Täcken

Nu börjar täckesperioden dra igång på allvar, och med det följer många diskussioner och åsikter om hur många och varma täcken hästen bör ha. Tycker det är intressant att se hur folk resonerar kring detta eftersom jag vet att det finns otroligt många tankar om det här.

Just nu, när det är runt 5 grader utomhus och några grader varmare i stallet, har mina hästar såhär:

Ture, klippt.

Alltid
Horseware Amigo stalltäcke medium, 150 gram.

Utomhus
Även Horseware Rhino medium, 200 gram.




Wembley
, oklippt.

Alltid
Back on Track nättäcke (uppehåll en vecka var 4:e vecka)

Utomhus
Även Horseware Rhino medium, 200 gram.



Så, vad har din häst för täcke just nu? Vad är det för väder?


Kommentarer
Postat av: elin

jag växlar mest mellan ett back on track halstäcke + ett rhino wug 200g på nätterna (ca 5% i stallet) och rhinotäcket ute, den här tiden på året såklart.

Tänk på att back on track effekten försvinner om man använder det för mycket!

2009-11-16 @ 16:02:38
Postat av: Mickan

Jag har på min häst idag:

Bucas Smartex Rain 200 g

Bucas Power Turnout Light Full Neck



han är oklippt och står i utebox, så han har samma täcken dygnet runt. Är det kallare än 5 grader får han ett tjockare undertäcke!

2009-11-16 @ 16:24:45
Postat av: Amelie

har du back on track täcket hela tiden? Jag har fått lära mig att för att få bästa effekten av back on track sakerna ska man använda dom ca halva dagen (12h :P) och ha det i tre veckor sen uppehåll i en vecka sen ha det i tre veckor... ja du förstår. Självklart säger ju alla människor olika, Men ja tycker det ger bra effekt när man har ett litet uppehåll och sen börjar om.

2009-11-16 @ 16:51:10
Postat av: palle

Haha jag har alltid så mkt täcken på mina hästar. men jag tycker de verkar trivas bra :) (kommer ihåg en tråd på buke för ngt år sedan då jag blev "terrorist" stämplad. haha)



De som är KORT-klippta har samma.



Inne: Trust 500 gr stalltäcke



Ute: Rambo wug + rambo supreme. (med hals) 360 gr st.



Den oklippta hästen har 150 gr stalltäcke inne.

Rambo wug 200 gr ute.



Ute är det ca 5-10 grader. men mkt blåsigt.

Inne i stallet kanske 10-12 grader.

2009-11-16 @ 16:54:29
Postat av: Jolin

Här i Borås är det just nu 0-5 grader ute, och då går min klippta häst med ett fleecetäcke + 200g utetäcke. Detta står han även med i stallet, då han står i en utebox. När det blir kallare ute byter jag fleecetäcket mot ett 340g innetäcke.

2009-11-16 @ 16:56:16
URL: http://joolinmalmquist.blogspot.com
Postat av: Fanny

Min ponny är klippt.

Han har ett 300g vintertäcke nu, det är ca -5 till +5 grader här just nu. Han går även på lösdrift.

2009-11-16 @ 17:03:01
URL: http://tmntsk.blogg.se/
Postat av: Lisa

Mina går med 400 grams täcken + hals ute, båda två. Det är runt -5-5 grader där jag bor. Ena är klippt nyligen och den andra är det för någon månad sen. Men båda är rätt frusna av sig, och dom sätter päls! Även med dessa täcken.

2009-11-16 @ 17:04:23
Postat av: Rebecca

Min häst går med föl och har därför inget täcke alls, risk att fölungen fastnar då. De går ute 9-20 men är det storm kommer de in ett par timmar tidigare. Unghästarna går otäckade de med men 2½åringarna ska börja med regntäcken nu.

2009-11-16 @ 17:15:40
Postat av: sandra nensén

jag har min häst på lösdrift så är ju bara där en gång om dagen så jag måste ju tänka lite i förväg va jag lägger på för tecke på pollen men nu varierar hon med övergångs täcke och vanligt vintertäcke beror på vad det är för väder m.m

2009-11-16 @ 17:33:36
URL: http://sandranensen.blogg.se/
Postat av: Frida

Ghost är oklippt så han har ett hansbo fleccefodrat regntäcke ute och ett vanligt fleccetäcke inne.

2009-11-16 @ 17:38:13
URL: http://fridieee.blogg.se/
Postat av: Helena

Min häst har oxå ett amigo stalltäcke 150 grams, som han har dygnet runt, ute i hagen så har jag ett 200 grams fodrat Amigo utetäcke utanpå det! Amigo täckena är så himla bra, blir aldrig skav av dom + att dom ligger superbra!

2009-11-16 @ 17:43:23
Postat av: amanda

eftersom min häst är halt och står , så går hon utan täcke och får leva som "en vanlig häst" eller vad man säger xp

2009-11-16 @ 17:54:28
Postat av: Evelina

150 gram horseware amigo inne.



200 gram amigo ute täcke med 150 gr fodrad hals.



Han är klippt.

Ska klippa honom ikväll igen så han är då nyklippt och kommer ha 350 gram horseware amigo ute.

2009-11-16 @ 17:56:03
Postat av: Sofia

Mina hästar går båda med 150 gr täcken, både ute och inne. Den ena är oklippt, men får ingen vinterpäls. Och den andra är klippt. Här är det ca 5 grader varmt om dagarna och någon grad varmare i stallet. Tycker det är mycket diskussioner kring det här med täcke, intressant. Men man lär sig, förhoppningsvis, efter ett tag vad just sin häst behöver. De är ju precis som vi, individer som har olika behov. Vissa fryser lättare medans andra är varmare.

2009-11-16 @ 18:00:07
Postat av: Marianne (Malins kompis)

Inne: 230 g stalltäcke

Ute: Stalltäcket + 150 gram regntäcke

Det är väl ungefär samma väder som du har.

Det är ganska tjockt men hon har ryggproblem och får absolut inte bli kall eller spänd. Har bytt ut regntäcket mot ett ofodrat regntäcke nån gång och då är hon jättespänd när hon kommer in så det får bli så pass mycket :)

När det blir minusgrader byts regntäcket ut mot ett vintertäcke på ca 300 gram.

2009-11-16 @ 18:10:49
URL: http://losintouch.blogg.se/
Postat av: Emelie (:

Jag har en oklippt ponny (:

Fast han har inte så tjokvinterpäls (:

Inne;

Fleectäcke



Ute;

Ett vintertäcke med ca 200g ? ;)

2009-11-16 @ 18:11:50
Postat av: Gabriella

Hej!

Tänkte ställa en fråga, kanske kan användas som dagens fråga eller nåt..

Hur är det med wembley nu, är han halt fortfarande eller under behandling? :)

Bra blogg! :)

2009-11-16 @ 18:13:43
Postat av: Anonym

Helklippta hästen har just nu 300g horseware innetäcke på natten och när han går ut får han på sig någon av horsewares 200g utetäcke över innetäcket, regnar det har han de med hals, annars wugmodell eller vanlig.



När det blir riktigt kallt har han samma inne (är det extremt kallt åker ett ylletäcke på under) och horsewares 370g eller supreme modellen 420g på sig ute med hel hals.



De oklippta hästarna har vid regn och ruskväder horseware regntäcke eller 200g, annars utan.

2009-11-16 @ 18:14:01
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Här är det ungefär på 5 graders-strecket varje dag (Runt 0 på natten) och våra hästar går med vintertäcke dygnet runt. Hade gärna bytat till stalltäcken om kvällen men vi har inget uppvärmt rum i stallet där blöta täcken kan torka, så har tyvärr inget annat val än att behålla samma täcke på.

2009-11-16 @ 18:16:38
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Sandra

Oklippt: Något fleecefodrat regntäcke ute. Naken inne.

Klippt: Amigo stalltäcke 150g + Rhino Medium 200g.

2009-11-16 @ 18:26:55
Postat av: Johanna

Min ponny är hyfsat nyklippt och har då ett 250 grams fodrat ute och inne täcke som han har dugnet runt:)

2009-11-16 @ 18:45:04
Postat av: Maja

Min häst sätter ingen vinterpäls utan har sommarpäls året runt - skönt!

Men sommarpälsen är ju inte så kort som klippt, så hon får ändå inte ha så mycket täcke på sig.

Än så länge varierar temperaturen ganska mycket här; vissa dagar 8 grader, vissa 2 grader.

Vid 8 grader:

Fleece på natten + bucas irish turnout fullneck (bara bomullsfoder) på dagen

Vid 2 grader:

150g stalltäcke på natten + fleecefodrat regntäcke.



Om det bara är kallt ute brukar jag skippa hals och i stället prioritera varma täcken, och nnärdet är som det brukar här på västkusten: Inte så kallt men mycket regn och blåst, då prioriterar jag att försöka täcka så mycket som möjligt av hästen med vind och vattentätt. Då är värmande täcken inte lika viktiga.

2009-11-16 @ 18:46:05
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: Ebba

Hur går det med Wembley och Back on Track-täcket?

2009-11-16 @ 18:51:23
Postat av: mathilda

rambo vintertäcke. & utemhus ett rambo regntäcke över det. :)

2009-11-16 @ 19:17:40
Postat av: Jennifer

Min ponny som är oklippt har ett sånt som Ture har, Horseware stalltäcke 150 g inne, och ett regntäcke över det ute.

Min storhäst som är något tåligare, också oklippt, han har ett stalltäcke inne (vet ej hur många gram fodring) och ett Rambo regntäcke 200 g ute =)

2009-11-16 @ 19:36:36
URL: http://jennniferhubinette.blogg.se/
Postat av: Anna

Hej! hur länge går dina hästar ute i hagen om dagarna? när släpper du ut dom och när tar du in dom? p.s superbra blogg :)

2009-11-16 @ 19:42:59
Postat av: Bella

Min oklippta arab har på sig ett enkelt fleece på natten och här är det väl minus på natten. sen ute har han ett vinter täcke på 300 g just för att han är fullblod och får aldrig någon vinterpäls =) Men just nu när det e så äckligt regnväder så har han fleece och ett regntäcke med hals =)

2009-11-16 @ 20:11:56
URL: http://ventusfilius.blogg.se/
Postat av: Anonym

min ponny är klippt, hon har ett stalltäcke inne och ett bucas smartet rain ute. ibland back on track nättäcke. på hösten, men på vintern har hon ibland bot nättäcke med annars termotäcke inne ev. fleece täcke också när det är riktigt kallt och ett rihno vintertäcke med extra fyllning.

2009-11-16 @ 20:11:57
Postat av: caroline

Jag är mycket noga med att täcka min häst då hon är extremt frusen av sig!

Oklipp så har hon ett Bucas vintertäcke som är mycket tjockt och tål alla väder.

Klippt så har hon (märke vet jag nte) men ett ca 10 cm tjockt täcke och eventuellt ett tunnare innetäcke under.

Inne har hon ett tunnare termo/stalltäcke.

Och använder regelbundet back on track både inne och ute.

Dock så har jag henne utan täcke så mycket det går, men som sagt. En MYCKET frusen ponny.

2009-11-16 @ 20:18:59
Postat av: malin

det e la upp till 10 grdader här

min ponny e oklippt men kraftig

och går med 100 el 150g täcke ute o inne^^

2009-11-16 @ 20:41:02
Postat av: Anna

Jusst nu har min ponny på sig ett innetäcke från showmaster hela tiden, är inte säger på fyllningen men kanske 150-200 g. Hon har varit skadad en och håller nu på att rehabiliteras och står bara i sjukhage, så är det blött och regningt har hon även ett fleecefodrat regntäcke på sig utomhus. Nu är det nog runt 5 grader här med på dagarna och för det mesta regn i luften tyvärr :( Det skulle inte skada att solen tittade fram någon gång :P

2009-11-16 @ 21:20:29
Postat av: Camilla

runt 0 till -10 har min orakade ett innetäcke på 200gr + ett fodrat regntäcke för att förebygga att hon ska bli en isbjörn i vinter... ;)

2009-11-16 @ 21:53:44
URL: http://unafraid.blogg.se/
Postat av: Emma

Bor uppe i norr och det pendlar mellan nollgradigt och 10 minus just nu. Mina hästar har 150 gr stalltäcke inne plus rambo dou med hals ute. Snart blir det kallare och när temperaturen ligger runt 15 minus så byter jag till ett tjockare innetäcke. De är klippta båda två.

2009-11-16 @ 23:07:38
Postat av: Ponnymamma

Här är det 0-8 grader och har kallstall.

Lillponnyn (som endast går lättare jobb o bara är islandshästklippt, är redan är modell isbjörn!): slipper täcke - om det inte ösregnar (=regntäcke) lr han är mycket svettig (=inne m fleecetäcke).

Ponny 2 (svettas inte extremt mycket och är spårklippt): regntäcke ute, fleecetäcke inne.

Ponny 3 (filtklippt - redan klippt två gånger) 100g ute, 150g inne (likadant som Thure! :)

Hittills har aldrig någon frusit.

När det blir vinter på riktigt (=minusgrader/nollgradigt med nederbörd) åker vintertäckena på.

2009-11-17 @ 01:16:45
Postat av: Jessica

min häst är oklippt men har ganska kort päls ändå. han har ett Protection 200 grams ute täcke med halvhals! :D

2009-11-17 @ 09:49:21
URL: http://barajessy.blogg.se/
Postat av: Ewa

Jag har ju två lurviga gotlandsruss och en lurvig liten shettis och mina hästar sover desutom ute dygnet runt. Så det ända täcke de har är vinterpälsen. Dock om jag har kört någon av dem och de blir svettiga, får de täcke på sig.

2009-11-17 @ 10:10:50
URL: http://ewalundin.blogg.se/
Postat av: Ella

Min ena som är helklippt och nyklippt stod med bucas irish stable 50 gram inatt, ca 8 grader inne på natten. det och ett tjockare fleece fodrat regntäcke med hel hals över ute. runt 7 plus och uppehåll utan sol för tillfället.

Den andra också helklippt, tjockare fleecetäcke inne, ofodrat regn över ute, med hals



Försöker att byta och variera täckena efter vädret och graderna så gått det går.

Tex:

Över 5 plus ute på natten = runt 8+ i stallet på natten:

Bucas irish stabl 50 gram

Då tjockare regntäcke med hals på dagen över inne täcket.

Mellan 0 - 4+ ute plus på natten = runt 4+ inne

200grams stalltäcke, hansbo som andas väl.

är det hyffsat uppehåll på samma regntäcke med fleecefoder över stalltäcket. Regn/snö blåser så blir det ett ngt tjockare över stalltäcket, oftast med hals.

Mellan under -5 - 0an ute, runt 2+ inne

400 grams stalltäcke, shires

Regntäcket med fleecefodret över ute om det inte är riktigt bus väder ute, då ngt tjockare över inne täcket.

Det blir inte kallare än runt 2 grader i stallet, men är det riktigt kallt ute så byts det till 600 grams inne täcke med vintertäcke över ute. har att byta mellan 200 grams, 300 grams och 400 grams ute täcken.

Det funkar bra om man bor som jag och fixar utsläpp och insläpp sj. värre om man har hästarna inakorderade. då är det ju inte lika lätt alltid.



2009-11-17 @ 10:26:39
Postat av: loisa

Min ponny är klippt men jag vill fortf. ha så lite täcke på honom som möjligt.

Är det kallt ute (minusgrader) så har han ett vinterhalstäcke, hansbo, och är det jättekallt så har han antingen ett stall eller -fleecetäcke under.

När det är sånt här väder, reng och lite plusgrader brukar jag ha antingen fleece eller -stalltäcke under ett regntäcke.

Nu varierar jag så täckena hinner torka, just idag har han ett halsvintertäcke.

Under natten har han inget täcke alls då det är värme i stallet. Ibland slänger jag på honom ett fleecetäcke om han är duschad, svettig eller om det är väldigt kallt ute!

2009-11-17 @ 10:59:11
URL: http://sorino.blogg.se/
Postat av: Emily

lilla hästen, oklippt men inte tjock päls går med 200g täcke utan hals, inget täcke i stallet om det inte är minusgrader/nollgradigt, då har han ett tunt våffeltäcke.

halvblodet: inte klippt han heller för han är inte igång, han går med 200g med hals för han är skimmel och grisar ner sig så annars x)

2009-11-17 @ 13:00:00
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Ida A

I Piteå har vi just nu plusgrader och regningt,min häst har (han är helkippt) alltid stalltäcke med ca 240g, och just nu ett tunt regntäcke i hagen, Vid -grader har han ett övergångtäcke med halv hals och kallare än -10 ett rejältvintertäcke med ca 400g fodring. Inne i stallet har vi ca 10-12 grader. Han går ute ca 12 timmar/dag

2009-11-17 @ 13:42:06
URL: http://idaho1989.blogspot.com
Postat av: STOCKHOLMSJENNA

min häst sätter inte på sig vinterpäls och dessutom så fryser han lätt. Bor i stockholm och har minusgrader om nätterna (kallstall) och på dagarna mellan 0-6 grader. Han går med ett 300g utetäcke på sig dygnet runt.

2009-11-17 @ 15:20:54
URL: http://stockholmsjenna.blogg.se/
Postat av: Anonym

Har en häst i samma skick som Wembley, oklippt också. Står utan i stallet och har ett mellantjockt utetäcke om dagarna samma väder som du har. Kanske också 200g?

2009-11-17 @ 15:47:31
Postat av: michaela

Jag har tre ponnyer i Stockholmvarav två av dem är helklippta medans den tredje inte är klippt alls, då han är skadad och inte rids för tillfället.



Helklippt nr 1: Amigo stalltäcke 150 g inne. Bucas Smartex Rain täcke 220 g ute, stalltäcket tas av. Inte så frusen av sig.



Helklippt nr 2: Amigo Stalltäcke 150 g inne. Rambo Duo med hals över Amigo stalltäcket ute, det löstagbara stalltäcket är avtaget.



Kanske svårt att förstå, men Rambo Duo är "två täcken i ett." Ett skal med hals, 100 g + ett stalltäcke som är löstagbart, 300g.



Oklippt: Amigo stalltäcke 150 g över back on track nättäcke inne. Rambo Duo med hals över Amigo stalltäcket ute, det löstagbara stalltäcket är avtaget. Back on track nättäcket är avtaget. Ganska frusen av sig. Det blir många täckesbyten på den här kusen!



Men man måste alltid se till individen! Man kan inte säga att vid en viss grad ska hästen ha så här tjocka täcken. Ett bra sätt för att ta reda på om hästen är lagom täckad är att känna på korset när den haft på sig täcket ett tag. Det ska vara ljummet. :)

2009-11-17 @ 20:57:15
URL: http://michaelaochzipp.blogg.se/
Postat av: Jonna

den som verkar vettigast när det gäller täcken här så är det ju helt klart Palle. Jag täcker också mina hästar mycket, men det kan bero på att jag dels tycker att de behöver de om man ska ha dem kortklippta som de flesta tävlinghästar på hög nivå är. sedan har jag sett och lärt mig att det finns ju inte direkt ngt bland de större ryttarna och groomarna som täcker sina helklippta hästar med endast ett 150 g täcke inne.. men alla har ju sin egna ideer kring täcken. men jag skulle nog hamna i palle´s "terrorist zon" hehe;)

2009-11-17 @ 22:39:11
Postat av: Anonym

Jag skulle nog också hamna i terrorist zonen, haha! Mina är verkligen riktigt kortklippta, och om man skulle ha 300g på de nu så skulle de frysa ihjäl.

2009-11-18 @ 19:35:14
Postat av: Michelle

Mitt orakade halvblod (extremt kort päls) har ett vintertäcke med hals inne och när han går ut får han ett fleece fodrat regntäcke med hals utanpå det. Min rakade häst har även han ett vintertäcke med hals inne och ett fleece fodrat täcke uppepå när han går utan, dock har det täcket ingen hals. Skulle gissa på att vintertäckena var 300-400 grams täcken. Här är det väll runt +5 grader. Sen när det blir riktigt kallt från -10-15 grader och neråt så får de tjocka stalltäcken inne och samma vintertäcken som nu fast över stalltäckena ute.

2009-11-19 @ 13:37:07
Postat av: Emma

Jag har tredubbla täcken,för det är ca 15 minusgrader ute och min ponny är rakad :)

2009-11-19 @ 15:07:38
Postat av: erica

Vilka härliga utetäcken! skulle du kunna säga var dom e köppta? (:

2010-06-14 @ 22:10:40
URL: http://numerabortglomd.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0