Problem-hjälp



Hej Mikaela!
 
Tänkte att jag kunde skicka ett mail och kolla om du har någon bra idé som kan hjälpa mig och min häst.. Vi har egentligen inte problem utan bara lite små "tjafs". Jaja till problemet: köpte en ny häst för ca 6 månader sen. Hon var nästan inte alls ute-riden och jag rider ut väldigt mkt. Men när jag rider ut själv på henne vill hon liksom inte gå fram, och rider jag med andra och rider först så vill hon inte heller gå fram rikigt.. Travar väldigt sakta och det spelar ingen roll hur mkt man driver lr om man går på henne hon ökar inget alls. Hon bara går i sitt tempo och vaknar liksom inte fast man gör olika övningar och tempo växlingar. Det är som att hon tappar bjudningen och tycker att det är tråkigt. Rider jag med andra och ligger efter är hon normal och pigg och vill om, men sen när hon ska gå först är det som om hon dör. Kanske du har några bra tips? För det är ju tråkigt att behöva tjafsa med henne när man rider ut själv. Jag tycker en häst ska tycka det är roligt och komma ut i skogen!
 
M.V.H Rebecca


Mitt svar: Känner igen det problemet! Det är faktiskt väldigt många hästar som inte gillar att gå först i skogen, har haft flera såna själv. Det jag har gjort är att helt enkelt att alltid se till att rida ut med andra hästar. Visst, det är jobbigt att inte kunna rida ut själv, men som du säger vill man ju inte tjafsa utan man vill ju att hästen ska tycka det är skoj. Det känns liksom inte värt att rida ut själv när det ändå bara blir tjafs och hästen ändå inte tycker det är roligt. Då känns det mer lönsamt att rida ett pass på volten, eller kanske skritta bort till någon äng och rida lite där.

Anledningen till att en häst inte vill gå först kan ju bero på många saker, och för att kunna arbeta med problemet är steg ett att försöka komma fram till varför hästen beter sig som den gör. Det är inget jag kan komma fram till, utan det måste du som känner din häst göra själv.

Den vanligaste orsaken är förmodligen att hästen är rädd och osäker och helt enkelt inte vågar gå först. Då känns alternativet att tvinga hästen att gå först ännu mindre inbjudande. Om hästen helt enkelt är för osäker för att gå först, kanske speciellt i lite okända miljöer, kan det ju faktiskt gå att "vänja" den. Då gäller det att få hästen att känna sig så trygg och säker som möjligt. Ett alternativ kan ju vara att rida samma runda väldigt ofta, och i början alltid se till att ha en häst framför sig. Sedan kan man prova att gå först korta stunder, för att sedan utöka dom stunderna. Tillslut när man ridit rundan tillräckligt många gånger känner sig förhoppningsvis hästen trygg och bekväm, den känner till miljöerna och känner igen sig, så då kanske den vågar gå först, och tillslut kanske till och med helt själv.

Eftersom din häst är relativt ny så kan det ju också spela in att den inte känner sig helt trygg med dig som ryttare, utan litar och lyssnar mer på sina hästkompisar. Isåfall kommer nog problemet minska ju mer ni lärt känna varandra.

Vad säger ni läsare? Ni kanske känner igen problemet? Har ni några tips?

Kommentarer
Postat av: Katarina

Kanske kan vara bra att gå ut i skogen tillsammans, alltså gå bredvid hästen. Är man ledaren då så kan man visa hästen att det inte är något farligt :)

2009-09-07 @ 18:59:30
URL: http://teaaftereight.blogg.se/
Postat av: gm

har haft lite samma problem med min häst, och de tips jag kan ge är att promenera ut en tid och berömma så fort den svarar korrekt och bjuder framåt, och när du sen sitter upp så var noga med att berömma på samma sätt då.

2009-09-07 @ 19:26:34
Postat av: m

Min förra häst var lite halvt osäker, jag började rida ut med någon annan och då gick hästarna bredvid varandra och efter ett tag kunde vi gå först och därefter kunde vi rida ut helt ensamma och det var jätteskönt att hon inte stannade och vände som hon gjorde tidigare! Fast jag tror hon var mer envis än rädd. Hon är trots allt en b-ponny! ;)

2009-09-07 @ 20:13:30
Postat av: Ebba

Jag håller med dig och de andra!

2009-09-07 @ 20:14:42
Postat av: Linnea

Jag skulle nog ha ridit ut med andra till en början, och försökt rida först så mycket som möjligt även fast hästen kanske är lite motsträvig.. Så länge hästen inte kan gå först i grupp så kommer det ju heller inte fungera att rida ut själv!



Jag uppfattar det dock inte som att hästen är speciellt rädd av sig när den går först enligt Rebeckas beskrivning?! Det är ju en ponny och dom kan vara envisa! Det är ju inte heller ett helt okänt fenomen att hästen segar till när den får gå först, man tappar ju "draghjälpen" då..



Jag skulle nog fortsätta försöka rida ut en del själv, och även i grupp men att försöka rida först ändå! Jag tror det kommer komma efterhand :)

2009-09-07 @ 20:45:08
URL: http://h
Postat av: Linnea

Jag skulle nog ha ridit ut med andra till en början, och försökt rida först så mycket som möjligt även fast hästen kanske är lite motsträvig.. Så länge hästen inte kan gå först i grupp så kommer det ju heller inte fungera att rida ut själv!



Jag uppfattar det dock inte som att hästen är speciellt rädd av sig när den går först enligt Rebeckas beskrivning?! Det är ju en ponny och dom kan vara envisa! Det är ju inte heller ett helt okänt fenomen att hästen segar till när den får gå först, man tappar ju "draghjälpen" då..



Jag skulle nog fortsätta försöka rida ut en del själv, och även i grupp men att försöka rida först ändå! Jag tror det kommer komma efterhand :)

2009-09-07 @ 20:45:37
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Anonym

Mitt tips är att bara fortsätta rida ut som du gör. Så kommer h*n tillslut att vänja sig och bli van att ridas ut på själv. Men ställ inga krav på tempo och så vidare, tror att det kommer av sig själv när hästen börjar känna sig trygg.

Var med och beröm mycket

2009-09-07 @ 22:06:31
Postat av: Hanna T

Jag hade precis samma problem med min häst. Jag löste problemet med att gå ut och promenera med honom för hand i ett par månader (då bjöd han helt ok). När jag sedan började rida så ledde jag honom först, och hoppade upp när det var dags att rida hemåt (vilken häst vill inte hem och äta?) och berömde honom en massa. Idag har vi inga problem med framåtbjudningen ute.

2009-09-07 @ 23:59:42
URL: http://tormala.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0