Dagens ridpass

Red Lizza på volten. Började med att jobba henne mycket i skritt - mycket sidförande hjälper och halter. Sen gjorde jag lite volter och tempoväxlingar i trav och galopp. Idag slappande hon av mycket snabbare i galoppen än sist jag red på volten!

Efter det körde jag en bomövning. Hade en travbom in till ett 50-cm hinder, sen 3 galoppbommar med ca 2,5 meter emellan och sen en låg men ganska bred oxer. Denna övning var verkligen super för Lizza som lätt blir lite springig! Hon gjorde övningen jättebra, var lugn och sansad hela vägen igenom och hoppade jättefina och avslappnade språng på oxern!



Rekommenderar verkligen er med lite springiga och pigga hästar denna övning! Tänk bara på att inte försöka reglera hästen när ni väl kommit in i serien. Dom första gångerna kanske det går lite snabbt, men det är viktigt att hästen verkligen får tänka själv! De flesta hästarna lär sig sedan att själva backa av, och det är då övningen gör som mest nytta. Hästen är tvungen att ha en jämn och lugn galopp hela vägen, och sedan hoppa oxern med hjälp av sin styrka och inte sin fart.


Kommentarer
Postat av: Lina

Hej:)

Jag undrar om du har något tips på vad man ska ha för bett till en stark och "springig" ponny.För har ridit på tre delat bett ett tag nu men börjar känna att jag måste ha något skarpare men problemet är att han trivs bra men det...Eller om man ska tänka på något sett när jag rider...

Tacksam för alla svar

Mvh

Lina

2009-09-06 @ 18:56:24
Postat av: Sophie

Det här ska jag prova nästa gång jag hoppar! Tack för tipset, din blogg är underbar!

2009-09-06 @ 23:13:30
URL: http://snopans.blogg.se/
Postat av: Anonym

:)

2009-09-07 @ 14:11:10
Postat av: Mikaela svarar

Lina - Den övningen jag skrev om i inlägget är nog bra! Jag skulle även göra mycket halter osv. Ang bettet så är nog det bästa att prova sig fram helt enkelt!

2009-09-10 @ 21:55:13
URL: http://tavlingsryttaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0