Problem-hjälp



Hej Mikaela!

Måste bara börja med att säga att din blogg är kanon!
Nu till mitt problem;

Det är så att jag och min ponny har tappat självförtroendet i hoppningen. Min ponny har börjat få tillbaka det så smått nu, dock inte jag..
När jag hoppar LB går det kanon och allt känns jättelätt, men när det sedan höjs till LA så blir jag skiträdd inne på banan trots att vi hoppar det superlätt på både träning och framhoppning. Så varje LA hela året har vi vägrat ut oss i, min ponny hoppar det jättelätt men det är jag som förstör, så fort vi kommer in på banan blir vi helt annorlunda, har du något tips hur jag ska få ordning på detta?


Mitt svar: Tack så mycket vad glad jag blir!

Jag tycker det här var en ganska svår fråga att svara på. Det verkar ju som att det mest sitter mentalt i ditt huvud, så jag rekommenderar absolut att du går på en föreläsning om mental träning! Har skrivit två andra inlägg som jag tror du skulle ha nytta av: Tips för ett bättre självförtroende och ett om mental träning

Både du och hästen kan ju, eftersom det går bra på träning! Försök hålla kvar den känslan in på tävlingsbanan, och försök att inte tänka på att det är en tävling. Se det som en träning helt enkelt! För att få bort tävlingsmomentet ett snäpp skulle du kunna starta LA i ungponnyavdelningen någon gång. Då blir det ju bara som en clear round du hoppar, och du behöver inte känna pressen att du ska rida fort osv.

Något du även skulle kunna göra är att åka på klubbtävlingar om din klubb anorndar sånt, där är ju också tävlingfaktorn ett snäpp lägre. Sen kan du försöka bygga upp så tävlingsliknande LA-banor som möjligt hemma, och verkligen låtsas att det är en tävling. För mycket har nog med rutinen att göra.

Något som jag brukar göra om jag tycker det känns högt är att bygga upp en superhög bana hemma, som sen bara får stå där några dagar. När jag sedan sänker ner till "min" höjd känns det oftast väldigt lågt. 


Det var några tips från min sida, har ni läsare några fler?
 


Kommentarer
Postat av: Hanna

Ett tips kan vara att faktiskt låta bli att tävla LA på ett tag. Rid bara massa LättB tills det känns superlätt och du VILL hoppa högre och svårare.



Däremot kan du ju träna på LA höjder, och mer där till så att du kan tänka när du rider in på banan "Det här är ju bara LA, förra veckan hoppade jag en bana som faktiskt var 30 cm högre på träning"



Finns LB+5 cm i närheten? Rid sånna tävlingar då, eller på Pay'n'Jumps om det finns möjlighet.



10 cm är inte så stor skillnad egentligen, men det blir lätt en mental spärr där. Lycka till!

2009-08-24 @ 22:53:00
URL: http://hannasvedlundstahl.blogspot.com/
Postat av: Johanna

Jag håller med, det låter som att det är mentalt.. Om du vet att hästen klarar det och om det går super på träning bör det vara lika lätt på tävling. Träna svårare banor hemma, och var "två steg före", eftersom man i början ofta inte har koll på exakt allt, utan tappar mycket ridning. Med mycket rutin och bra rundor blir det ju bättre. Jag håller med Hanna här ovanför, rid LB tills allt stämmer till 110%.

Du skall kunna komma in på banan och känna - det här är livet! Nu kör vi.



Sedan tror jag även att det är viktigt att du är målmedveten och verkligen bestämd, är du där för att tävla eller för att "stanna ut mig igen"? Tänk positivt hela vägen - över, under eller igenom!



Se det som en träning, tänk dig att din tränare står på läktaren. När du går banan tänker du på hur din tränare skulle sagt till dig i svängar osv. Förhållning i bågen? Mera tryck i bågen?



Hur tappade ni självförtroendet? Har ni varit med om en olycka? Har ni blivit pressade tidigare?

Allt spelar ju in!



Lycka till!! =)

2009-08-24 @ 23:55:11
URL: http://hoppryttarinnan.blogg.se/
Postat av: sofi

Ett tips är att man alltid ska träna på en högre höjd än vad man sedan tävlar på. Så att hästen och ryttaren känner sig säker på träning och tävling blir lätt. Jag och min häst har varit i samma situation efter en vurpa i ett hinder. Men vi började med att hoppa en massa serier, där vi med hjälphinder "alltid kom rätt på hinder". På så sätt byggde vi upp både mitt och hästens självförtroende.

2009-08-25 @ 09:11:46
URL: http://blogg.ystadsallehanda.se/hastbloggen
Postat av: Jennifer

Jag skrev ett litet inlägg om, det för någon dag sedan kika in på min blogg, det kanske hjälper dig lite på traven ;)

2009-08-25 @ 10:24:14
URL: http://jennifersumar.blogg.se/
Postat av: Anonym

det är ju någonting du gör, kanske sitter du och tar i hästen lite eftersom du tex är osäker och då blir ju hästen också osäker? va med på klubbtävlingar, och så finns det ju LB+5? Lycka till :D

2009-08-25 @ 12:50:20
Postat av: Johanna

Hej Mikaela.



Skulle också vilja ha lite tips :-)



Det är så att jag har just fått hem en 10 årig häst med stor kapacitet och som är spänstig men som ofta blir nonchalant och river räcken. Hästen går 1,20-1,30 klasser, tränar högre och är rutinerad.



Jag upplever det som att när han kommer bra så slappnar han av lite och hoppar inte ordentligt. Det är alltid det minsta och lättaste räcket på banan.



När det blir svåra linjer eller han kommer lite fel är han aldrig i närheten av en bom. Han river aldrig heller en oxer. Jag upplever att han helt enkelt hoppar sämre på räcken och inte tar i ordentligt. Det är otroligt stor skillnad på den frambensteknik han är över oxrarna och den han har över räcken. Hur hade du gått tillväga i träningen?



Har fått lära mig att studshoppa oxrar är bra för frambenstekniken men nu är det ju bara på räckena problemen uppstår.

2009-08-25 @ 14:35:49
Postat av: Lina Renström

Jätte bra svar :)

2009-08-25 @ 15:47:06
URL: http://ridsportlina.blogg.se/
Postat av: P

Tkr att du ska vänta med att gå upp i lätt A igen, finns ingen anledning till att vara där om det bara gör dig nervös, hoppa flera lätt B tills det blir plätt lätt så kommer lätt An inte kännas lika hög längre ! vi tävlar trots allt för att det är kul, och det är ingen rolig känsla att vara nervös, så gå ner i lägre klasser och ha kul, och det andra kommer med tiden ! :)

2009-08-25 @ 17:08:13
Postat av: Ida A

Håller med de föregående, hoppa många LB och LB+5 tills du verkligen VILL hoppa LA, och när du gör det så tänk inte för mycket på att det är tävling, utan ta det som en träing och ta "ett hinder i taget".



Framför allt ska du försöka tänka positivt och inte få "hjärnsläpp" om ni skulle få ett stopp, utan ta istället ett djupt andetag och så att säga börja om igen utan att stressa, ett vanligt fel är att man får alldeles för bråttom och därför får ett till stopp, alldeles i onödan! Och glöm inte att ha roligt!

2009-08-26 @ 12:01:54
URL: http://idaho1989.blogspot.com
Postat av: Mikaela svarar

Kul att så många har så många bra tips! :)



Johanna - Just nu är det två stycken som skickat in före dig, så kan lägga ut frågan och svaret om tre veckor (eftersom jag bara har denna kategori en gång i veckan). Annars kan du maila din fråga till mig så kan jag skicka svaret i "förtid" :)

2009-08-27 @ 14:52:04
URL: http://tavlingsryttaren.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag är "höjdrädd" om man säger så, så nu har jag höjt upp alla mina hinder på min ridbana till 135 ( det högsta jag får hoppa på ponny ) & man vänjer sej efter ett litet tag & om man då sänker ner hindrerna igen så känns dom pyttesmå ;D

2009-08-27 @ 17:37:38
URL: http://johannagrant.blogg.se/
Postat av: Anonym

Haha ojsan, läste dom sista raderna nu som du skrivit, set var så jag menade ;D För mig fungerar det superbra :D

2009-08-27 @ 17:38:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0