Dagens ridpass

Idag var hovslagaren här och gav klartecken för Ture att börja ridas igen :D Så jag och mamma tog en tur i på grusvägarna med Ture och Lizza.

Sen gick jag över upplagda bommar med Wembley på volten igen.

Förresten, när Wembley var hos veterinären i torsdags fick en kiropraktor kolla på honom. Hon upptäckte att han var "svullen" på ena sidan av halsen, den stod liksom ut mer där än på den andra sidan. Detta är ingenting varken vi, en annan kiropraktor, någon av veterinärerna eller någon annan som kollat på honom lagt märke till. Han är inte det minsta öm eller någonting, och nu är han ju inte riden på ett bra tag så det lär knappast vara att han är så pass mycket ojämt musklad. Dom hade helt enkelt ingen aning om vad det skulle kunna vara. Det här är ett långskott, men: Har någon av er möjligtvis någon blekaste aning, eller kanske iaf en gissning om vad det ev. skulle kunna vara? Någon av er har kanske varit med om något liknande någon gång? Det syns inte så mycket på bild, men det sitter iaf ungefär vid min markering.


Kommentarer
Postat av: Lina

Min häst hade så på rumpan. Det var en ordentlig blodutgjutelse sa kiropraktorn. Hur han fick det vet jag inte, men han lekte väldigt mycket i hagen så antagligen hade han gått omkull.

2009-09-07 @ 21:23:01
URL: http://slevins.blogg.se/
Postat av: Ebba

Inte den blekaste :S

2009-09-07 @ 21:31:08
Postat av: linda

har ingen aning, men kan visserligen höra med en veterinär från helsingborgs djursjukhus om hon vet.. min häst har också sett utt så.

2009-09-07 @ 21:33:50
URL: http://nogg.se/lindaek
Postat av: Anonym

tumör?

2009-09-07 @ 22:01:45
Postat av: C

Min förra häst blev jätte dålig i ryggen så att han just och pass inte kunde gå. Troligt vis hade han sprungit omkull i hagen, eftersom det slog in så plötsligt. Vetrinären hittade inget alls, en kiropraktiker gick igenom honom(blev bättre ett tag) sedan kom det tillbaka. Då fick jag hjälp av en massör från Kalix. Hon visade några massage'övningar'. Sedan efter att masserat och stretchat varje dag under en längre tid, blev han finare och fräschare än någonsin!=) Helt klart värt ett försök.

2009-09-07 @ 22:33:40
Postat av: A

Min häst har så. Jag är utbildad fysioterapeut själv och kan hålla det i schack på så vis. Det kan bero på ett svagare bakben på samma sida (eller ryggproblem på den sidan), alltså på hö bak. Men det beror i de flesta fall av att ryttaren suttit snett, de flesta av oss är lite starkare i ena sidan, och det behövs inte mkt alltså, kan va så lite så man inte ser det med blotta ögat. På min häst puttar jag sadeln lite till vä och då får hästen spänna sig lite mer på denna (hö)sidan. Han är även svårare att få till att gå igenom helt på denna sida, man ser att musklerna precis där du visar inte släpper med helt i ställningen liksom. Om du skrittar rakt fram på en väg på långa tyglar, kolla var han har sitt huvud, är det inte helt rakt fram, så testa med att släppa stigbygeln på hö sida, sedan andra, flytta på händerna upp och ner, ändrar sig halsen då så är det troligen så att det är en ojämnhet i muskeluppbyggnaden pga sned ryttare/snedriden. Det är väldigt vanligt faktiskt, och han har blivit så för länge sedan skulle jag tro, sedan sitter det i och man måste underhålla det hela tiden. Massage och liniment, kanske även TENS ström (har säkert någon kiro eller massör/fysio/equiterapeut i din närhet). När man fått bort svullnaden har man helt plötsligt en helt annan häst i ridningen. Ang att det inte är ömt där nu är nog för att han vilat, tror nog det blir lite spännt där när han går för fullt igen, blir liksom lite som nackspärr. Oj detta blev långt....//A

2009-09-07 @ 23:14:39
Postat av: Tyskan

Kan hända att han länge blivit arbetat så att han knäckt av mellan tredje och fjärde halskotan istället för den första. I tyskland säger vi att hästen har en "falschen knick" = fel knick i halsen. Det ser man inte alltid om hästen har en välmusklad hals men när musklerna försvinner kommer det fram. Oftast kommer det fram på den sidan hästen är stelast. Dvs. oftast höger. Behöver ju självklart inte vara så hos Wembley men en liten teori från mina erfarenheter!



Super bra blogg förresten! Alltid kul att läsa!

2009-09-08 @ 14:04:33
Postat av: Anonym

oj då

2009-09-09 @ 12:33:51
Postat av: Mikaela svarar

Tack så mycket för era kommenaterer! Jätte intressant att läsa!

2009-09-10 @ 21:49:30
URL: http://tavlingsryttaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0