Dagens ridpass

Red Zazou på volten. Tänkte hoppa lite studs för hon måste lära sig att backa av lite själv, och det ska ju studs vara bra för. Då måste verkligen hästen tänka själv och därmed förhoppningsvis backa av lite också.

Framridningen gick skitbra, hon kändes superfin! Sen skulle jag börja hoppa. Hade byggt upp 5 små studs på typ 50 cm. Började med att lägga ner varannan kant så att det skulle bli lite lättare för henne, hon har ju trots allt inte hoppat sånt så jättemånga gånger innan. Red an i galopp, lättade på tyglarna, stod bara där i fältsits, och shit vad snabbt det gick! Hon bara rusade igenom, fattar inte hur hon hann upp med fötterna. Gjorde lika dant igen, tänkte nu borde hon ju ha lärt sig att hon borde ta det lite lugnt, men hon gjorde exakt samma sak en gång till. Sen provade jag att trava in. Då var hon ganska lugn i början, men sen gick det fortfare och fortare. Började göra halt efter studsen, men det blev hon bara stressad av. La ner alla bommarna på marken, men det blev ingen skillnad. Aaah, det blev bara fel helt enkelt, kändes inte alls bra. Det slutade med att jag tog bort två av bommarna så att det blev ett galoppsprång emellan varje bom, och sen travade jag och galopperade över dom. Det gick väl helt ok, även om hon inte var helt avslappnad.

Har ni några tips på vad jag kan göra? Hur ska jag lära henne att backa av själv? Studs gav ju uppenbarligen bara omvänd effekt...


Typ såhär pigg var hon

Kommentarer
Postat av: tessan

lägg ut bommar framför och/eller bakom hindrena . :)

2010-03-28 @ 19:06:55
URL: http://theresebouvin.blogg.se/
Postat av: Anonym

lägg en bom före 2,5 m och en bom efter 3 m hoppa i galopp =)

2010-03-28 @ 19:26:11
Postat av: EmmaÖverby

jag brukar rida emot hindret sen bara ngn meter ifrån gör jag en volt. så dom fattar att det inte går att rusa mot ett hinder. sen hoppa från volten då (:

2010-03-28 @ 19:46:19
URL: http://emmaoverby.blogg.se/
Postat av: M L I

Så var min häst också förut, helt hopplöst.

Men jag la ut 3 galoppbommar innan hindret och 3 galopp bommar efter hindret, nu är han betydligt lugnare :)

2010-03-28 @ 19:49:58
URL: http://semlur.blogg.se/
Postat av: Johannna

Jag hade samma problem med min häst till och från. Men det är bara att fortsätta och göra samma sak, flera gånger i veckan! och gärna med fler hinder. Jag gjorde en hel serie på medellinjen med bom, studs (med tre hinder) ett galoppsprång, oxer, ett galoppsprång, studs (med tre hinder), bom, sen direkt in på en volt i två varv, sen halt. (varierade vilket håll jag red volten åt)Ett tips bara! Gjorde det kanske 2 gånger i veckan i ett par månader. Det fungerade jättebra för mig och min häst, och han är jättelugn nu och väntar verkligen på hindrena istället för att rusa mot dom/över dom. Lycka till :)

2010-03-28 @ 20:00:55
URL: http://potatisar.blogg.se/
Postat av: Anonym

min är likadan :) min tränare tipsade om att ha 2 bomar, ett galoppsprång sen 2 bomar.

*över de två första, svänga till höger/vänster

*över de första igen, svänga, på de första, svänga

*komma på de sista(alltså in från mitten)

sen tränar du lite på det och försöker att komma på alla en gång och sen fortsätta med svängningarna för att sedan komma på alla igen. När de funkar bra lägger du in mittenbomen så det blir fem. Då gjorde iaf jag volter på varje i trav innan jag kom på alla. Och för att variera och inte bara svänga så gjorde jag halt både innan och efter bomarna. De har funkat jättebra för mig och med min häst, hon är väldigt känslig i munnen dessutom så kan ju inte ta i henne för då vägrar hon och blir fastklistrad!

De här fick jag träna ett antal gånger innan hon lärde sig, och de är likadant i trekombinationer men hon börjar lära sig där med :) så det funkade för mig iaf:D

2010-03-28 @ 20:10:16
Postat av: Hanna

En grej som jag vet min tränare gör med vissa elever med pigga hästar är att hon ställer sig framför hindret när man rider emot. Såklart flyttar hon ju på sig i tid! ;) Men lite svårt att göra när man är själv...

2010-03-28 @ 20:13:34
URL: http://trolllungen.blogg.se/
Postat av: Anonym

Min är lite likadan, brukar höja upp vartannat hinder i studsen lite.. Till typ 80 kanske. Första lågt. :)

2010-03-28 @ 20:15:21
Postat av: IA

Du kan ju alltid bygga hindrerna lite läskigare, kanske lägga under ett skynde eller vattenmatta. Det brukar fungera då hästen får tänka till lite.

2010-03-28 @ 20:36:41
URL: http://missia.blogg.se/
Postat av: Tove

att göra en liten volt innan brukar vara bra, och sen hoppa från den. men det beror ju på hur hästen är också :)

2010-03-28 @ 20:38:36
URL: http://tovedanielsson.blogg.se/
Postat av: linda

Jag har fått tipset att komma först i trav mot första hindret och sen göra halt, gå över och sen halt igen. Sen gör man samma sak fast trav genom hela och så småningom galopp. Har faktiskt funkat jättebra på min ena häst =)

2010-03-28 @ 21:00:09
URL: http://winnietall.blogspot.com
Postat av: Linn

Bromsa över studsen, det brukar funka på min när han får för bråttom. efter ett par gånger har han lärt sig att inte springa och då kan man låta honom vara igen.

Sen brukar vi korta avståndet så det blir trångt, då tvingas dom till att backa av lite och hoppar upp sig mycket bättre också.

2010-03-28 @ 21:04:27
URL: http://linnochstefano.blogg.se/
Postat av: Tove's Hästblogg

så är min häst också när vi hoppar studs, kanske inte lika extremt, han är ju trots allt inte unghäst, men det går ändå för snabbt :P undrar också hur jag ska göra..

2010-03-28 @ 21:04:39
URL: http://sunnysolvej.blogg.se/
Postat av: elin

gör halt före några gånger när du rider an. när du gjort det ett antal gånger kommer hon ganska så säkert backa av lite och tro att du ska göra halt, antingen rider du på då eller så gör du bara en volt. håll på så ett tag, det brukar allltid funka för mig :)

2010-03-28 @ 21:11:36
URL: http://elojnwestin.blogg.se/
Postat av: Maja

Jag tror det är olika från häst till häst vad som fungerar. Du får nog prova dig fram, precis som du gör.

En del hästar backar helt enkelt inte av på små hinder, utan får inte ärlig respekt för hindrena förrän de blir höga.

En del hästar väntar mer och får bättre avsprångspunkt om man rullar ut frambommen 30-50cm eller så.

Annars är tipsen om galoppbommar före bra, efter har jag alltid tyckt e otäckt (man vet ju aldrig om hästen kommer ta ett jättesprång eller inte)...

2010-03-28 @ 21:17:56
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: Anonym

Lite idéer;



1; Markarbetsbanor. Mycket bommar (både travbommar och galoppbommar och även bommar på volt), småhinder, volter, studs, halter, halvhalter, övergångar osv för att få henne mer uppmärksam. Också mycket bra för styrkan och superbra för att få en fin och lydig häst. Vet att Pether Markne ofta har pratat om fördelarna med sånna banor.

Alltså, inga "lediga" stunder, utan hela tiden ett nytt moment så att hon inte kan sticka ifrån dig. Ett tips är att kanske börja med bommar, volter och övergångar (det gamla vanliga...;) och sedan gå över till studs när du känner att du "har henne med dig".



2; Travhoppning (går ju att ha som ett moment i en markarbetsbana). Även klättring och annat muskeluppbyggande så att hon blir starkare. Jag känner inte hästen, men ofta när de sticker så beror det ju på bristande styrka. Och hon är ju inte så gammal/rutinerad än så det finns fortfarande en massa att göra såklart! :)



3; Tre stycken småhinder på långsida, och sedan variera galoppsprång emellan. En riktig klassiker, men en ganska bra sådan. Vill man så kan man ju göra volter, halter eller halvhalter emellan. Ibland har jag byggt det så att man har dem tre hindrena, och mellan varje hinder lägger man en volt. På volten gör man ett till hinder, så att man hoppar på rakt spår - hinder på volt - hinder på rakt spår - hinder på volt... Hoppas du förstår hur jag menar. :)



Kämpa på, jag tycker att du är jätteduktig! Dessutom har du så fina hästar! Zazou kommer bli jättefin, det ser ju vem som helst.:) Dessutom gissar jag på att tekniken kommer bli bättre och bättre, dels genom att hindrena blir högre men framförallt med styrkan. Man ser att det finns i henne, tycker jag. Hoppas att du har lite hjälp av tipsen, även om det är sånt som du kanske redan visste. Men det enkla är det svåra sägs det ju ;) Lycka till!

2010-03-28 @ 21:19:19
Postat av: Amanda

Mickis, min Valence är precis likadan! Det är typ höjden som gör att de backar av, och tävlingar! Så jag tror helt enkelt att hon är det typen av häst! ;) Men det är ju inte fy skam :D <3

2010-03-28 @ 21:30:12
URL: http://nogg.se/AmandaG
Postat av: Linda Gustafsson - Ponnyryttare

Har typ samma problem med min ponny. Men fick faktiskt detta tipset från min dressytränare.Vi hade lite markarbete en dag då jag berättade att hon rusade efter hindret. Jag läste inte ditt inlägg så noga men detta kan kanske hjälpa.



Vi hade satt upp ett hinder på volten. Nästan som klockan fast vi började med ett. efter språnget skulle jag göra en mindre volt i volten och verkligen flytta undan henne och även sakta av till skritt om det behövdes. Så det är bra om man börjar i trav. Och det är mer för att du ska känna att du har kontrollen.

Hoppas du förstår lite vad jag menar :P

lycka till!

2010-03-28 @ 22:20:15
URL: http://lindagustafssoon.blogg.se/
Postat av: Karin

Håller med tidigare anonyma inlägg med 3 st tips!

Caprilli-banor och 3 st bommar/bockar/småhinder med 14m emellan och variera antal galoppsprång är superbra övningar! Travhoppning stärker upp och får hästarna att vänta och hoppa igenom kroppen. Om hon vill gå iväg över travbommen lägger du bara en volt över bommen så att hon lär sig att vänta...

Lägg en travbom innan studsen och börja med tre studs. när hon gör det bra och lugnt ökar du på till fyra osv.

Två andra bra övningar; 5,5m (travbom, kryss, 5.5m och en kryssoxer) samt tre galopp-bommar till en kryssoxer.

När jag rider hästar som är lite mer framåt brukar jag försöka jobba med bommar/hinder så ofta som möjligt och passa på när hästen känns avspänd och tillbaka, ha bommar och bockar framme när du rider henne på banan! Bara några tips, säkert inget nytt för dig... Lycka till, tid + tålamod = ännu finare Zazou!!

2010-03-28 @ 22:36:37
Postat av: sandra johansson

Ett förslag är travhoppning, att du travhoppar kryss eller räcke med travbom framför. En del hästar blir coola utav det. Annars kan du ju sätta upp en linje med 4 språng emellan, går ju att variera. Två räcken och det ena räcket, som du hoppar sist så att säga har du något "läskigt" under. Det får en del hästar att backa av och lugna sig, annars är ett tips också att lägga bommar framför/efter hindret, fast då kanske hon blir stressad igen när hon ser alla bommar på rad. Hon kanske börjar backa av mer när det blir lite större eftersom hon verkar väldigt hinderklok! Lycka till! =)

2010-03-28 @ 22:43:47
URL: http://teamjohansson.blogg.se/
Postat av: Anonym

det jag brukar göra mycket med min häst som är en z-typ om inte ännu värre.... är att jag gör mycket halt-rygga inslag i alla övningar, volter, avsaktingar, nedvarvningar emellanåt. Allt för att hålla exalteringsnivån så låg som möjligt fölr att se till att hjärnan är påkopplad och inte bara turbon ;)



travhoppa och skritthoppa emellanåt. skriott/travhoppa in i långa serier med korta avstånd men inte(!) studs då det ofta tyvärr inbjuder till kvickhet och ännu mer drag för att det är lite för lätt och kul. DU kan ha en liten studs i en längre serie, men med kort avstånd och inte som sista hinder =P

Skritta mycket emellanåt, när hästen äinte är med på det och är avslappnad i skritten styr du upp på ett hinder, skuttar lver det och väntar sen tills hästen är lugn nästa gång innan du styr på igen.



Jobba så ofta du kan med bommar och småhinder, caprillibanor och serier med korta avstånd som bromsar hästen automatiskt vare sig den vill eller inte. ett lite högfre hinder mitt i en längre serie med korta avstånd tvingar hästen att tänka till och hoppa och inte bara rusa igenom det också. varierade höjder, längder, språng osv håller hästen uppmärksam och tvungen till att lyssna någorlunda.



avdramatisera hoppningen och skritta ölver banor med bommar/småhinder så ofta som möjligt för att lära att bommar+hinder inte måste innebära uppspelthet och turbo =)

2010-03-28 @ 23:58:59
Postat av: Elin

Prova trava i en volt framför hindret i en åtta tills hon lugnar sig, dock med små hinder, det funkade på min :)

2010-03-29 @ 00:03:11
URL: http://eliinwallin.blogg.se/
Postat av: jag

HÖJ studsen, rulla på dem, hon bör rätta sig själv!

2010-03-29 @ 01:12:12
Postat av: Anonym

ha ganska höga kryss studs.. eller typ tre/fyra ganska "höga" kryss med ett galoppsprång emellan.. :)

2010-03-29 @ 08:06:59
Postat av: Mysan

Låt henne backa av själv. Hon lär sig förhoppningsvis av sina fel... Låt henne helt enkelt tänka själv... Sen är ju alltid en eller två galoppbommar innan bra men nånstans måste hon få tänka själv...

2010-03-29 @ 12:06:47
URL: http://nogg.se/janssonsfrestelse
Postat av: my.b

en häst som bara rusar mot ett hinder och inte tar hjälperna kan man lägga dom nära ett hinder hemma när man hoppar så de river och slår sig lite,då får de skylla sig själva och vara uppmärksamma och inte slå sig igen, hindret bör ligga på minst 1 m annars blir det lätt att inte riva. Testa även travhoppning med bom före och efter! du kan även skritta mot ett hinder sedan bara några meter framför fatta galopp och hoppa det. då får hon använda sin styrka och inte hoppa med fart. :)

2010-03-29 @ 13:23:24
Postat av: Ida A

Min häst vill också gärna rusa på, med honom har vi travhoppat väldigt mycket samt använt galoppbommar före och efter hindren, det har verkligen gett resultat på honom. Du får väl prova dig fram och se vad som fungerar!

2010-03-29 @ 14:29:38
Postat av: Mikaela

Säger som några andra, volter innan hinder, det ska vara som om du avbryter anridningen, så när hon verkligen suger tag så formar du och gör en volt. Med det säger du helt enkelt att hon inte alltid kan få hoppa och hon vet inte alltid vad som ska hända vilket gör att hon måste backa av lite själv :)



Det har iaf fungerat kanonbra för mig och då var Caga extremt stressad och bara ökade igenom serier och hoppade gärna på fart. Nu tar hon en förhållning kanonbra och backar av. :)

2010-03-29 @ 18:49:53
URL: http://mikaelaandersson.blogg.se/
Postat av: Lexie

Hej, jag hade detta problem med min häst när hon var yngre.. Hoppa ofta med många studsar (8-9 st), gärna lite högre, kanske 70 cm, då blir det jobbigt att springa igenom. Men hoppa inte så många gånger i början, det är grym mjölksyreträning. Kan tyvärr säga att det tog flera år innan min vilde hoppade studs på ett bra sätt... Lycka till! =)

2010-03-29 @ 20:05:48
Postat av: Linnea

Jag skulle ha en kavaletti i studsen.för ifall hon slår ut en bom så blir hon mer försiktig och bromsar. Nog så kommer hon överhoppa sig mera men då lär hon sig. De är ju meningen att hästen ska tänka själv. =) Hon sen efter studsen så bryter du av lugnt till skritt. Lycka till =)

2010-03-29 @ 21:05:01
URL: http://norrlandsryttaren.blogg.se/
Postat av: Josefine

vet inte om de där med volterna, halterna funkar så vidare bra som jag ser dem tipsat om. Jo visst hästen är lugn när man kommer mot hindrena men hästen ökar ändå efter första språnget! min häst gör likadant, det ända som riktigt funkat är faktiskt att "räta upp sig". det blir ungefär som när man rider halvhalter i vanliga fall!:)

2010-03-29 @ 21:55:27
Postat av: Anonym

höj upp mer på varannan hinder så hon måste tänka mer och inte bara rusa igenom, funkade med min :)

2010-03-30 @ 10:03:53
Postat av: Lisa

Ja, det blir ju inte alls bättre om du inte låter henne lära sig själv. Håll inte på att ändra och göra det lättare för henne när hon rusar på, det blir ju inget bättre av. Bli tuffare och mer konsekvent!

Löshoppa studs är bra, då får dom verkligen inse själva att det inte funkar att bara rusa på.

Många studs (räcken!!) som inte är alltför låga.

Tråning och tålamod kråkan, träning och tålamod...

2010-03-30 @ 14:44:04
Postat av: E

Höj studsen lite och fatta galoppen sent precis innan du vänder upp, om det inte funkar kan du lägga ner dom trava över och bara nötta tills hon känns helt stadig och lungn sen bygger du upp dom igen och försöker :)

Det har funkat på min :) sen trav hoppa högre hinder är nyttigt oxå det brukar få dom uppmärksamma och vänta in hindret lixom så rättar dom sig efter de :)

2010-03-31 @ 10:45:39
URL: http://emmaedgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0