Dagens ridpass

Zazou lyckades med denna bedrift idag:

Hon sparkade bakut och träffade helt enkelt vårt (förmodligen lite ruttna) staket till volten :p I början när jag red kändes det som om hon hade liite överenergi om man säger så. Hon fick vila igår så det kanske var däför.. Vääldigt pigg var hon iaf! Hoppade lite småhinder. De första gångerna hoppade hon typ en halvmeter över och gjorde lite bocksprång efter, men sen lugnade hon ner sig lite och gick riktigt bra! När jag travade av i slutet var hon väldigt avslappnad och fin!



Red även Lizza på volten, hon verkade också ha lite överenergi. Hon var superpigg och ville bara fram hela tiden. Hon blir ju aldrig så studsig både fram och bak som Zazo blir, utan hennes energi går mest framåt. Det som är bra är att hon ändå inte blir stark, så jag tycker bara det är roligt att hon är så pigg!


Till sist red jag Ture en stund på volten. Han kändes nästan lite halvseg efter att jag ridit dom andra två. Fast det är han absolut inte, utan han är precis lagom pigg egentligen, men som sagt, efter att jag ridit de andra två duracell-kaninerna så kändes han mer som en... älg eller nåt :p Aja, i slutet kändes han riktigt fin iaf!


Kommentarer
Postat av: Charlotte

Kan du inte berätta lite om de ridresor du gjort? Om det är lika fint som i broschyrerna ;)

2009-11-26 @ 22:13:54
Postat av: Maja

Hon verkar lite lustig den där nya damen, haha!



Jag kom på att det där nog är den första bilden på Ture som jag ser då han har ett vanligt tränsbett. Hur ofta rider du med vanligt tränsbett resp pelhamet på honom? Strävar du efter att alltid kunna rida honom på tränsbett eller motsvarande, eller är du nöjd med pelhamet och dess funktion?



Jag är lite nyfiken eftersom jag alltid ridit min ganska stora energiska häst på tränsbett - vilket har gjort att både hon men framförallt jag fått kämpa extra mycket i ridningen. För bara någon vecka sedan provade jag (mot alla mina principer som jag inte vet vart jag fått ifrån) att rida henne på ett pelham som ser ut precis som hennes vanliga tränsbett(tvådelat äppelgummi), men i pelhammodell då. Det var helt magiskt alltså! Sån skillnad! Hon slappnar av på ett helt annat sätt, och accepterar bettet mycket snabbare än hon gjort med alla andra (mildare) modeller jag provat. Hon faller inte lika lätt på bogarna och har fått en helt annar "bäring" i exempelvis övergångarna.

För att inte tala om hur vår kommunikation i hoppningen förbättrats! Det är hela grejen att jag kan rida på lite längre tyglar, men samtidigt ha samma inverkan och kontroll som verkar vara det som fått allt att fungera.

Men jag är ändå kluven. Alla jag pratat med säger att jag inte ska klandra mig själv eftersom det ÄR en stor häst, och jag är inte så stor själv - men det känns ändå fel någonstans att betsla upp henne... Jag antar att det jag är orolig för är att det om några år kommer leda till att jag måste betsla upp henne igen för att hon "blivit van" vid Pelhamets verkan.

Hur har du känt det med Ture? Har pelhamet sämre "effekt" på honom nu än när du började rida honom med det?



Ursäkta lång "kommentar", haha - men det hade varit guld värt med ett råd! Du kanske kan svara i ett mail om det inte är inläggsmaterial ;)

När än du får tid..!



//Maja

2009-11-26 @ 22:37:41
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: Jennifer

red du med tvådelat?!

2009-11-26 @ 22:52:06
URL: http://calleojag.blogg.se/
Postat av: JHH

Imponerande att rida tre hästar!!!

2009-11-26 @ 22:58:44
URL: http://jhh.blogg.se/
Postat av: Mathilda J

För alla hästintresserade!!!

elit ponny ryttare.



www.theryttare.blogg.se

läs & kommentera :)

2009-11-27 @ 09:55:20
URL: http://theryttare.blogg.se/
Postat av: Caroline

Vilken fin ny häst ni har skaffat =)

2009-11-27 @ 11:21:29
URL: http://ridemyhorse.blogg.se/
Postat av: isa

Hej, tycker jätte mkt om din blogg vill jag börja med! Sen så undrar jag hur du transporterar dina hästar till tävling osv. har ni hästbuss eller transport vilket modell osv? :)

2009-11-28 @ 09:46:40
URL: http://barahast.blogg.se/
Postat av: Emelie

Hejhej! jag tycker din häst Ture är super gullig och mysig,och eran gård där ni har era hästar är jätte fin (:

2009-12-02 @ 19:26:13
Postat av: amanda

idyllens legend, köpt från martin larsson, skåne? :) min bästa kompis morbror ;)

2009-12-19 @ 21:02:02
URL: http://amandaelinaernklev.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0