Fundera över dina resultat

Något som slog mig när jag satt och tittade på Zazous resultat här om dagen är hur otroligt jämn hon varit under hela året (*pepparpeppar*). Om man räkar bort den gången jag utgick och den gången jag ramlade av, vilka båda gångerna var helt på grund av mig, så har hon aldrig haft mer än 4 fel på en tävling. Och majoriteten av starterna har hon varit nolla.


http://www3.ridsport.se/Tavling/Tavlingarresultat/Resultat/


Just jämnheten är något jag värderar väldigt högt. Det känns som en bekräftelse på att man gått lagom fort fram och att hästen varit redo för de uppgifter den ställts inför.

Visst kan alla ha svackor, det är nästan något man måste räkna med när man tävlar, och visst kan man känna att det var en bra runda trots att resultatet inte blev det bästa (samt vise versa), men om man under en väldigt lång tid hela tiden har oerhört ojämna resultat, så är det nog ett tecken på att något är fel.

Kanske borde man tänka över hur man lägger upp sina tävlingar. Man kanske ska skita i sin taktik att försöka vinna varje klass och börja ta det lite lugnt i tidshoppningarna. Eller kanske så kan man, utifrån att sin häst alltid går dåligt i tävlingens andra klass, dra slutsatsen att den trivs bäst med att bara gå en klass om dagen, . Eller så borde man kanske backa ett steg i klasserna och inse att man nog gått lite för fort fram.

Anledningarna kan vara många. Det gäller att verkligen fundera över varför man tror att resultaten är ojämna, kanske se ett mönster i sina resultat och utifrån det komma fram till vad man borde försöka ändra på.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jättebra fundering! Jag summerar mina resultat i en tabell och kollade på den igår och jag har endast nollrundor bortsett från en gång jag utgick samt ett pet. Och ja, det är ju verkligen ett tecken på att man ligger på en bra nivå och inte går för fort fram o.s.v. Vet en tjej som debuterade i ny klass i helgen med 16 fel och var nöjd. Jag skulle inte vara så nöjd med det tror jag...

2010-09-28 @ 12:33:50
Postat av: my

Det där är ju jättefina resultat! :) Håller helt med dig. Och som jag har fått lära mig "En rivning kan hända den bäste men får man fler än fyra fel har man inte förberett sig tillräckligt" så verkar du ha gått precis lagom lugnt fram med Zazou :)

2010-09-28 @ 13:02:42
URL: http://myalfredo.blogg.se/
Postat av: Martina

Håller med dig fullständigt. Många gånger kan jag ha gått in och rivit flera hinder men ändå varit grymt nöjd, så har folk undrat hur sjutton jag kan vara nöjd med rivningar. Allt handlar inte om att gå nolla och ta placeringar. Känslan inne på banan var helt fantastisk och samspelet grymt. Räcker inte det för att vara nöjd?

Och jag tycker många går alldeles för fort fram i sin tävlingskarriär. Startar högre klasser för att komma framåt trots att hästen inte fixar det. Varför inte bara vänta på hästen och sedan nå bättre resultat tillsammans?

2010-09-28 @ 13:43:14
Postat av: Yasmine

Håller verkligen med! Det är väl ett citat från Rolf Göran Bengtsson som säger att om man har mer än fyra fel i en klass har man inte varit tillräckligt förberedd? Kan också klappa mig stolt på axeln och blicka tillbaka på en säsong med mycket jämna resultat:)

2010-09-28 @ 14:24:39
URL: http://yasminesriddagbok.wordpress.com
Postat av: Eleonor

Absolut tänkvärt!

2010-09-28 @ 14:25:53
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/
Postat av: Josefin

Riktigt bra lista :)

när blir nästa tävling?

2010-09-28 @ 15:22:00
URL: http://josefinzander.blogg.se/
Postat av: oliviawestern.blogg.se

SVara gärna på min fråga på bloggen!



Vill du bli länkad?

Gå in på min blogg och läs hur du gör! Väldigt lätt.



oliviawestern.blogg.se

2010-09-28 @ 19:02:20
URL: http://oliviawestern.blogg.se/
Postat av: Emelie

Mikaela! Din bild är med i tidningen Häst Magazinet nr 8. =)



Kände igen den stora bilden på innehållsförteckningen sedan du la ut den, eller en liknande bild här på bloggen. Bläddrade till sidan med bilder och såg att det var din bild. Lite kul när man känner igen sådär. =)

2010-09-28 @ 20:11:41
URL: http://likeajoke.blogg.se/
Postat av: johanna

Bra tankar!



idag har jag skrivit om en jättebra tömkörningsövning!

2010-09-28 @ 21:02:58
URL: http://appobappo
Postat av: Ebba

Hur ser dina dagar ut numera när du inte går i skolan? Rutiner? Tider? Skulle vara kul att veta :D

2010-09-28 @ 22:02:46
Postat av: johanna

Bra skrivet Mickis och härligt bra resultat!

2010-09-29 @ 08:33:31
URL: http://johannasriddagbok.blogg.se/
Postat av: Anonym

undrar bara om du la upp detta inlägget som ett försvar mot de läsare som har haft åsikter om hur du rider henne? för mig verkar det så och som om du försöker bevisa något? sanningen är den att alla kan inte tycka att du rider bäst så ta inte åt dig. trött på alla bloggare som gör bloggen skit bara för att de får kritik, bli inte en av dem snälla.

2010-09-29 @ 19:23:13
Postat av: Mikaela

Josefin - Har inte planerat in ngn än faktiskt :(



Emelie - Haha ja såg det :) Redaktören hade tydligen sett den på mammas blogg och frågat om han fick ha med den i tidningen :p



Ebba - Dom ser ganska olika ut, men hästarna är väl ofta det som upptar den mesta av tiden. Vill börja jobba så håller på att söker lite jobb nu.



Anonym - Ja, d har ju varit ett par personer som haft lite olika åsikter om det på sistånde. Ang dom kommentarerna så vet jag att jag inte rider bäst, men dom flesta av dom tar jag faktiskt inte åt mig av. Jag märker ju att många inte har så mycket kunskap. Då menar jag inte alltid kunskap om hästar i allmänhet, utan om mina hästar. Det jag skriver här är en väldigt liten del av allting, så de har ju inte en aning om bakrgrunden kring saker och ting osv. Och de har liksom inte ens sett hästen i verkligheten eller under den vardagliga träningen öht. Så ärligt talat känner jag inte att jag behöver bevisa nåt för dom direkt...



Så det här inlägget skrev jag verkligen inte därför, utan har inte så mycket att skriva om i nuläget, så när jag satt och kollade på resultaten tänkte jag helt enkelt att det här kan jag ju skriva om. Blir typ glad om jag kmr på ngt att skriva öht :p

2010-09-30 @ 14:49:44
Postat av: Mellisaurus-[rex]

FUCK YOU! >:D

2010-09-30 @ 15:04:07
URL: http://mellisaur.blogg.se/
Postat av: var jag som undrade vad du ville bevisa.

OK, det förstår jag helt och hållet. var inget illa menat utan syftade på att du inte ska ta åt dig, att vara så offentlig som du ändå är ger både rid och rosor. kämpa på

2010-09-30 @ 17:41:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0