380 000 euro för 2-åring


2-åringens pappa Diamond Hit


En 2-årig hingst blev dyrast vid Paul Schockemöhles årliga auktion Ankum Open Sales som hölls den 1 oktober.

En dansk köpare var även intresserad av den 2-åriga hingsten Dark Hit (e Diamond Hit-Sandro Hit). Det blev en tuff duell om hingsten, där priset snabbt drog iväg innan österrikiska Sissy Max-Theurer, OS-guldmedaljör i dressyr 1980, fick sista ordet på 380 000 euro.

källa: tidningenridsport.se



Ganska sjuk va? Nästan 4 miljoner kr för en 2-åring. Man har ju egentligen ingen aning om vad det blir av den i framtiden. Även om den är jättelovande nu, tänkt om den blir skadad? Eller om den är hel-konstig i huvudet och har för mycket nerver för att bli en tävlingshäst? Eller om den helt enkelt intehåller för ridning? 

Scenariorna är många, det finns mycket som kan gå fel. Jag skulle aldrig våga köpa en häst för så mycket pengar (om jag hade råd öht), men framförallt inte en sådan ung häst. Man verkligen ha mycket pengar i bakfickan för att ha råd att ta en sån risk!


Kommentarer
Postat av: . ° • » Rebecca Seiron (:

Har man pengar så har man, men håller med om att riskerna är för stora. Allt kan hända på vägen..

2009-10-03 @ 10:15:10
URL: http://seiron.blogg.se/
Postat av: Linnea

Visst att mycket kan hända på vägen, men sen får man tänka såhär med att den är 2år, hur mycket kan den ha vart med om?!



Fördelen med att köpa unghäst är ju just att dom är fräscha & oförstörda! Du hittar ju inte en felfri 10åring t.ex.



När jag köper häst kommer jag troligen köpa ett föl, för då vet man att den inte har några men sen tidigare & att den inte är förstörd på något sätt! Visst att jag inte har råd med ett 4miljoners föl, men jag tror du fattar vad jag menar..

2009-10-03 @ 11:02:00
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Jennifer

Det kan ju fortfarande vara nåt dolt fel även fast den är 2 år..



Helt sjukt mycket pengar!

2009-10-03 @ 12:00:57
URL: http://jennniferhubinette.blogg.se/
Postat av: Catago - Hästbloggen för dig!

nej fyfan, aldrig. Även om jag hade haft de pengarna så hade jag nog aldrig någonsin gjort det! för stort risktagande liksom ;)

2009-10-03 @ 16:26:11
URL: http://catago.blogg.se/
Postat av: caroline

vill man lägga dom pengarna på en tvåring, fine.

men ja hade inte gjort det iallafall..

2009-10-03 @ 20:14:26
Postat av: Bianca

helt sjukt!

2009-10-03 @ 20:45:56
Postat av: Hanna

Det som är lite tråkigt med att köpa en så ung häst, det är ju att det dröjer så länge innan man får se vad den går för. Jag skulle inte ha tålamod.



Jag längtar som bara den till mitt föl nästa år, men då är det iaf minst 6 år innan man kan rida den lite mot klockan och mot andra hästar.



Tur att man har en äldre också under tiden. :) Nu äger säkert dessa människor en bunte hästar till. Skulle tro det om man lägger dessa pengar på en 2åring. :)



Det som är med dressyr&hopphästar är ju att man sällan får tillbaka några pengar. I trav och galopp finns det ju faktiskt en hel del stora prissummor att tävla om.



Hoppas de blir nöjda iaf! :) Vem vet, vi kanske får se den i OS 2016? =)

2009-10-04 @ 00:03:17
URL: http://hannasvedlundstahl.blogspot.com
Postat av: Emily

helt sjukt :S

2009-10-04 @ 13:31:46
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Katarina

Jag har en kompis som var i Tyskland i ett år och jobbade på en granngård till Schockmöle, och hon berättade att flera av hästarna inte är så dyra som det officiella priset egentligen..

2009-10-04 @ 20:56:07
URL: http://teaaftereight.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0