-



Varför har du inga skydd?

Svar: Har svarat på den här frågan förrut, med eftersom många fortfarande undrar får jag väl svara igen.

Anledningen är enkel - jag tycker inte att mina hästar jag har just nu behöver några skydd vid markarbete samt uteritter (självklart har jag dock senskydd när jag hoppar, där är ju olycksrisken betydligt högre). De har så bra koll på sina ben så de har aldrig *pepparpeppar* fått en skada vid en ridtur som hade kunnat förhindrats med hjälp av skydd.

Märker jag att en häst får sår eller ofta slår sig själv är det ju en helt annan sak! Det finns ju hästar som faktiskt behöver skydd, som skadar sig annars. Som en ponny jag hade, på henne märkte jag redan efter första ridpasset att hon behövde strykappor. Men dom flesta hästarna har nog ganska bra koll på sina ben över huvud taget, bättre än vad många människor tror. De kanske rent av får bättre koll över sina ben genom att inte ha skydd på sig konstant! Man kan ju tänka sig själv om man skulle gå runt med hockeyskydd hela tiden, man skulle säkert bli lite slapp om benen och skita i om man gick in i lite saker här och var.

Det är många som enligt mig sätter på alldeles för mycket onödiga prylar! För skrämmande många handlar det om prylgalenhet, de pyntar sina hästar som om de vore julgranar, men de flesta har säkerligen ett gott syfte, de kanske bara är lite för nojjiga. Min filosofi bygger dock mycket  på detta: Så få onödiga saker på hästarna som möjligt. Jag tror det är skönt för hästen ju mindre grejjer den har på sig. Och dessutom - ju mer man behandlar dom som porslinshästar, ju mer kommer de förmodligen att bli som porslinshästar!



Kommentarer
Postat av: Lindavs

Klokt!

2009-10-20 @ 19:35:42
Postat av: Lina

Det här med dagens fråga är skiiiit bra :D

2009-10-20 @ 19:42:59
Postat av: anna

Jag tycker du har helt rätt!

Hästar är inte så ömtåliga som vi människor gärna tror, som du säger så stärks dom bara av att gå utan skydd ibland. Jag har jobbat hos en framgångsrik tävlingsryttare och jag tycker faktiskt det är löjligt hur mycket dom skyddade hästarna! ALLTID skydd vid all ridning, i hagen, lindor i boxen, det vill säga så hade dom alltid något skydd på benen. Herregud, det är djur man ska inte förmänskliga dom för mycket!

2009-10-20 @ 19:43:07
Postat av: Anonym

Klokt sagt, roligt att läsa att någon som du som tävlar så höga klasser låter sina hästar vara hästar! :D Det gillas! Tror att hästarna gillar det också ;)

2009-10-20 @ 20:08:42
Postat av: A N N i C A * W E N N B E R G

håller med dig ! En häst som INTE slår i behöver ju inga skydd ? Finns det verkligen puckon i detta land som använder skydd på hästar som inte behöver det :O

Jag har skydd på min alltid för att hon SLÅR i , hade hon inte gjort det så hade jag , som du , bara använt det vid hoppning !

2009-10-20 @ 20:11:55
URL: http://s94356.blogg.se/
Postat av: Angelica

En välbalanserad häst behöver inte benskydd, jag rider alltid med benskydd när jag hoppar, bommar överhuvudtaget, men sen ryker dom... Jag tycker det är jobbigt att sätta på, speciellt om det inte behövs!!!



Jag älskar din blogg <3

2009-10-20 @ 20:28:05
Postat av: Anonym

Du har så himla rätt:D =) Låt hästarna få vara hästar=)

2009-10-20 @ 20:53:20
Postat av: Anonym

Du har så himla rätt:D =) Låt hästarna få vara hästar=)

2009-10-20 @ 20:54:59
Postat av: Camilla

kan inte annat än att hålla med. många har det i "förebyggande syfte", men risken att dom slår sig i hagen är nog betydligt större än om man rider dressyr på banan.. ;)

2009-10-20 @ 21:01:26
URL: http://unafraid.blogg.se/
Postat av: Anonym

Håller med helt! Min gamla ponny slog sig alltid i hagen och klev på kronranden, därför andvände jag änen boots.



Vad hände med Ulanda egentligen? Jag har inte förstått riktigt.. SKulle uppskatta om du skrev lite om de olika hästarna du haft i ditt liv:P



2009-10-20 @ 21:51:16
Postat av: Elin

Jag tycker iofs att du har ett bra tänk i frågan men jag måste ändå säga som vår en hovslagare sa då vi sa såhär som du. Han menade att det är billigare att köpa skydd och ha som förebyggande vid ridning än vad det kan tänkas komma att kosta vid en eventuell skada.

Jag har efter det i princip alltid skydd och ser det som en billig åtgärd. :)

2009-10-20 @ 22:14:11
Postat av: Louise

Har du varit med om ett senskydd med en djup reva i förstår du nog varför många väljer att ha skydd - i förebyggande syfte.

2009-10-20 @ 22:25:55
URL: http://reitsport.blogg.se/
Postat av: imra

Jag håller med dig helt och hållet, skönt att se att alla inte håller på och hänger på hästarna tusen miljarder extraprylar.

2009-10-20 @ 22:28:44
URL: http://vladimirbrusilov.blogspot.com
Postat av: STOCKHOLMSJENNA

Just nu har jag en tävling i min blogg där du kan vinna priser så som biljetter till Göteborg Horse Show, Schabrak, sadelöverdrag och andra fina priser!



Var gärna med och tävla! Det är väldigt enkelt att vinna priserna!



http://stockholmsjenna.blogg.se/2009/october/tavling-med-fina-priser.html



2009-10-20 @ 22:41:46
URL: http://stockholmsjenna.blogg.se/
Postat av: Ebba

HEj, förlåt om jag tjatar, men snälla, kan inte du berätta om hur du gör nä du fotar, vad du har för kamera, lite tips m.m! ?

2009-10-20 @ 23:13:59
Postat av: my

Till anonym: Ulanda byttes mot Wembley :) Och ett sånt inlägg finns redan!



http://tavlingsryttaren.blogg.se/2009/august/mina-hastar-genom-tiderna.html



hoppas länken funkar ;)

2009-10-20 @ 23:22:31
Postat av: Mickan

Jag har varit med om hästar som hoppat till vid uteritt och slagit sig så att benskydden bara varit att slänga efteråt. Visst kan jag hålla med om att skydd inte alltid är nödvändigt men jag skulle inte våga vara utan. Fy sjutton vad onödigt det skulle kännas om hästen fick en senskada, trampskada eller sårskada med lång konvalecens som följd bara för att man inte haft skydd på. Det finns ju t.o.m. De som inte använder transportskydd!! :-S



Det man kan säga är väl att alla känner sin häst bäst och kan bedöma om hästen inte behöver skydd vid dressyr etc.



Lindor använder jag däremot sällan just för att de ger benen stöd. Vilket självfallet KAN vara bra men också negativt.

2009-10-21 @ 07:15:07
Postat av: Anonym

Det är möjligen inte så att du är LAT och inte orkar ta på hästarna benskydd?



Tkr även du ska rida emra sitsträning, du har ju stolsits, vilket många av våra junior-ryttare i högre klasserna har...

2009-10-21 @ 09:14:02
Postat av: Therese

Jag förstår hur du menar, men jag håller inte med. Jag har alltid skydd på min häst när jag rider, av den enkla anledningen att jag skulle aldig förlåta mig själv om det hände något och jag inte hade skydd på hästen. Så jag tycker du ska börja använda mer skydd när du rider!

2009-10-21 @ 11:08:35
Postat av: Sofia

Tycker det var bra skrivet Mikaela!

Jag har en ponny som slår i ganska mycket och är ganska klantig, så jag rider alltid med skydd, men jag skulle aldrig göra det om det inte behövdes annat än i hoppningen.

2009-10-21 @ 16:24:33
Postat av: KatarinaA

Jätte bra skrivet! Hästar är hästar :))

2009-10-21 @ 17:07:33
Postat av: ina

Jag tycker det låter väldigt sunt, men själv är jag alldeles för nojjig för att våga rida utan!



Det är alltid i slutändan ägaren som kan sin häst bäst och beslutar vad han eller hon tycker är lämpligt, för hästarna kan ju tyvärr inte prata och även om de kunde det kanske de inte skulle veta sitt bästa..



Som exempel; något som kom upp på skolan för ett tag sen under en lektion om hästens sjukdomar var att då man rider ut t ex är det bra med skydd förutom att de kan slå sig, så kan de riva sig på något och blöda rejält och har man otur är det från en pulsåder vilket kan vara svårt att göra mycket åt när man är mitt ute i skogen.. så skydd kan ju förebygga det (bland annat, det var bara ett exempel)



För mig har skydden blivit lite som ett säkerhetsbälte. Men det är ju så att alla har olika åsikter och man kan inte riktigt bestämma vad som ska vara rätt eller fel.



Dagens fråga var en jättebra idé! :)

2009-10-21 @ 18:43:26
URL: http://iinah.blogg.se/
Postat av: Anonym

alla ni som säger att "ni använder benskydd i förebyggande syfte" rider man utan benskydd förstärker man senerna, så ni som rider med benskydd jämnt jämnt jämnt eras hästars ben blir jätte ömtåliga när ni tar av dom, i t.ex. hagen ? där emot så måste jag ha benskydd eftersom att min häst inte har så bra koll på sina fötter.. men ifall jag bara ska skritta ut eller så så har jag dom inte på!

Det är vilddjur vi håller på med, dom dör inte av att slå i benen då och då ? :P

hur skulle det se ut ifall vi människor gick runt med skydd hela tiden "i förebyggande syfte" som om min mamma säger att jag jämnt måste gå runt med knäskydd, IFALL jag skulle ramla.. hahha, nej det funkar inte så..

ojoj det blev en lång kommentar ;)

2009-10-21 @ 20:09:51
Postat av: Johanna

Jag tycker att du har en bra inställning! Jag rider inte heller alltid med benskydd på mina hästar, och som du skrev behandlar man sina hästar som porslinsdokor så blir dem nog de så småningom.

Under mina 8 år som hästägare har jag aldrig haft en skadad häst, så sund inställning är det bästa, det verkar du ha :) Lycka till med allt...

jag gillar din blogg

2009-10-22 @ 14:38:26
Postat av: Hanna

rider inte heller med skydd till vardags...

2009-10-22 @ 22:37:29
URL: http://hannsingen.blogg.se/
Postat av: Hanna

rider inte heller med skydd till vardags...

2009-10-22 @ 22:38:18
URL: http://hannsingen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0