Dagens ridpass

Puh! Kom precis in från stallet, har ridit Zazou och Lito samt gått en promenad med Ture. Var inne med honom på kliniken igår förrsten, kan berätta mer om det sen.

Började med Zazou. Brukar typ alltid ta den mest krävande hästen först, den då man behöver mest energi haha. Provade ett nytt bett på henne idag faktiskt, ett vanligt tredelat med fasta bettringar. Tycker inte det kändes så bra, det jag brukar rida med (tredelat med lösa bettringar) känns betydligt bättre. Personligen är jag inte ett sådant stor fan av fasta bettringar på vanliga tränsbett öht, tycker det känns mycket stummare än att rida med lösa.

Fokuserade mycket på övergångar idag. När man bryter av från galopp till trav så tar det nämligen flera varv innan hon är avspänd igen. Måste vara jag som varit slarvig med det, för det känns som om det blivit värre på sistånde. Tror jag gör för lite övergångar på henne överlag, sitter gärna och rider varv efter varv i samma gångart = inte bra! Det är ju just övergångar hon behöver träna på. Galoppfattningarna har iaf blivit bättre på sistånde tycker jag, men som sagt inte avbrotten.

Idag jobbade jag på en volt, och så växlade jag mellan skritt, trav och galopp med högst ett voltvarv i sträck i samma gångart. Det jag behövde tänka på var att vara snabbare i mina hjälper, för så fort jag blir lite dragandes i handen så blir ju hon dragandes tillbaka. Det gällde att vara snabb och rörlig i varje avbrott, och så fort jag kände att hon inte lyssnade eller började rinna iväg så saktade jag av till skritt. I slutet gick det okej, men absolut inte jättebra. Känns som om jag verkligen behöver jobba mer med det här på henne som sagt!

Filmade lite från slutet av ridpasset då jag red runt lite mer kravlöst. Får se om jag orkar lägga upp det här :p


När jag får henne att jobba rätt är hon verkligen en fröjd att rida, så himla fin(!!), men emellanåt önskar man att hon vore lite mindre het på gröten :p Fast egentigen tycker jag det är en positiv egenskap, jag gillar inställningen när dom hela tiden tänker framåt. Fina Zazou! Om jag lyckas vidareutbilda henne på ett bra sett tror jag att hon kommer vara den hästen som är absolut härligast och roligast att rida av mina hästar.


Efter det red jag Lito. Provade ett nytt bett på honom också, jaktstång/kimberwick i gummi. Hade i den stora ringen, alltså det minst skarpa tror jag(?). Dock så kändes det ändå för skarpt. Tror att det är kedjan han inte gillar faktiskt, för det är ju ändå ett väldigt snällt bett.

Red inte så länge, men gjorde mycket tempoväxlingar. Tvärt emot på Zazou så red ganska mycket i ett lite högre tempo, hans galopp blir mycket bättre då och det känns som om han jobbar mer med bakbenen faktiskt. Skulle vilja att han kunde ha den aktionen i bakkärran även i en kortare galopp.

Kommentarer
Postat av: Anna

Testat Flippanbettet som http://internationalshowjumping.blogg.se pratat mycket om?

2010-05-06 @ 22:48:48
Postat av: Anna

Den stora ringen är mittimellanskarp. Den snällaste är den övre skåran, där blir det nästan ingen hävstång alls. :) Min häst gillade inte heller kedjan, jag har satt en nylonrem där istället.

2010-05-06 @ 22:51:46
URL: http://annaochtindra.blogg.se/
Postat av: alexandra

testat stång med fasta ringar på zazou? :)

själv har jag ett sånt bett till mitt hetsiga unghäststo som inte alltid vill ta stöd på bettet och sänka sig. Rider med det typ två gånger i veckan kanske. Jag tycker att det är väldigt bra, man kan ju alltid testa lixom :)

2010-05-06 @ 23:54:36
Postat av: Sabina Zander

Den stora ringen är snällast, ja (på kimblewick ;)) har det på min ponny och han trivs jättebra med det! :) Man kan ju reglera lite hur skarpt man vill ha den genom att spänna kedjan olika hårt, om du spänner den hårt så blir det liten hävstångseffekt och därmed ett snällt bett, om kedjan inte så spänd (vet att vissa säger två fingrar?? Som en nosgrimma :S) då blir den såklart mycket starkare även fast du har tygeln på snällaste sättet :) Jag har min kedja i en liten fårskinnstunnel, det har inte varit några problem men det är ju såklart individuellt ;)

Glöm inte skumrem! ;D



Anna:

Om du har den i den största ringen föjler ju tygeln med bettet vilket för den snällast, i den övre är den ju oxå snäll men då får du en liten hävstång. man märker det tydligt när man rider - om du vanligtvis rider med tyglen i den stora ringen och sen byter till den översta märkar man att hästen blir lite med uppmärksam på dej ;)

2010-05-07 @ 06:39:31
URL: http://szander.blogg.se/
Postat av: Veronica

Håleler med föregående talare, jag fick en AHA upplevelse med min häst som går på pelham, när jag satte en curbstrap istället för kedja. Kanske kan va något för din med??

MV

2010-05-07 @ 06:54:26
Postat av: Sara

Jag har en sporrem istället för kedja på min häst :P

2010-05-07 @ 08:34:35
URL: http://saravilhelmsson.blogg.se/
Postat av: Sofia

Hej! Jag tycker du har en jättebra blogg vill jag bara börja med att säga, jag har själv 4 hästar så jag vet hur mycket tid allting tar så jag tycker verkligen det är duktigt av dig att hinna med en bra blogg också! ( : Men nu till mitt tips, jag har själv en häst som är ganska lik zazou, (tycker jag det verkar som) kan bli lite hängig och springig och het på en och samma gång. Har testat miljoner bett känns det som och jag har äntligen hittat ett som är bra att byta imellan, framför allt tycker jag att det är jättebra att hoppa på då hon kan bli lite stark. Det är ett "vanligt tränsbett" med dubbla ringar, alltså med lite liiite hävstång på. Alla mina hästar trivs jättebra på det och jag växlar med det på allihopa faktiskt. Funkar även på min "jättehäst" på 178, hehe. Som har lätt för att bli lite lång och långsam. Försökte hitta en länk till dig men attans vad svårt det verkade vara, dock finns det med i Sprengers katalog som du la ut på bloggen förut ( : Hoppas det ska vara till hjälp. Ha det så gott!

2010-05-07 @ 09:30:35
Postat av: Lina Zacha - Tränare

På min träningsblogg (länken) finns ett inlägg med bra övningar som gör hästen mer uppmärksam på bromsen. Övningarna innehåller bommar och visar därför väldigt tydligt hur väl förhållningarna egentligen fungerar - är du och hästen osynkade hamnar ni på fel sida av bommen.

2010-05-07 @ 11:30:12
URL: http://www.bukefalos.com/f/blog.php?u=4657
Postat av: Susanna

Jobbigt det där med bett. Det finns ju lite att välja på minst sagt. Har lite problem med en av mina också som biter sig fast och kör ut huvudet.

2010-05-07 @ 13:29:44
URL: http://supersus.blogg.se/
Postat av: Ann Onym

Tycker du tänker helt rätt med Lito, han ser ut att behöva komma igång med bakkärran som sagt :)

2010-05-07 @ 20:09:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0