Portugal

Nu hade jag tänkt skriva lite mer om resan.

Vi åkte på onsdag morgon och kom fram samma dag på eftermiddagen. Det började inge vidare. Vårt bagage blev försenat, så vi fick åka till ridstället utan några kläder alls, alltså även utan ridkläder. Inbitna hästmänniskor som vi alla var ville vi dock inte missa ridpasset som var inplanerat på kvällen, så vi åkte helt enkelt iväg till en hästaffär i närheten och köpte lite ridsaker.

Vi red som sagt tre lektioner per dag, sammanlagt 10 st. Man fick välja lite själv om man ville hoppa eller rida dressyr, för min del blev det två dressyrlektioner och en hopplektion per dag.

Det fanns tre dressyrtränare. En kvinna från England som själv tävlat Grand Prix i dressyr, en kille runt 23 kanske som red hur bra som helst men han höll dock inte höll lektioner för oss eftersom han behövde bättra på sin engelska, och en kille i 30-års åldern som även han var jätteduktig på att rida. Om man fick problem satt han upp och visade, så då märkte man verkligen hur skicklig han var. Det var honom, den sistnämnda, jag tränade för.



Dressyrlektionerna reds på många olika hästar. Jag red faktiskt aldrig samma häst, utan jag red allt ifrån Lusitano-hingstar till fina halvblod. De var även olika i sin utbildningsnivå, vissa hade tävlat Grand Prix, och andra var ganska unga. Det innebar att man fick öva på lite olika saker beroende på vilken häst man hade. Det roligaste enligt mig var att rida de välridna lusitanosarna. Det innebar att man fick göra lite mer avancerade rörelser Bland annat galoppombyte i varje steg, passage, piaff mm.

Det blev en film från en av dessa pass. Jag sitter på en 11-årig lusitanohingst, som inte var helt färdigutbildad, de hade blanda annat precis börjat på att lära den byten i varje steg, men den var väldigt välriden och rolig att rida... och helt olik mina hästar här hemma! Fick rida den på kandar, första gången jag gjorde det också. 




Vid hoppassen tränade jag för en Portugis som själv är proffsryttare. Han tävlar upp till 160 och är rankad bland de bästa i Portugal, och tränar även många av Portugals unga stjärnor.



Det blev tre pass för honom, ett där jag red ett litet halvblod som hoppade bra men bockade som tusan efter hindren. Vid de andra två red jag en 9-årig angloarab (korsning arab/fullblod). Båda två tävlade han själv. Den sistnämnda gillade jag väldigt mycket! Den var jätterolig att rida och hoppade väldigt spänstigt och fint! Blev väldigt förvånad när han sa vad den var för ras, den kändes mer som en liten halvblods korsning eller något. En film från ett av passen:












Jag red även ett litet hoppass för honom som jag tränade dressyr för. Det var nämligen helg, så hopptränaren var iväg och tävlade. Hoppade lite serier på ett väldigt snyggt och elegant 6-årigt franskt (tror jag) halvblod. Den var dock precis nykommen till ridcentret, och det kändes som om den var lite långsam och svag ibland. Men den kan nog bli riktigt fin tror jag!



Överlag var det fina rum och mycket god mat. Det var fyrarättersmåltider både vid lunch och middag, så hungrig behövde man aldrig vara! Personerna som jobbade där var mycket trevliga och vänliga på alla sätt och vis. Det som var negativt med denna resa var som sagt vädret, men det problemet gick ju att förbise. Skulle jättegärna vilja åka tillbaka!


Några av hästarna jag red:


Rehedicão
Lusitano f. 1998
Denna var en av de mer välutbildade hästarna. På honom fick jag göra galoppombyte i varje steg för första gången, något som var mycket svårare än vad jag trott!



Leutnant
Brandenburger f. 1999
Inte min favorithäst, men han var trevlig att rida!



Que
Lusitano
Den jag rider på filmen. En privathäst som stod uppstallad på ridcentret. Helt underbar!



Kommer inte ihåg vad den heter
Angloarab f. ca. 2000
Den jag hoppar på mittenfilmen. Supertrevlig häst, verkligen!



Kallades "New Jumper"
Halvblod f. ca 2003
Den jag hoppar på den sista filmen. Väldigt vacker och rolig att rida.



Ugando eller ngt sånt
Vet inte hur gammal
Lätt stallets sötaste häst!


Sen red jag ganska många fler som jag inte hittar bild på. :(


Lite fler bilder:

Anläggningen


Utevolten


Ridhuset


Stallarna


Ett av rummen


Om ni vill veta mer kan ni läsa på www.hastsportresor.se

Kommentarer
Postat av: Elin

vad kostade det att åka dit?

är det något du rekommenderar?

varför åkte du dit?

2009-12-07 @ 21:05:00
Postat av: Victoria Asén

Ser helt underbart ut! Hur hög var fuxen?

2009-12-07 @ 21:07:31
URL: http://victoriaasen.blogg.se/
Postat av: Michaela

Det verkar som ett mycket trevligt resemål, men hur mycket engelska behöver man kunna? Tacksam för svar!

2009-12-07 @ 21:18:31
URL: http://michaelaochzipp.blogg.se/
Postat av: Anonym

Å vad jag är avundsjuk! Hästarna är sjukt fina! :D

2009-12-07 @ 21:49:44
URL: http://jeeanette.blogg.se/
Postat av: M L I

Gud vilka fina hästar!! ser ut att vara ett super trevligt ställe. Jag är ju inte lite avundsjuk! hehe

2009-12-07 @ 23:08:02
URL: http://semlur.blogg.se/
Postat av: Jessica

Guu, vad trevligt det verkade vara där! :D

Nu blev jag jätte sugen på att åka också! =)

Vågar man fråga vad det kostade att åka dit?



Mvh Sisterhood - En tävlingsryttares vardagsblogg..

2009-12-07 @ 23:10:50
URL: http://www.Sisterhoood.blogspot.com
Postat av: Sofia

Såg verkligen hur kul som helst ut! Någonting jag skulle vilja göra, helt klart. Hästarna var riktigt fina, speciellt den där vita du red dressyr på, häftig häst :)

2009-12-07 @ 23:15:55
URL: http://eliinsofiia.webblogg.se/
Postat av: Sofia

härlig den första såg ut :D

2009-12-07 @ 23:20:37
URL: http://kumpumaki.blogg.se/
Postat av: ess

gud vad fint! och shit vilken känsla och vad coolt att få rida värsta lusitanohingstar och galoppombyte i varje. man kanske skulle ta och åka på en sån där resa ;D

2009-12-07 @ 23:57:57
URL: http://jjessicaharaldsson.blogg.se/
Postat av: Sandras Riddagbok

Du skulle läsa artikeln om angloaraben i senaste Ridsport Special, där beskrivs den som "Den ultimata sporthästen".

2009-12-08 @ 01:04:25
URL: http://sandrasriddagbok.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Jag har en liten fölunge hemma som inte är renrasig anglarab men nästintill. 50% fullblod och 25% arab. Jag tror mycket på henne!



Dileme de Cephe som vann världcupen i hoppning 04 var ju angloarab och det är en vanlig ras inom tex fälttävlan. Jag tror den är underskattad faktiskt.

2009-12-08 @ 10:12:46
Postat av: Lina

Shiit vad häftigt! :)

2009-12-08 @ 12:11:18
URL: http://linalinus.blogg.se/
Postat av: Emily

Härligt :) Lusitanon du red så riktigt fin & trevlig ut, gud så avis man blir ^^

2009-12-08 @ 12:22:47
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Maja

Hej! jag skulle gärna vilja veta vad din "lilla" resa kostade , och varför du åkte ?

tacksam för svar!:)

2009-12-08 @ 16:07:41
Postat av: Mickan

Det verkade hur roligt som helst ju. Jättefint ställe + jättefina hästar du red. =D

Haha, på den hoppfilmen med fuxen säger (jag tror att det var) tränaren: Oke! hela tiden xD

Tack för en bra och inspirerande blogg! =)

2009-12-08 @ 18:11:27
URL: http://citytoast.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ja, det syns verkligen att du inte är någon dressyrryttare. haha

2009-12-11 @ 15:18:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0