Ulanda 120,130

Klass- 120 cm, 130 cm
Resultat - 0,0 fel, 4 fel

I 120 kändes hon helt ok, lite mer taggad än igår kanske. Tappade dock stigbygeln precis innan sista hindret i grunden. Om ni kollar på 1:21 på filmen så ser ni det nog :p.  Kom iaf 0,0a och 12:a av 75 starter.

Emellan klasserna fick jag chansen att låna ett Flippan-bett att prova. Det kändes dock inte bättre än det jag har, så jag ska fortsätta rida med tränsbettet med kopparringar. På något sätt tror jag inte att det är i bettet hennes mun problem sitter. Oavsett vilket bett jag har så är det i markarbetet jobbet ligger för att få henne finare i munnen, hon måste lära sig att acceptera bettet. När hon var i Holland red dem knappt något markarbete med henne, utan hoppade praktiskt taget bara, och detta märks verkligen när man rider. Usch vad oriden hon är, men det är bara jobba på!

I 130 var hon helt crazy på framhoppningen. Det kändes inte som att det lönade sig att hoppa fram, så jag tog bara några gånger på krysset och sen ett par språng på kanske 110. Hon var verkligen galen! När man bara rider fram utan hinder har hon börjat gå riktigt bra faktiskt, men sen när hindren kommer blir hon så övertaggad! Sen på banan verkar det dock som hon koncentrerar sig mer, hon blir en helt annan häst. Om ni tycker hon ser pigg och olydig ut där så ska ni se framridningen alltså! Hon studsar, vill inte svänga, gör caprioller, ja allt möjligt. Men spänstig är hon, trots att hon går som en giraff och knappt hinner se hindren så studsar hon upp som en gummmiboll. Tror hon kan bli riktigt fin, men det kommer kräva en hel del jobb och mycket tid. Fick iaf ett väldigt onödigt nedslag i 130 i utsprånget i kombinationen. Jag skulle rätat upp mig mer emellan, hon blev lite lång och framtung. 

Är överlag jättenöjd med helgen! Det mesta känns bättre och bättre för varje tävling som går.


 



Kommentarer
Postat av: johanna

Du e så bra!

2009-04-18 @ 22:24:53
URL: http://johannayoghurt.blogg.se/
Postat av: Josefine Sohlman

Fina rundor, två oturspet i båda 130 helt enkelt! Men har du någongång testat testat att rida henne på hackamore? För det skulle ju kunna fungera och om inte kan man iaf dra slutsatsen att det är inte munnen som är problemet ;)

2009-04-18 @ 23:02:25
URL: http://ryttarens.blogg.se/
Postat av: Mikaela svarar

Tack båda två!



Josefine - Ah det har jag, det var nästan vår första tanke att hon kanske skulle gilla det. Men tyvärr fungerade det inte alls. Även fast jag bara hade ett ponnyhack, så var hon överkänslig och ville knappt skritta. Hon är väldigt rädd om sitt huvud över huvud taget, och hon verkade tycka att det var obehagligt.

2009-04-18 @ 23:17:33
URL: http://tavlingsryttaren.blogg.se/
Postat av: Josefine Sohlman

Jaha, men usch vad jobbigt... Men hoppas du hittar något som fungerar snart då :) Blir säkert mycket enklare att rida och hoppa om hon blir lugnare med huvudet och mer lydig!

2009-04-18 @ 23:29:24
URL: http://ryttarens.blogg.se/
Postat av: Mikaela svarar

Ja precis, det är ju där allt sitter. 130-140 klarar hon förmodligen bara med sin spänst, men sen måste verkligen markarbetet sitta ordentligt om hon ska gå högre än så! Kommer nog tyvärr ta sin lilla tid att träna bort allt hennes tjafsande och hennes teleskophuvud eftersom hon alltid gått så... Men det är bara att kämpa på ;)

2009-04-18 @ 23:49:22
URL: http://tavlingsryttaren.blogg.se/
Postat av: mikeliii

vad duktiga ni är! hon hoppar ju verkligen högt över varenda hinder, ser inte ens ut som att hon tar i särskilt mycket! :D Så när du fått ordning på munnen och så kommer ni kunna komma hur långt som helst tror jag! ;D

2009-04-19 @ 10:12:09
URL: http://mikeliii.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Jag tycker det ser fint ut :) visst är hon lite studsig ut och flänger lite med huvudet men det är något som kommer bli bättre med tiden :) jag tycker du löser situationen superbra jag :)

2009-04-19 @ 12:02:46
URL: http://mikaelaandersson.blogg.se/
Postat av: Smakeupartist

Syns verkligen hur taggad hon blir. ett tips är att alltid ha hinder framme även när du bara rider dressyr, då kanske hon blir mer van / mindre taggad....ni e skitduktiga.

2009-04-19 @ 12:30:21
URL: http://smakeupartist.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vad hon hoppar bra den där! 130 är ju ingenting för henne :D

2009-04-19 @ 19:03:10
Postat av: Emily

Jag kan inte se filmerna ;-/

2009-04-19 @ 19:40:54
URL: http://emilystighall.blogspot.com
Postat av: Anonym

ja, den var inte lite vild.. hoppade över en tjej på framhoppn.. de va inte lite läskigt att kolla på!

2009-04-19 @ 23:01:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0