Tävling Märsta dag 1

Idag har jag och 3 pollar varit iväg och tävlat i Märsta. I första klassen var det 6 starter och jag var 3 av dom, kuuul! Blev väldigt bråttom med andra ord, och det blev bara film på Luna som startade sist. Sen gick Qubbe lagklassen också. Dom andra i mitt lag var superduktiga så tror vi slutade 5a-6:a där. Vi ska dit imorgon också, Qubbe ska gå laget igen och Luna ska nog få debutera 120 :) 




Zazou 110
Igårkväll när jag red ett litet pass på volten kändes hon lite seg, absolut inte lika vaken som vanligt. Tänkte inte mer på det, förrän jag idag var på framridnigen. Jag brukar liksom få lugna ner henne för att hon bjuder så mycket framåt, men idag var jag tom tvungen att "galoppera igång" henne för att få lite fart på henne. Dock blev hon snabbt lugn igen, och inte alls sådär taggad som hon brukar bli när man galopperat i friskt tempo ett par varv. På banan var hon alltså även där väldigt lugn och hade inte alls den där bjudningen som hon brukar ha (bara att kolla på förra tävlingen i Rådmansö tex) och när det sedan kom ett hinder som var väldigt tittigt kom vi inte över det. Hon är ju lite småtittig ibland, framförallt såhär på början av säsongen, men när hon är taggad och på tårna märks inte det av alls, då glömmer hon typ bort det. Hon verkade dock inte ha den energin alls idag.

Faktum är att vi släppte in stona i sommarhagen som är jättestor och med massa gräs i förrgår. Så jäkla klantigt! Zazou är ju ganska känslig, så vet inte om hon ätit aldeles för mycket och blivit dåsig av det. När vi kom hem fick vi höra, utan att berätta om hur trött Zazou verkade vara idag, att hon som tog in dom igår reagerat på att hästarna verkade helt slut. Plus att Zazou knappt ätit något hö inatt och inte åt upp mer än hälften av sig havre imorse.

Det är såklart lätt att skylla på ngt sådant här när det går dåligt, och det känns lite fjantigt, men jag kan helt ärligt faktiskt inte komma på någon annan förklaring eftersom hon varit så jäkla fin på sistånde! Hopptränade förra tisdagen, och hon hoppade såå bra, fick en superkänsla! Hon hade sån jäkla power i galoppen att folk reagerade och anmärkte det, den galoppen var hon inte i närheten av idag. Avlutade då på en bana på 130 som vi hoppade två gånger, och hon var klockren båda gångerna, kändes superenkelt. 

Hade tänkt starta henne imorrn också, men vi har såklart strukit henne eftersom hon inte kändes som vanligt. Bara att ta nya tag till nästa tävling och lära sig av sina misstag. Vissa hästar reagerar ju inte alls på ngt sådant (typ Luna), men vissa kan det påverka jättemkt.




Luna 110
Luna verkade som sagt inte ha tagit ngn skada av hagbytet. Eller så var det därför hon var så lugn och fin, hehe :p Nej men hon var ju faktiskt jättefin på förra tävlingen med!

Hon var verkligen superfokuserad idag på banan, både på mig och på hindrena. Lyssnade jättefint och hoppade avslappnade språng. En fröjd att rida var hon, och stod för den finaste ritten för idag kändes det som! :) 0 fel fick vi.





Qbrick 110
Qubbe var också fin, men lite småstark ibland. Vi gick iaf 0:a.

120 lagklass div 1
Hade tänkt debutera 120 i klassen efter, men eftersom Zazou, som var tänkt att gå i laget, inte kändes som vanligt fick Qubbe hoppa in där istället. Kanske inte det bästa att debutera på en 14 språng lång bana byggd för finalhelgen för div 1, men så fick det bli :)

1:an kändes bra, 2:an kändes bra, sen drog han iväg lite och kom lite nära på 3:an. Efter det blev han väldigt stark, och jag lät honom rinna iväg istället för att ta tillbaka honom ordentligt och börja om. Riktigt klantigt av mig! Därför blev det svårt att få med honom i svängen till ett räcke, och det blev dragkamp vilket resulterade i att vi kom helt fel och han rev. Sen var det direkt en distans till en trekombination så jag hann aldrig få koll på honom, och två till räcken åkte ner av bara farten. Efter det hade jag gott om tid på mig till nästa hinder, samlade ihop allt och "började om". Resten av banan kändes jättebra, även om det är lite svårt för mig att hinna få tillbaka honom på kortare distanser.

Kändes som om han hoppade jättefina språng iaf, bättre än på förgående tränings och tävlingsrundor faktiskt. Är nöjd trots allt, det är ju bara jag som måste få lite bättre koll på honom. Ska eventuellt prova pelham imorgon, han blir så jäkla stark på det här bettet och det blir aldeles för mycket dragkamp!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Fiiiina :)

2011-05-14 @ 21:23:12
Postat av: Tove - Ridsport & Foto

Syns att Qubbe blir lite stark, men slutet av banan såg väldigt fint och rytmiskt ut! :)

2011-05-15 @ 10:12:41
URL: http://londoninmyheart.blogg.se/
Postat av: Anonym

Stor skillnad i hans språng nu! Jättefina språng gjorde han, och det såg ut som han ändå lärde sig avv att han rullade på in i hinderna i början, för det ser ut som han backar av bra på de sista trots att han är stark. Tror det kan bli superbra med denna häst =)Fin runda med Luna också!

2011-05-15 @ 12:44:16
Postat av: Anonym

hur sjutton hann du med att rida fram då? du kan ju inte rida och hoppa fram på 1 start + byta häst? :P

2011-05-15 @ 20:30:13
Postat av: Caroline

Till den övre filmen:

Ni får det att se så lätt ut! Sjukt fint samspel.

Jag blir lite avundsjuk, när jag själv sitter och är jättenervös inför att hoppa 50 cm clear-round imorgon.



Fortsätt göra inlägg, det är så tråkigt när du försvinner, även om jag kan förstå att man inte alltid har tid!

Superfin blogg!

Kram!

2011-05-21 @ 20:33:29
URL: http://carolineellinormelin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0