Ahhh!

Varför ska det bli så jäkla mycket rabalber så fort man nämner ordet "pessoa"!? Många som kommenterat skriver på ett bra sätt som jag verkligen tar åt mig av, dom uppskattas verkligen, är absolut öppen för nya tankesett osv., men några tycker jag bara är rent av fåniga faktiskt.

Har haft den här pessoa-diskussionen på bloggen förut, så visst är jag väl medveten om alla dåliga effekter bettet sägs ha. Därför är jag faktiskt extra uppmärksam på hästen när jag sätter på det här bettet, och jag såg faktiskt inga tecken på att Lito skulle lida. Men som sagt, det är några av er som skrivit tänkvärda kommentarer som jag absolut ska ha i bakhuvudet!

Avslutar pessoa-diskussion med den här kommentaren:

Vilket bett som helst blir dåligt för hästen i den okunniges händer. Nu tycker jag det räcker med debatten om pessoabett, alla tycker olika och dom funkar bra och mindre bra på olika hästar, kan vi inte bara lämna det så?

Jo, det tycker jag vi gör!


Och självklart köper jag det där Sprenger-bettet om jag inte tycker att något här hemma passar. Men det skadar väl inte att prova dom man har först? Varför bara slänga iväg pengarna bara för att någon annan har sagt det? Som någon skrev: Något man har lärt sig inom hästvärlden är väl att inte bara lita blint på vad andra säger och tycker, utan bilda sina egna uppfattningar? Bara för att den förra ryttare tyckte gagset var det bettet som passade bäst på Lito så behöver inte jag tycka det. Lika mycket som olika hästar passar bra med olika bett, så passar faktiskt olika ryttare olika bra ihop med olika bett (mkt "olika" här. Men olika är ett bra ord i det här sammanhanget).

Kände att jag var tvungen att skriva av mig, blir lite frustrerad ibland!

Så. Punkt. 

:)


Kommentarer
Postat av: Anna

Men det är ju just det som är problemet med det där bettet, att hästarna verkar gå bra på det. Men de har ju inget val när det drar i ena änden och trycker i den andra.



Läs det här http://lovicious.blogg.se/2009/october/varfor-du-aldrig-mer-vill-rida-pa-pessoabett.html. Tycker du fortfarande Pessoa verkar vara en bra idé efter det så vet du ju i alla fall hur det fungerar och varför.



Gagbett är det inte bara Sprenger som gör. Finns mycket billigare.

2010-04-20 @ 00:20:00
Postat av: my

Jag håller med dig, det här ämnet är verkligen uttjatat! :P Om du har ett Kimberwick eller Flippanbett så prova dem, brukar så vitt jag vet passa bra på hästar som liknar Lito (är ju dock sjukt individuellt plus att jag egentligen inte har någon aning om hur han är från enbart videos) ;) Lycka till!

2010-04-20 @ 00:29:57
URL: http://myalfredo.blogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Tycker du gör rätt i att strunta i de fåniga kommentarerna, det är din häst och andra personer ska inte bry sig ett dugg vad du väljer att ha för bett! Särskilt inte om de bara sett hästen på en blogg... ;p

2010-04-20 @ 06:57:07
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: ebba

Håller HELT med dig! Fattar inte att alla orkar hålla på och bråka om det här bettet! Ha en bra dag :)

2010-04-20 @ 07:23:24
Postat av: Anonym

tänkte bara säga att jag är också emot pessoa, men som sagt de bettet man sätter i hästens mun inverkar på de sättet ryttaren rider. Och vi rider en av skolhästarna på pessoa och hon går jättebra på de. Så de är ju väldigt individuellt, min förra sköthäst gick inge bra alls på de, bara släppte i handen och blev jättelång. Så de finns både positivt och negativt med pessoa.



var bara tvungen att säga något :P

2010-04-20 @ 07:31:25
Postat av: Anonym

Bra skrivet! Vissa bett passar bra för en häst med vissa ryttare, för att sedan inte alls fungera för kommunikationen med en annan ryttare! Min häst hoppades på hack för förra ryttaren, vilken hon inte kan göra nu. Det är olika från häst till häst och ryttare till ryttare!



Keep on working! DU är kunnig, skit i vad alla andra säger!

2010-04-20 @ 07:44:25
Postat av: Therese

Hej Mikaela!

Jag har ett babypelham från Sprenger och de är ju rätt dyra om man inte är säker på att de fungerar bra på hästen.



På Horze i Upplands Väsby får man helt gratis låna hem och testa bett från Sprenger i 2 veckor, ett litet tips bara :)



Mvh/Therese

2010-04-20 @ 09:08:29
URL: http://hobbyryttaren.blogg.se/
Postat av: Cherie Mårtensson - En blogg om mitt liv

Tråkit när det blir för mycket diskutioner kring ett bett. Jag vet själv hur vi hade det tidigare när jag red hästar åt min tränare. Jag blev nästan idiotförklarad av de andra ryttarna på klubben för att jag red på ett pessoa men den ena hästen funkade verkligen inte på något annat bett lika bra som han gick på pessoat och vi testade faktiskt det mesta.. Annars försöker jag alltid rida alla hästar på 3delat mässingbett :)

2010-04-20 @ 09:41:59
URL: http://cheriemartensson.webblogg.se/
Postat av: Elsa

Det är som du säger, inget bett blir skarpare än vad ryttaren gör det till. Ett tips är att sätta på bettringar på pessoat, det kan nypas lite i sidorna annars. Tycker det fungerar bra annars, tror det går mycket spöken i bettet pessoa bara. Keep on going ;D

2010-04-20 @ 09:47:31
Postat av: Frida Elmlund - VINN ETT FODRAT LÄNDTÄCKE!

Tycker hela den diskussionen om pessoat är löjlig och extremt uttjatad. Samma sak om det med travare som faktiskt äntligen har börjat avta.

Min dressyrtränare rider faktiskt just nu på pessoa och det får mig faktiskt tänka att det kanske inte är så hemskt som kritikerna säger. Hon har tävlat upp till intermediert (stavning?) och hela hennes träning går ut på att man ska rida supermjukt. Strunta i alla negativa människor! :)

2010-04-20 @ 10:02:11
URL: http://fridaelmlundare.blogg.se/
Postat av: Emily

Håller med om att diskussionen har gått över gränsen, det har den vart man än tittar men alla fokuserar bara på pessoa dessutom. Det är ju ett hissbett och alla hissbett är lika orättvisa mot hästen eftersom det ger ryttaren en falsk eftergift! Utom om man rider på ex gag med dubbla tyglar, då kan jag tycka det är ok. Annars är hävstång skysstare mot hästen :P det borde ju vem som helst egentligen förstå som vet hur ett bett fungerar. ;)

2010-04-20 @ 11:05:14
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Ida A

Det är svårt det här med bett, det är bara prova sig fram till det som fungerar bäst för en själv och hästen. De gånger jag rider på pessoa brukar jag ha en rem under hakan, känns som att man får ett jämnare stöd i handen då :)

2010-04-20 @ 11:28:17
Postat av: Amanda

Diskussionen om pessoabett kan fortsättas i evighet och jag kan inte begripa varför det blivit en sån anstormning bara för att du använt det en gång på en ny häst som du håller på att lära känna. Klart som fanken att du ska testa!



Jag är personligen inget fan av pessoabett, men har verkligen inget emot att rutinerade ryttare som du använder det! Det är uppenbart att inte alla elitryttare är schysta mot sina hästar och det är fel, vad de än gör för att "förbättra" sina resultat genom att använda fula sätt, men varför får en så pass duktig ryttare som du inte testa de bett som finns hemma på gården innan man köper ett till, ganska (väldigt) dyrt bett?



En sak som kanske ska tilläggas i diskussionen är att på flera ridskolor ute i landet rids hästar på pessoabett av icke rutinerade ryttare. Jag anser att man ska vända sig till ridskolor istället med den sortens kritik som du har fått. För troligtvis är det ridskolehästarna på pessoabett med en nervös liten nybörjare på ryggen som mår sämst, inte Lito tillsammans med dig som för fanken är en rutinerad ryttare!

2010-04-20 @ 11:37:42
URL: http://amandaclewemar.blogspot.com
Postat av: Anonym

hör inte hit, men måste säga att det är jätte kul att du uppdaterar mer nu :D

2010-04-20 @ 11:38:37
Postat av: Moa

Bara fortsätt med det du gör:) Det fungerar ju onekligen. Och rid på det bett som funkar:)

2010-04-20 @ 12:07:19
URL: http://moazalar.blogg.se/
Postat av: mickan

Hej :) Din blogg är jättebra! Men jag undrar om du vet några bra ridövningar man kan göra, jag vet aldrig vad jag ska göra när jag ska rida!?

Och hur gör du med starka hetsiga pigga ponnyer/hästar? Jag rider en stark, pigg och ganska hetsig ponny som måste ridas regelbundet annars exploderar han. och jag vet inte vad jag ska göra? Några ideér?

Kram :)

2010-04-20 @ 12:47:00
URL: http://fudges.blogg.se/
Postat av: Lea

Tycker det är grymt bra att folk faktiskt reagerar!



Men du, som rutinerad ryttare, inser förhoppningsvis att du kan inverka på din häst utan att behöva ta till Pessoa och andra skarpa bett. Respekten sitter väl ändå inte i munnen, utan i förtroendet.



Som du påpekade för ett tag sedan... hästen är ett djur och ingen maskin!

2010-04-20 @ 13:30:07
URL: http://leos.nu
Postat av: Helena

snälla alla människor Har ni någon gång kollat på en grand prix i TV, hur många är det egentligen som har vanliga tränsbett? det är ju en katastrof om hästen skulle storma mot ett hinder på 1,60 m. Man kan ju krascha och skada sig allvarligt om man inte kan kontrollera hästen.



Ett pessoabett och andra starkare bett är farligt med en dålig ryttare, men en rutinerad som du lär ju garanterat kunna hantera bettet på ett bra sätt. Jag rider själv på pessoabett på en av mina hästar, därför att han blir för stark för mig annars och det bettet funkar bra på honom.

2010-04-20 @ 16:24:01
Postat av: BORÅS RYTTARE

det är bra :D

Det skulle vara värre om någon unge som skulle rida på pessoa som drar hästen i munnen och det gör ju inte du :)

2010-04-20 @ 16:30:13
URL: http://borasryttaren.blogg.se/
Postat av: emma fors

säger ännu en gång flippanbettet, en sensation bland bett!! :)

2010-04-20 @ 16:34:08
URL: http://forzi.blogg.se/
Postat av: Hilda

ÄLSKAR din blogg ! :) Var bara tvungen att säga det ;)

2010-04-20 @ 17:07:00
Postat av: Tessan

Jag förstår inte heller problemet med pessoa, även ett helt vanligt tränsbett har hävstångsefekt och trycker i nacken när man "drar" i munnen. Sen tycker jag det är helt fel att sätta det på en häst som inte behöver det, för man vill ju såklart rida med så milt bett som möjligt.

2010-04-20 @ 18:05:42
URL: http://theresebouvin.blogg.se/
Postat av: Hanna

Det hela beror på hur bettet passar hästen och inget annat. funkar det så använd det!



Iallafall så läser jag din blogg varje dag och jag tänkte om du kanske kunde göra ett inlägg om vilken sorts mat och hur mycket dina hästar får varje gång om dagen. Det skulle vara väldigt intressant då jag tycker sådant är väldigt viktigt i hästvärlden :)

2010-04-20 @ 18:58:25
Postat av: sissi

det är ju din häst så om du vill förstöra din häst så är det ju ditt problem.

vet en häst som fick en skada i nacken av pessoa bettet. :(

2010-04-20 @ 19:27:21
Postat av: Stina

Håller helt klart med dig, beror verkligen på hur ryttaren rider :)

2010-04-20 @ 19:55:38
URL: http://stiins.blogg.se/
Postat av: Sofia

Så bra! Håller helt och fullt med dina ord. Pessoa-debatten är uttjatad!

2010-04-20 @ 21:46:36
URL: http://olinlundmark.blogg.se/
Postat av: Therese

Tycker också denna diskussion är grymt uttjatad o begriper inte varför det ska bli en sådan uppståndelse när hon provar sig fram och rider med det en gång för att lära känna sin häst!?!



Så oerhört dumt och fult att säga att man förstör sin häst, att Mikaela sjönk i ens ögon m.m. Jag förstår verkligen varför Mikaela tappar blogglusten ibland! Klart man ska få diskutera men man ska passa sina ord- varför vara elak för?! Hästmänniskor har verkligen en tendens att tro att de vet bäst och klaga och vara elak mot de som har en annan åsikt, varför ska det vara så?



Om pessoat är så livsfarligt som folk påstår kan jag inte förstå varför det är ett av de bett som är tillåtet på ponnytävlingar. Jag är inte heller ett jätte fan av pessoabettet då jag också tycker det finns många nackdelar med det, men om det skulle vara en fara för hästen så skulle inte ens bettet vara godkänt!

2010-04-20 @ 22:37:07
Postat av: lisa

Tycker alla missar det viktiga här.. Inte betten det är fel på. Rid med låg tyngdpunkt och i balans, så behöver inte hästen springa ifrån ditt arbete. Kraften ska ju, som ni vet, komma från bakdelen. Mikaela må ha en ganska lugn hand, men det saknas magstyrka. Hon behöver sitta ner mer mellan hindren och rida. Trampa ner hälen, mjukna i innertygeln och "sitta emot" i galoppen. Halvhalter ofta, så hästarna bär sig själva. Träna mer dressyr och markarbete, helt enkelt. Ta hjälp av en tränare varje vecka... Man är sällan så bra själv när man bara harvar på hemma, utan påminnelse. Att hoppa högt är inte svårt men att göra det väl, är en annan sak..



Lycka till :)

2010-04-21 @ 00:44:52
Postat av: sanna

som rutinerad ryttare ska man inte behöva ett sådant bett!!

2010-04-21 @ 21:31:05
Postat av: Tina

Jag har satt ett hackamore på min 5,5 åring. Hon fungerar inte på något bett i munnen överhuvudtaget - slängde med huvudet, tog bettet, försökte springa ifrån det med mera, har nog provat alla varianter som finns!



Men gissa vad skit jag har fått höra när jag började med hackamoret, att jag var en elak, okunnig ryttare som borde lära mig hantera det bättre. Men så sa jag att de gärna fick prova henne, och det gjorde flera stycken, men se de fick henne inte att sluta heller - förrän de fick prova med hackamoret. Överbevisat och klart, då blev de minsann tysta! =)



ALLTSÅ ALLA SOM SÄGER ATT EN RUTINERAD RYTTARE SKA KUNNA RIDA PÅ ETT VANLIGT TRÄNSBETT PÅ ALLA HÄSTAR - SKITSNACK! Vissa hästar fungerar inte på vissa bett, så är det bara! Inse! =)

2010-04-21 @ 22:23:40
URL: http://tjockobbe.blogg.se/
Postat av: Em - Mamma till Malva, 090925.

Hamnade här av en slump & har inte hängt med i diskussionen, men jag måste bara hålla med dig; alla bett kan bli dåliga i hästen mun om händerna som håller i tyglarna inte kan sin sak. Jag har ridit på de flesta bett, där i bland pessoa och stångbett och på de hästarna jag använt dem har det bara gjort nytta. Det handlar ju om att göra det mer bekvämt för dem, alla hästar funkar inte på vanligt bett, så är det bara. Jag rider/red islandshästar och jag har aldrig varit med om något tjafs på grund av bettval. Sedan skulle jag ju aldrig låta en nybörjare eller oskicklig ryttare sätta sig på en häst med stång, eller rida en häst som inte behöver skarpare bett än tvådelat på pessoa, men det är ju bara sunt förnuft.



2010-04-22 @ 17:47:45
URL: http://mammaochbullen.blogg.se/
Postat av: Anonym

kan inte alla pessoa-hatare bara hålla käften? skaffa er ett liv, snälla. Är ni så jävla duktiga och rutinerade, varför hör man inte talas om er då? Åh, idioter.

2010-04-23 @ 22:54:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0