Filmerna från hoppträningen

Träning för Ann Liwing. Det syns inte riktigt på filmen, men på första övningen så låg det en bom 4 lite längre galoppsprång framför hidnret, och en bom 5 korta galoppsprång bakom. Övningen gick alltså ut på att kunna rida fyra jämna steg fram till hindret, och sen snabbt få tillbaka hästarna så att man hinner få in fem jämna bakom. Sen hoppade vi en liten bana med framförallt en svår sväng - den till det sista hindret. Det kom väldigt snabbt, hästarna hann knappt se det, så det var väldigt viktigt att själv vara väl förberedd.

Lito
För det första så kändes inte bettet bra alls som jag provade på Lito. Det var ett vanligt gags. Har ju inte fått hem bettet jag beställt än, längar tills det kommer! Som ni ser så bryter han ut på kombinationen. Tycker jag kom ganska bra in, men precis när han skulle skjuta ifrån till insprånget så stannade han upp jättemycket. Vet inte om han tyckte det andra hindret var lite läskigt. Skulle nog behövt ha bättre galopp också. Sen till sista hindret var det jag som gjorde en volt, hittade inget avstånd alls. Annars kändes det helt ok, inte jättebra men inte superdåligt heller. Dock så har jag inte till 100 kommit på hur jag ska rida honom än, så är inte helt nöjd.





Zazou

Zazou var jättestark på den första övningen, så jag fick göra halt några gånger efter hindret. Även på banan var hon väldigt "på" hela tiden. Fick inte rikigt igenom halvhalterna, så jag blev lite dragandes några gånger. Annars var hon jätteduktig, inge tittig alls. Och vissa språng hoppade hon jättefint, även om dom fortfarande är lite ojämna.


Kommentarer
Postat av: Ebba

Tycker Lito ser väldigt fin ut :)

2010-05-19 @ 16:15:38
URL: http://nikondtretusen.blogg.se/
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Jag tycker det är bra att du lägger upp vägringar/urbrytningar också, de flesta skulle säkert ha klippt bort de eftersom allt ska verka så himla perfekt hela tiden!



Båda hästarna ser fina ut, även om de kanske inte alltid ser ut att lyssna till 100%, men båda två är ju nya för dig :)

2010-05-19 @ 16:39:05
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Karin Ellnestad

han har börjat landa rätt i galoppen :) för visst ville han alltid landa i höger förut?

2010-05-19 @ 16:51:15
URL: http://kaariinolsson.blogg.se/
Postat av: jennie olsson

har du kvar din hjälm affär? :)

kan du skriva svaret i ett stort inlägg?<3

2010-05-19 @ 17:10:27
Postat av: Felicia

Vilka fina språng Lito har :D

2010-05-19 @ 18:29:25
Postat av: Emily

Skönt att se att du också kan ha sämre dagar, så vi andra inte behöver känna oss så dåliga ;-)



Det ser ut som att Lito är väldigt svag i sin bakdel. Han sladdar och tappar lätt takten i galoppen och blir lite fyrtaktig. Ska bli riktigt roligt att se honom om ett par månader när du jobbat mer med honom.

Antar att det kommer att behövas mkt dressyrarbete på honom också, han ser rätt stark ut.



Lycka till!

2010-05-19 @ 19:32:37
Postat av: Viccan

Varför kastar Lito med huvudet efter typ varje hinder?

2010-05-19 @ 20:31:55
Postat av: Amanda

Du sitter ganska kutryggad hela tiden... Sträck på dig! I övrigt tycker jag det ser fint ut :)

2010-05-19 @ 20:35:29
URL: http://showjumpingbyamanda.blogg.se/
Postat av: Sara

Såg jätte fint ut tycker jag!:)

2010-05-19 @ 21:37:40
URL: http://hastbloggeen.blogg.se/
Postat av: linéa

ser fint ut även om det är lite jobb kvar. Kul att se hästarna utvecklas! :)

Håller även med om att det är kul att du lägger ut även det som inte går så bra, det lär man sig ju av att få se också.



på tal om inget, men skulle gärna se att du bemöter kommentarerna på ngra tidigare inlägg ang hoppningen utan benskydd. det är fler än jag som undrat och jag menar absolut inget illa men vill bara verkligen försöka förstå hur du tänker när du vågar hoppa dina hästar utan benskydd? (speciellt som du skrivit att du inte hoppar utan senskydd)



Det är inte första gången jag mfl reagerat och frågat, men du har aldrig svarat?

tycker det vore intressant om du skrev om det :)

2010-05-19 @ 22:03:29
Postat av: hanna

amanda- tror det till stor del är trôjan som gör att det ser ut som om mikaela kutar lite fõr hon brukar ju vanligtvis sitta väldig fint o t rakt i ryggen

2010-05-19 @ 22:58:28
Postat av: Ida A

Tycker det ser ut som att Lito tappar bakbenen lite i galoppen ibland, men det beror säkert på att han behöver bli starkare, men båda pållarna ser ut att utvecklas fint!

2010-05-19 @ 23:14:35
Postat av: Emeli

Har Lito fyrtaktig galopp ibland, eller ser jag helt fel? D:



Zazou är galet snygg! Och hon löser det fint när hon kommer fel <:

2010-05-19 @ 23:30:13
URL: http://solitarymoment.blogg.se/
Postat av: Philippa Dalsgaard

Jag tycker att de ser bra ut! går det alltid bra betyder de bara att man inte vågar höja kraven och utvecklas. Tror jag såg min gamla häst zebastian i första filmen, kan de vara så?



Kram!

2010-05-20 @ 09:14:27
Postat av: Evelin [Häst&Foto]

Å vad roligt det ser ut!! :D

Hur måna år var du när du bbörjade hoppa? :)

2010-05-20 @ 15:59:10
URL: http://evliin.blogg.se/
Postat av: Andrea

FRÅGAA!

Har du samma utrusning på alla dina hästar?

tex; brösta skydd träns osv.

2010-05-23 @ 11:37:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0