-


Kan inte du berätta vilken kamera du fotar med och hur du gör när du fotar? Du tar helt djukt fina hästbilder, jag har aldrig sett så fina som inte fotats av en riktig fotograf!

Svar: Jag använder en Nikon D80 =) Men gud vad snäll nu är, blir jätteglad!

Jag är ju inget direkt proffs, men jag kan skriva lite punkter som jag brukar tänka på när jag fotar hästar:

Tänk på bakgrunden! Detta är enligt mig det största "felet" folk gör när de fotar. De fokuserar för mycket på huvudobjektet och för lite på bakgrunden. Det första jag tänker på när jag ska fota en häst är var jag ska stå för att få bakgrunden så fin som möjligt. Genom att inta en annan kameravinkel så kan du nämligen oftast få bort det mesta i en bakgrund. Det bästa är att ha så rena ytor som möjligt utan massa störande objekt. Det här kan stjäla uppmärksamheten från huvudobjektet i bilden.


Ljuset. En viktig sak man bör tänka på när man ska fotografera hästar är belysningen. De flesta tänker säkert att starkt solljus och blå himmel är det vädret då det blir finast bilder, men oftast är det faktiskt inte så. Bilder tagna i starkt solljus får ofta obehaglig kontrast. Belysningen är såklart olika beroende på vad man tänkt sig för bild; porträtt, action, etc, men normalt brukar en ganska ljus, mulen dag utgöra grunden till de bästa fotografierna! Men om du tar bilder i starkt solsken, var noga med att ha solen bakom dig, mot din rygg. Fast ibland kan det faktiskt vara riktigt roligt att experimentera lite med ljuset, att gå emot "reglerna". Då gäller det dock att man har lite kolla på vad man gör och fantasi, annars blir det lätt pannkaka.




Våga prova olika vinklar! Speciellt om man inte har en systemkamera, där man kan expremintera mycket med inställningarna för att få bilderna speciella och för att även få vanliga porträttbilder att sticka ut. Att prova annorlunda vinklar gör bilderna mycket mer speciella och spännande!

Du kan även ta hjälp av vinklar för att lyfta fram hästen starka sidor samt förbättra de lite sämre. Om hästen till exempel har korta ben kan du få dem att se längre ut genom att fota lite underifrån.

Ta vara på detaljerna! Våga gå nära hästen och inrikta dig på de små detaljerna. Det här kan göra bilden mycket mer intressant!



Ett exempel som berör båda de två ovanstående punkterna:
Dessa bilder tog jag för ca 3 år sedan med en gammal liten digitalkamera. Alltså absolut ingen värstingkamera! Ändå kunde jag med hjälp av min fantasi skapa en utstickande bild (som faktiskt kom 2a i en fototävling i Stallmagasinet, haha ;D )

En häst ligger och sover i hagen. Det kan ju bli fina bilder tänkte jag!

Här har jag bara tagit bilden bara rakt av som jag står.
Inte så jätterolig kanske...

Här däremot har jag gått några steg närmare, lagt mig ner på mage, och tagit en bild från denna vinkel istället. Genast blev bilden mycket mer uppseendeväckande och intressant!



Även vid hoppning brukar det bli finare bilder om man går fram/zoomar in en bit.





Slösa på bilderna! Bland det svåraste med hästar, eller djur över huvud taget, är att de är så oberäknliga. De är ju inte som att fota människor, där det går att säga till att den ska stå blickstilla eller att den ska vrida sig lite åt något håll. Därför är det viktigt att ta så många bilder som möjligt. Då är ju chansen någon bild blir bra betydligt större!


• Försök lära dig hur hästen fungerar och när den ser "bäst" ut. Det beror iof mycket på vilken stämning du vill framkalla, men överlag är en häst med öronen framåt mycket finare än en med öronen bakåt. Likadant vilket sinnestillstånd den befinner sig i. De flesta hästarna är mycket snyggare när de är lite uppspelta jämfört med om de står och halvsover. Det är oftast svårt att få bra bilder om man ser att hästarna står och betar och vilar i hagen. Man ska satsa på att ge sig ut och fota dem när de leker eller något liknande istället! Om man ska ta en uppställningsbild kan man försöka fånga hästens uppmärksamhet genom att tex göra något ljud.






Om hästen är väldigt lugn kan man prova göra något mer drastiskt, tex kasta upp en vante i luften. Detta verkar dock inte Ture bry sig så mycket om :p




Tajming. Ja mycket inom hästfotografering har att göra med tajming. Speciellt när man ska fota actionbilder såsom ridbilder, framförallt hoppbilder, men också när man ska fota hästarna i hagen. Tajming i kombination med lite tur leder oftast till de bästa fotona, kanske inte rent tekniskt, men motivmässigt! Det gäller även att vara snabb, att snabbt vara framme med kameran om man fångar upp något som skulle kunna leda till en bra bild!



Kommentarer
Postat av: bella

Är det en haflinger på bilden?? en sån har jag :) och ett fullblod

2009-11-09 @ 02:15:54
Postat av: Malin carnestad

jag har en fråga som du borde ta upp som dagens fråga mikaela :D otroligt många tävlingsryttare använder huva till sina hästar när dom tävlar, har aldrig sätt någon på dina hästar. hur kommer det sig ;)?

2009-11-09 @ 07:24:54
Postat av: Emelie T (Fotograf)

Det du skriver är mycket riktigt Mikaela, dock vill jag bara tillägga en sak :)



Ang. Ljuset! När det är starkt solljus och inga mola, alltså hårt ljus så är det nästan bättre att ha solen lite snett bakom sig, för om man har en precis bakom sig blir ibland bilderna platta, hästen/ryttaren kaske kisar med ögonen. Så jag fördrar att ha solen snett bakom sig istället!



Bra blogg förresten =)

2009-11-09 @ 08:19:54
URL: http://www.emtfoto.2u.se
Postat av: gm

Ture är ju bara för underbar! Näst sista bilden är klockren, om än inte på det sätt det var tänkt. =)

2009-11-09 @ 08:36:07
Postat av: Anonym

Hejj, jag använder mig också av en D80! men mina bilder blir aldrig skarpa och fina. Varför?! :( försöker med alla inställningar jag har -.-'

2009-11-09 @ 10:20:30
Postat av: Marie

ÅH, jag bara älskar bilden på den totalt avslappnade, sovande skimmeln med en fluga på tänderna!!! UNDERBAR!!

2009-11-09 @ 11:33:44
URL: http://flaret.blogg.se/
Postat av: malin

jag har frågat förut men du har inte svarat. kan du inte berätta lite löst om hur du ändrar benen och höjer och sänker hindren i ps. vore roligt att lära sig.

2009-11-09 @ 13:09:01
Postat av: Anonym

Fotar du på manuell? Och vad har du för objektiv? :)

2009-11-09 @ 15:49:15
Postat av: Ebba

Underbara bilder! Du är bäst, tack för tipsen :)

2009-11-09 @ 17:49:24
Postat av: Tuva

Roan e så söt, min lille sweetie<333 För visst e det han på sista bilden? :)

2009-11-10 @ 15:41:00
URL: http://hoppetossans.blogg.se/
Postat av: Hanna

Vilka bra tips! :) Mera tips och tricks, så blir bloggen om möjligt ännu bättre ;)

2009-11-10 @ 19:14:30
URL: http://trolllungen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0