolinrosman.blogg.se/2010/july/funderar.html#comment

2010-07-14 @ 00:27:52
URL: http://carolinrosman.blogg.se/
Postat av: Sara

Variera!!! enda jag kan säga!! Kraaaam

2010-07-14 @ 07:05:34
Postat av: sara

håller med dig!

min häst är 18år och hon tycker inte om tränsbettet, hon blir skitstark och bara drar och drar och jag får nästan inte stopp på henne. så jag brukar variera med att rida på pelham & tränsbett. och destumer man rider henne med tränsbett i rad, destu starkare blir hon. och vi ser ju att pelhamet funkar bra på henne. men jag försöker iallafall variera olika dagar mellan pelhamet och tränsbettet :)

2010-07-14 @ 10:23:52
URL: http://riider.blogg.se/
Postat av: Gaia

hi what a beautiful blog!

take a look of mine: www.iconadeironchi.wordpress.com

click on "follow this blog"(in pink colour) and rest in contact ;)



italian equitation

2010-07-14 @ 10:57:36
URL: http://iconadeironchi.wordpress.com
Postat av: Åsa

Det är svårt med bett. Min ena hästar är otroligt olika, och jag varierar ofta. Klart man bör sträva efter ett så snällt bett som möjligt, men snällt bett är inte samma på alla hästar. För en del är ett snällt bett en tre-delat/två-delat/rakt/pelham/gag/stång/hackamore/pessoa osv osv - vad hästen trivs på och vad ryttaren klarar av att rida på! Det är trots allt inte styrkan på bettet som avgör - det är handen som håller i det och benen som rider hästen.

2010-07-14 @ 11:07:52
URL: http://yellowisthenewblack.blogg.se/
Postat av: Karoline

Jag håller med dig Mikaela!

Det är ju självklart bättre att kunna rida med lätt hand på ett skarpare bett, än att sitta och slita hästen i munnen med ett tränsbett om hästen inte funkar på det.



Min häst har aldrig gått så bra som hon gör nu och då har jag ändå försökt med olika "snälla" bett, men det har alltid slutat på samma sätt att hon inte har trivts.

2010-07-14 @ 11:16:26
URL: http://karolinesliv.wordpress.com
Postat av: ellen

Hej! Kan inte du ta upp detta på dagens fråga. Men vad ger du dina hästar för foder? Vill gärna veta :)//Ellen

2010-07-14 @ 11:24:49
URL: http://ellenfotarmedsinkamera.blogg.se/
Postat av: mikaela

Håller med dig :) jag varierar också mellan lite olika bett, det är det bästa för hästens mun och man undviker bettslitage! Sen är det viktigaste att hitta ett bett som hästen trivs med, sen vad det är för bett spelar ingen större roll så länge ryttaren är duktig nog att rida med det :) och med tanke på din erfarenhet och hur duktig du är så lär det inte vara några problem alls! Hoppas det nya funkar på Lito :)

2010-07-14 @ 11:32:16
URL: http://mikaelaandersson.blogg.se/
Postat av: Felizia

Det är ju skit bra att variera bett på dom!!

2010-07-14 @ 16:06:12
URL: http://ponnyryttarna.webblogg.se/
Postat av: Lina Renström

Har precis samma tänk som dig :)

2010-07-14 @ 17:33:16
URL: http://linastraningsdagbok.blogg.se/
Postat av: Evelina

Håller helt med dig !!! Att byta bett kan hjälpa en jättemycket, min häst typ "tröttnar" på betten om jag har dom för länge och så.

2010-07-14 @ 17:50:51
URL: http://falkestamseve.blogg.se/
Postat av: josefin - 2NF killar & Jag

jag tycker att man ska variera bett. Mellan tränsbett, odelat, tredelat o bett löst + 'tävlings/träningsbett'. Sen måste alla bett man använda va rätt anpassade ossåvidare. Viktigast är att hästen trivs med bettet o ryttarens hand! :)

2010-07-14 @ 23:46:09
URL: http://josefinzander.blogg.se/
Postat av: Josephine

Håller helt och hållet med ! Tycker en mjuk och snäll hand med ett lite skarpare bett är mycket bättre än ett mjukt bett med en hård hand. En häst ska ju självklart vara uppmärksam och lyssna på handen och ska inte kräva att någon ska "dra" gäller detsamma för skänkeln. Tack för en bra blogg !

2010-07-15 @ 00:47:14
URL: http://satsningen.devote.se
Postat av: .

raspa tänder förkortar hästens liv. Byter man i stället bett ofta och varierar har man en häst som lever 10 år till. Tycker själv inte om att inte se någon annan utväg en att betta upp, men ibland "måste" man ju för hästens och ens egen skull. betta ska man göra med försiktighet. Vad gör man annars när man använt även dom starkaste betten & rycker och sliter så hästen blir döv i munnen, inte okej...

2010-07-16 @ 16:25:01
Postat av: my- unghästbloggen

håller med helt o hållet, alla hästar är ju byggda olika i munnen, smalare, bredare, kortare laner, lägre gom osv osv, jag tycker absolut att man ska rida på det som funkar för båda, och byta på hur mycket man vill trots allas åsikter. du känner ju din häst bäst och jag tycker inte folk ska komma med besserwisseråsikter om vilket bett man ska ha på en häst som dom aldrig suttit på/tittat i munnen.

2010-07-17 @ 13:14:50
URL: http://hullygully.blogg.se/
Postat av: Emeli

Att säga att alla hästar ska gå på samma sorts bett är som att säga att alla människor ska ha typ.. samma tandvård trots att de är olika.. Eller något. Dålig jämförelse, men jag tror ni förstår min poäng.



Precis som människor är hästar olika i munnen och temperamentet.

Vissa hästar behöver ett oskarpt bett för att kunna ta stöd, medans andra hästar är tvärt om, och vissa hästar är alldeles för starka för att kunna gå på ett vanligt tre-delat.

Man måste ju även tänka på säkerheten, jag har hellre ett lite skarpare bett, än tappar kontrollen över min häst (speciellt om det är en stor häst, jag är väldigt kort och har inte så mycket att sitta tillbaka med)



Alla är olika, det är bra att det finns många olika alternativ tycker jag, så att det finns något som passar varje enskild individ <:

2010-07-17 @ 22:10:34
URL: http://solitarymoment.blogg.se/
Postat av: norrlandsryttaren

2010-07-18 @ 10:24:07
URL: http://norrlandsryttaren.blogg.se/
Postat av: norrlandsryttaren

Jag tycker att man ska KUNNA rida sin häst på vanligt bett. Men de är ju självklart om hästen inte funkar med de så ska man rida på nått annat. Sen så kan man ju alltid träna sig till att variera bett till mildare bett. Man kan variera mellan 2 delat och 3 delat til exempel.



Sen så på bilden där nere: Dom sätter ju på hästarna ett skarpare bett på tävling. Men varje gång jag har sett en världsryttare så rider dom med vanligt bett på träning varje dag.



2010-07-18 @ 10:28:26
URL: http://norrlandsryttaren.blogg.se/
Postat av: sara

hej, jag har en fråga som du kanske kan svara på? (a) i alla fall, jag satt och såg på sammandraget från falsterbo och en av kommentatorerna sa något om att det var bättre att stå i lätt sits hela banan än att sitta i sadeln.. varför är/skulle det vara så? min hopptränare säger åt mig att sitta ner i sadeln absolut hela tiden eftersom min ponny hoppar mycket bättre då och får bättre motor. är det bara typ min ponny som det funkar bäst på eller är det lättare att hoppa på högre höjder och stå i lätt sits? :)

vill också säga att du har en jättebra blogg nu när jag ändå skriver(a)

2010-07-20 @ 17:09:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0