Dagens ridpass

Red Ture på volten. Gjorde lite olika bomövningar med det största fokuset på att korta och länga, alltså hästen reglerbarhet. Dessa övningar är dessutom utmärkta styrkeövningar.



Rosa - Red dessa cavalettis i en åtta. Började med skritt och två steg emellan, för att sedan övergå till trav och då självklart ett steg emellan. Avstånd: drygt en meter.

Grön - Denna övning brukar kallas "klockan". Började med 4 galoppsprång emellan varje bom, sedan 3 och sedan 5. Körde några varv med x antal galoppsprång, och sedan växlade jag. Red kanske totalt 10 varv i varje varv.

Blå - Detta är en av mina favoritövningar. Så enkel att bygga, men ack så effektiv. Hästarna måste verkligen jobba, brukar bli genomsvettiga varje gång. Bommarna ligger på drygt 19 meters avstånd från varandra. Jag började med att bara galoppera över dom i normal galopp. Fick då 5 galoppsprång. Sedan ökade jag med ett galoppsprång, och sedan minskade jag med ett. Det blev alltså först 5, sen 6, sen 4, sen 7, sen 3, sen 8 osv. Målet är att få in så få, respektive så många galoppsprång som möjligt. Jag lyckades få in 3 som minst och 12 som mest i båda varven. Ett spam på 9 galoppsprång alltså. Det här visar hur pass reglerbar hästen är i sin galopp. Tures resultat är definitivt godkänt! Har dock inte kört den här övningen på jättelänge, och mitt mål efter sommaren är att få in 3-14. Då måste han praktiskt taget galoppera på stället, han har ju inte en liten galopp direkt.



Efter det red jag ut på Nocke, och mamma på Ulanda. Vi red inte så länge, kanske 35 min. Blev mest skritt och galopp.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra övningar :)

2009-04-02 @ 23:13:54
Postat av: Anonym

http://timglasen.blogg.se/

2009-04-02 @ 23:21:41
URL: http://timglasen.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Vilken härlig blogg!

Och vad roligt att få satsa så mycket på hästarna och hoppningen. SJälv rider jag western sedan drygt 3 år tillbaka och det är förstås superkul, men shit vad jag saknar att hoppa alltså..

2009-04-03 @ 10:43:55
URL: http://bkalike.blogg.se/
Postat av: Anonym

Oj hur fick du in 12 på en stor häst? :O

2009-04-03 @ 22:22:54
Postat av: lisan

gud, jag vill inge mer än att träna när jag ser dina övningar. verkar rätt fiffiga! ska vi följa varandra med bloglovin. jag vill gärna ta del av din blogg, intressant :D

2009-07-19 @ 23:36:20
URL: http://griseknoe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0