Problem-hjälp



Hej Mikaela.

Skulle också vilja ha lite tips :-)

Det är så att jag har just fått hem en 10 årig häst med stor kapacitet och som är spänstig men som ofta blir nonchalant och river räcken. Hästen går 1,20-1,30 klasser, tränar högre och är rutinerad.

Jag upplever det som att när han kommer bra så slappnar han av lite och hoppar inte ordentligt. Det är alltid det minsta och lättaste räcket på banan.

När det blir svåra linjer eller han kommer lite fel är han aldrig i närheten av en bom. Han river aldrig heller en oxer. Jag upplever att han helt enkelt hoppar sämre på räcken och inte tar i ordentligt. Det är otroligt stor skillnad på den frambensteknik han är över oxrarna och den han har över räcken. Hur hade du gått tillväga i träningen?

Har fått lära mig att studshoppa oxrar är bra för frambenstekniken men nu är det ju bara på räckena problemen uppstår.


Mitt svar: Nu vet jag ju inte hur din häst är "i action"  så att säga, men något som är vanligt när hästar bara river små räcken är att den inte backar av tillräckligt mycket. Om hästen inte backar av blir det lätt för flackt och den river, oftast med fram.

Det finns olika övningar för att få hästen att backa av mer. En övning, som också uppmuntrar hästen att hoppa bättre med fram, är att dra fram markbommen flera dm. Men det bästa för att få hästen att just backa av tycker jag är att lägga ut två bommar på marken framför hindret som ett v.

Dessa bommar hjälper oftast till men att få hästen att inte bara rusa, utan istället titta till och hoppa upp sig på ett bra sätt.

Annars skulle jag ha hoppat mycket små studs och serier för att få hästen snabb i frambenen, samtidigt som att hela tiden försöka ha fokus på att få honom att vänta och backa av själv. Detta kan ju vara svårt om han lätt blir nonchalant, och något som kan hjälpa är att göra serierna lite tittiga.

Sedan på tävling kommer det ju inte finnas några framdragna markbommar, eller bommar formade till V:n framför hindren. Det gäller därför att träna detta ganska mycket och försöka byta hästens tankesätt och inställning mot räcken. Det ska inte vara hinder man kan rusa mot och skita i, utan man vill ju såklart att hästen ska ta dessa på "lika stor allvar" som oxrarna.

Har ni läsare några fler tips?


Kommentarer
Postat av: ..

låter precis som min ponny, alltis de minsta räckena eller de linjerna med enkla avstånt som ramlar! nu blev jag nyfiken på dethär med ett V framför, måste testa! ;P

2009-09-14 @ 22:49:37
Postat av: Anonym

Min ponny river lätt också de enklaste hindrena, men då har jag märkt att det är jag som inte tar dem på lika fullt allvar för att alla andra hoppat över dem, så jag rider helt enkelt inte lika bra emot dem som på de stora och maffiga oxrarna! Nu när jag lärt mig att rida exakt lika tufft emot alla hinder, oavsett höjd eller bredd och då river hon mer och mer sällan.

2009-09-14 @ 22:54:14
Postat av: Cicci

Precis som Mikaela säger brukar jag lägga upp bommar på hindret, men jag brukar även lägga upp dom på bommen, alltså så att "spetsen" ligger uppe på översta bommen på räcket.



Jag har samma problem min häst, att hon lätt blir lite nonchig. Hon bara ångar på och tycker inte att det gör nämnvärt ont att ta med sig en bom emellanåt. Enda sättet på tävling för mig har varit att rida på precis som vanligt, inte backa för att försöka vara "försiktig", rider man för skolat tror jag hästarna blir än nonchigare i längden! Och även om man tycker att man kommer nära ibland, ge ordentligt med eftergift innan och över hindret, då lär den ju sig enklare att ta vara på sig själv. :) Själv har jag gärna "skyddat" hästen från att riva genom att ge den ett stöd i munnen.

2009-09-14 @ 23:16:55
URL: http://ciccieurenius.blogg.se/
Postat av: Ida A

Min häst har också haft/har lätt för att riva räcken då han gärna bara vill rusa på utan att se sig för, vi har tränat mycket serier med räcken och även använt oss av markbommar och låga studs före (och även efter) hindret, det har hjälpt jättebra för oss! Sen tror jag det är lite så att i längden så fungerar det inte med att "hjälpa" hästen för mycket själv, utan den måste lära sig själv. Olika metoder fungerar för olika hästar, men detta var mitt tips =)

2009-09-16 @ 11:45:46
URL: http://idaho1989.blogspot.com
Postat av: Johanna

Intressant inlägg, bra kategori också. :) Har bara en fråga: Vad menar du med "backa av". Vad är det för någonting?

2010-11-03 @ 19:28:38
URL: http://enhastryttares.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0