Hoppåret 2008

Detta kanske kommer lite sent, men jag har en gjort en summering av mitt "hästår" , framförallt "hoppår" 2008.  Den är dock ganska lång, hoppas ngn orkar läsa haha.


2008 var året då jag tog steget från ponny till häst.

Planen i slutet av 2007 var egentligen att köpa en till d-ponny. Vi letade och letade, åkte runt hela Sverige och tom till Irland, men jag hittade ingen då mina krav var ganska höga. Tillslut orkade vi inte leta mer och jag tänkte mer och mer på att kanske skaffa en häst ist.

Dessa planer blev verklighet i början av 2008, då jag efter mycket letande hittade en häst jag verkligen gillade. Ni kanske har sett att jag ibland har bilder på en brun häst med bläs som inte finns med bland "mina hästar"? Han är en en vallack f. 1999 e Cortez - Irco Marco som hade tävlat 130. Tyvärr gick denna herre inte igenom besiktningen, och det blev inget köp. Senare kom det dock att visa sig att detta inte var slutet på vår "karriär" (som vi vid detta laget inte äns börjat men ändå :P).

Med humöret i botten, och en svag känsla av desperation, fortsatte jag och min moder vårt långvarande sökande.

Efter många timmar framför annonser och ett evigt åkande i bilen, hittade vi äntligen en häst som vi fastnade för: Saturnus, en vallack f. 99 efter Libero H - Wolfgang. Denna polle hade med föregående ägare hoppat 130, men var ändast tävlad i ca ett år om jag inte minns helt fel. Provridningen gick finfint och likaså besiktningen. I slutet av januari stod Ture hemma i stallet.

Ture precis när vi hämtat honom

Ganska omgående åkte vi iväg på hoppträning, och snart ägde tävlingsdebuten rum, närmare bestämt den 10 februari. Vi hoppade två st 110, 0:a i båda. Efter det åkte vi på meeting i Sundsvall, och lagom till vår tredje tävling hade vi kvalat till 130. Vi bestämde oss för att prova. Det gick jättebra och vi satte en dubbelnolla. Helgen efter hoppade vi 135, satte även där en dubbelnolla och kom förvånande nog på andra plats.

I mitten av maj debuterade vi 140, men en runda som kändes sisådär. Både jag och hästen tyckte nog det var lite högt, och tre bommar ramlade ner. Efter det tog dock vår karrär fart på riktigt. Vi var nolla i grunden och kom 8:a i vår andra 140, och var därmed kvalade till SM. Gissa om vi blev förvånade. Kunde det verkligen gå såhär snabbt? Det var säkert bara tur! Det motbevisades dock genom en jättebra runda tävlingen efter i april, där vi tog 2:a platsen i en 140.Nu var siktet inställt på SM i slutet av agusti.

Tillbaka till juni. Det är här den första hästen Bacchuz vi tänkte köpa kommer in i bilden igen. Trots mina framgångar med Saturnus hade vi fortfarande denna häst i tankarna. Han var ju trots allt väldigt fin ... Mamma ringde upp hans ägare, och efter ett tag var det bestämt - Jag skulle få låna och tävla Bacchuz under sommaren, för ett senare eventuellt köp. Detta gynnade båda parter, då ägaren inte ville tävla så högt, men samtidigt ville se vad hästen gick för, samt att det gav oss en möjlighet att verkligen testa hästen.


Bacchuz

Vi som tyckte det gått snabbt upp i klasserna med Saturnus - här gick det verkligen i raketfart! Utvecklingskurvan gick spikrakt uppåt, och ca en månad efter att vi fått hem Bacchuz debuterade vi 140 i Näset, satte en dubbelnolla, och slutade tvåa. Vips så var även han kvalad till SM.


Ryttarspelen 145 cm

Samtidigt tävlade jag även mammas häst Tensen, ett 8a-årigt halvblod som vi köpte förgående år. Denna häst har alltid haft ett väldigt bra hopp i sig, men behövde betydligt mer utbildning på marken än de andra två. Detta gjorde att vi tog det lite lungnare med henne, för att hoppa höga klasser gäller det att alla knappar sitter där de ska, men efter många fina rundor i 130 debuterade vi även 140 med bra resultat. På träningarna gick hon bara bättre och bättre, och hon hoppade fantastiskt. Hon utvecklas hela tiden, och jag tror denna häst kommer gå långt.

Tillbaka till de andra två! Utomhus-Sm var det... Båda hästarna gick bra, även om det kunde gått bättre. Jag tror det var mycket nerver från min sida som spelade in, fick onödiga fel med båda hästarna, framförallt i det första kvalet. Vi slutade dock på en 22 samt 23 plats, villket jag är jättenöjd med! Hela storhäst-grejjen hade verkligen gått mkt bättre än förväntat. Visst hoppades jag att hinna kvala in till SM, men med två hästar... det hade jag inte ens vågat hoppas på.


Bacchuz ute SM


Ture ute SM

SM var dock tyvärr slutet på min och Bacchuz karriär tsm. Det blev på grund av några anledningar inget köp, och vi lämnade tbk honom. =(

Istället fortsatte jag tävlandet med Saturnus. Vi hoppade inomhus SM, plockade flera placeringar i 140, debutade 145,  och blev även uttagna till landslags-truppen för juniorlandslaget. Vi uppnåde också vårt mål att komma med till "Morgondagens vinnare" på Göteborg Horse Show i Scandinavium.

Strömsholm debut 145 cm

Jag köpte även en ny hästi slutet av året, Ulanda, som jag verkligen hoppas på och ska satsa på nu. Hon är f 2001 e Heartbreaker - Lord Calando.


Ulanda

Mammas häst Tessa får vi se hur länge hon blir kvar, hon har bestämt sig för att inte ha någon egen häst längre (tyvärr). Jag ska dock tävla henne så länge jag får.

Det var en summering av mitt hästår 2008. Måste bara tillägga att jag verkligen saknar Bacchuz! Han är en så trevlig häst, och jag har många gånger grämt mig över att han aldrig blev min =(


Kommentarer
Postat av: Anonym

Tråkigt det där med Bacchuz.. Fast å andra sidan så har du ju tre superfina hästar att trösta dig med :P

2009-03-24 @ 15:48:29
URL: http://jennniferhubinette.blogg.se/
Postat av: Josse

Du är såå duktig Mickis! :) Du kommer gå långt! <3

2009-03-24 @ 16:23:58
Postat av: Johanna

Superfina hästar! =)

2009-03-24 @ 17:22:13
Postat av: Anna

Bra skrivet! fina hästar oxå!

2009-03-24 @ 23:12:39
Postat av: johanna

som en saga, fattas bara att bacchuz kommer tillbaka!

2009-03-25 @ 07:15:54
Postat av: Elin

Superfina hästar verkligen:). Är det den Ulanda som Sanna Olsson hade tidigare??

2009-03-25 @ 10:05:53
Postat av: Mikaela

Tack så mkt allihopa! =)



Elin - Nope, jag köpte henne av Frida Tinglöf, då hade hon bara varit i Sverige i 2 månader. Innan dess var hon i Holland. =)




2009-03-25 @ 10:24:40
URL: http://tavlingsryttaren.blogg.se/
Postat av: Linnea

Kul att läsa, tjejen! :) Men varför köpte ni inte Bacchuz egentligen? Och gud vad roligt att allt bara flyter, önskar jag hade samma tur! <3

2009-03-25 @ 22:46:58
URL: http://maaagiskt.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Linnea - Det var olika anledningar som spelade in. Den största anledningen var att han inte var helt fräsch på bes.

2009-03-26 @ 16:10:24
URL: http://tavlingsryttaren.blogg.se/
Postat av: jossan :D

hahah yeeey jag orkade läsa hela x)

2009-03-26 @ 21:03:18
Postat av: Mia

Vilken jätte fin bloggsida du har, du är verkligen duktig! Jag är jätte glad och stolt över dig och vad presterade med min fina lilla häst Bacchuz, jag beundrar dig och din ridning jätte mycket. Du är verkligen en satsande tävlingsryttare. Jag önskar dig all lycka i karriären. Glada Påsk hälsningar Mia och Bacchuz

2009-04-09 @ 13:10:07
Postat av: caroline

måste bara fråga, vart köpte du Saturnus?

han är verkligen så himla lik min kusins förra häst, menar verkligen på pricken då! skulle vara kul om du kunde skicka lite info om honom om det nu är han. red honom nämligen förr :)

2009-09-22 @ 18:46:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0