Veredus Carbon Gel

Utrustning - Benskydd
Märke - Veredus
Modell - Carbon Gel
Pris - Fram ca 1200:-, bak ca 1000:-
Produktbeskrivning - "Veredus lanserar nu ett helt nytt sen-och bakbensskydd - Carbon Gel Skyddet är extremt 'slimmat' och sitter som 'handen i handsken' på hästens ben. Nedan listas några av fördelarna med det nya skyddet: - Skalet är anatomiskt utformat för att ge maximal frihet för kota och knä. Formen ger maximal bekvämlighet och passar perfekt över hästens senor - Skalet är sammansatt av två separata delar, med olika tjockhet och böjbarhet. Huvudskalet är samansatt av semi-hård polyuretan och det bakre X-formade skalet är hårt polyuretan. - X-skalet är täckt av kolfiber vilket är ett extremt tåligt, skyddande, lätt och stötdämpande material. Över kolfiberskalet ligger en 3mm gel hinna, vilket är stötdämpande och ger hög bekvämlighet. - Ett tunt lager kolfiber med gel överdrag är inlagt i området runt kotan, eftersom det området i större utsträckning är utsatt för slag och strykningar. - Insida i neopren. - Två elastiska remmar med knappknäppning ger perfekt stängning och förhindrar 'överbelastning' på grund av för hårt åtdragna remmar. Det gör även att skydden är lätta att ta av och sätta på. " (equalityline.se)



Jag har haft desssa skydd till alla mina stora hästar, samt även på ett par ponnyer, och dom sitter lika bra på alla. Man behöver inte alls spänna remmarna hårt, men ändå sitter dom kvar, åker varken ner eller snurrar runt. Jag har förrut haft problem med att framförallt bakskydden har snurrat runt mm. när jag ridit, men detta har aldrig hänt med dessa skydd.

Sen gillar jag själva spännena på skydden. Dom är lätta att knäppa och knäppa upp, och dom blir inte utslitna så som tex kardborrband. Dessutom är skydden över lag väldigt lätta att göra rent - bara att skölja av om dom är leriga eller smörja lite med lädertvål om dom är dammiga. Då blir dom som nya!

Något jag märkt är dock att bakbenskydden är väldigt små i storlekarna. Min d-ponny har S i framskydden, och dom passar perfekt, men bakskydden går knappt runt hans ben. Samma sak på Ulanda, hon var tvungen att ha S i fram, men M i bak. Annars är nog storlekarna ganska normala. S = ponny/liten cob    M= stor cob/full     L = stor full

Även om dom är ganska dyra tycker jag absolut att dom är värda pengarna. Dom verkar hålla hur länge som helst, och dom sitter väldigt bra på hästens ben. Sen är dom enligt mig väldigt snygga också ;).

Idag är dom nog dom mest populära skydden ute på tävlingarna jag är på, och även hos den absoluta världseliten, och jag tror att dom kommer fortsätta vara det ett antal år framöver. Kort sagt är dom ett par snygga, lättskötta skydd, med jättebra passform. Sen uppfyller dom även huvudmålet med ett par benskydd - dom skyddar hästen ben väldigt bra.


Kommentarer
Postat av: Carro

Dem var riktigt snygga också.

2009-05-26 @ 12:24:21
URL: http://iamcarro.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ja, de är verkligen kanon! Och som sagt, mycket snygga ;-)

2009-05-26 @ 18:48:02
Postat av: Anonym

De är jättebra! :)

2011-02-07 @ 20:49:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0