Svar på tal!

Det är möjligen inte så att du är LAT och inte orkar ta på hästarna benskydd?

Tkr även du ska rida emra sitsträning, du har ju stolsits, vilket många av våra junior-ryttare i högre klasserna har...



Svar: Tycker det är så tråkigt att alla elaka kommentarer alltid ska vara anonyma. Vågar du inte stå för det du skriver eller?

Även fast jag inte borde lägga ner tid på en sån här sak så hade jag tänkt svara på din oerhört kontruktivt skrivna kommentar.

Tror du seriöst att jag inte sätter på mina hästar benskydd, även fast jag egentligen tycker att dom behöver det, för att jag är LAT? Så mycket tid jag lägger ner på dessa varelser, så mycket jobb och svett, så mycket pengar, så mycket engagemang, så mycket känslor. Tror du verkligen att jag skulle riskera att kasta bort allt detta, att göra det meningslöst, att skada en levande varelse, för att jag är LAT. Av alla de tusentals timmar jag lägger ner, tror du att jag, för att jag är LAT, inte tycker det är värt att lägga ner några få minuter extra varje dag? Några minuter, en bråkdel av all tid, som kan göra att all tid är bortkastad? Herregud! Att du ens tror något sådant...Nej, jag står för det jag skrev i mitt inlägg och tror på min filosofi!

Sen det här med sitsträningen, den kommentaren var ju också givande. Har ju redan skrivit att sisten är en av mina brister, att jag behöver jobba med den. Men samtidigt - det funkar ju uppenbarligen bra även fast jag sitter så, och jag tror inte att det skär ner på min kompetens som ryttare. Det är nog mest utseendemässigt. Men hur viktigt är egentligen utseendet när man rider? Så länge det är effektivt och hästen trivs samt förstår vad jag menar, så räcker ju det.

Titta bara på världens bästa ryttarinnan - Meredith Michaels Beerbaum. Hon om någon är ju känd för att sitta i stolsist, men ändå är hon för många bäst i världen på att rida. Hur kan hon vara det när hon sitter i stolsits? För att det är hennes stil, och den fungerar!

Självklart går det att förbättra sin ridning hela tiden, Meredith är inte heller fullärd och små ljusteringar kanske skulle göra henne ännu bättre. Men alla ryttare har ju sin egen stil, och det tycker jag dom ska få ha!

Kommentarer
Postat av: Elin

Precis!!

2009-10-21 @ 11:43:37
Postat av: Jennifer

Haha, vilken korkad kommentar! Bry dig inte om sånna Mikaela, dom är antagligen bara avundsjuka :)

2009-10-21 @ 11:56:13
Postat av: Grisans matte

Inom hoppningen är faktiskt stolsitsen rätt vanlig, och även fast den kanske inte plockar stilpoäng så har den ett syfte. Tyska hoppryttare rider ofta i den sitsen. Även galoppryttarna rider i stort sett bara i "stolsits".

För det första så kan man göra saker och ting korrekt sittandes i stolsits i en hopp eller galoppsadel. Det kan man inte i en dressyrsadel på samma sätt. Dessutom är det helt olika saker man vill uppnå inom grenarna. Hästen kan gå i en korrekt form även fast man använder sig av den sitsen.

Tyskarnas filosofi med den sitsen är att du lättare får hästen framför skänkeln (den biten är jag inte helt med på, jag tycker att det är lättare att få hästen framför skänkeln i en "korrekt" sits, men det är ju ingen omöjlighet att hästen framför skänkeln i "stolsits" direkt), drivningen blir bättre då rumpan kommer ner mer i sadeln (tyskarna rider mer i sadeln än exempelvis fransmännen som rider i en mer lätt sits) och framförallt så är det ett sätt att lättare hålla balansen över hindret.



Tråkigt med anonyma okonstruktiva kommentarer =(

2009-10-21 @ 12:05:14
URL: http://minvackraste.blogg.se/
Postat av: Emelie - hästskötare i Spanien

vad är det för fel på folk? Alla hästar behöver inte ha benskydd till vardags eftersom att de inte slår sig. Anledningen till att man har det är ju för att skydda dem ifall de slår ihop benen när de rör sig. En häst som inte gör det räcker det med att man har skydd vid tävling och eventuellt hårdare ridning (träning och sånt) Jag tycker du gör det bra tjejen. Ta inte åt dig av vad idioter säger!

2009-10-21 @ 12:08:13
URL: http://forslof.blogg.se/
Postat av: Camilla

okej om du tävlade dressyr, då kanske man måste eftersträva den där "perfekta" sistsen, men i hoppning finns det andra saker som man kanske ska fokusera mer på.. ;)

2009-10-21 @ 12:10:43
URL: http://unafraid.blogg.se/
Postat av: Angelica

Håller med dej!!

Skit i de negativa, ibland lär man sig av det ibland är det bara folk som är ute efter att sabba för andra.

2009-10-21 @ 12:48:33
Postat av: Annah

Haha... Ursäkta att jag skrattar men <b>Mikaela</b>! Fy fan vilket bra svar på tal om det där med att du skulle vara lat!

2009-10-21 @ 12:52:35
URL: http://svenskryttare.blogg.se/
Postat av: Jolin

Det är så himla tråkigt att alltid behöva läsa dessa extremt onödiga kommentarer så fort man besöker en hästblogg. Jag menar det verkligen - det verkar finnas så sjukt många människor som kan "allt" om ridning & hästar, och det känns tråkigt att den attityden är så oerhört vanlig inom ridsporten. Själv har jag fått lära mig att man aldrig blir fullärd inom ridsporten..?



Att sen kalla dig "för lat för att sätta på benskydd" är nog bland det dummaste jag hört. Jag har följt din blogg ett tag, och sett hur mycket jobb du lägger ner på hästarna. Att du skulle strunta i att sätta på benskydd för att du "inte orkar" är en utopi, så jag förstår ditt försvarstal helt och hållet.



Tråkigt att den där attityden är så vanlig, som sagt. Men fortsätt med det du gör, för du gör det riktigt bra! :)

2009-10-21 @ 13:16:53
URL: http://joolinmalmquist.blogspot.com
Postat av: Catago - Hästbloggen för dig!

fulaste kommentaren ever ? xD¨

och det är verkligen så... när folk är anonyma blir de genast sååå mkt tuffarer

2009-10-21 @ 14:22:25
URL: http://catago.blogg.se/
Postat av: Anna

Ta inte till dig de dumma kommentarerna!

Du är otroligt duktig! Och som du säger; varför är du då på den nivån om du inte kan rida!? Du kan ju uppenbarligen rida otroligt bra!

Jag håller med dig om skydd till 100%, det är klart att du inte är för lat för att sätta på ett par skydd! De är bara den anonyma som tror att den är något..

2009-10-21 @ 14:45:41
Postat av: Paulina

Vilken fegis som skriver såna där kommentarer som anonym! FEGT! Du ska inte bry dig om människor som bara skriver negativa kommentarer! Men jag förstår att du blir irriterad. Jag hade oxå blivit det! Men jag håller med dig! =)

2009-10-21 @ 14:52:54
URL: http://paulinaotsjo.blogg.se/
Postat av: Sofia

vilken sjuk kommentar!



jag hade aldrig skydd på min ponny när jag red markarbete på henne för hon var såpass försiktig om sig och slog aldrig i sig själv. Nu rider jag på en häst som inte har speciellt smidig och är lite klumpig av sig och honom har jag skydd på. Det är ju individ till individ.

2009-10-21 @ 16:08:22
URL: http://kumpumaki.blogg.se/
Postat av: Tove's Hästblogg

Det är rätt! :D

2009-10-21 @ 16:21:33
URL: http://sunnysolvej.blogg.se/
Postat av: Birgitta

Jag tycker att det är omöjligt att inte rida i stolsits i hoppsadlar. De är inte direkt byggda för en lodrät sits om du frågar mig.



Roligt att det går så bra för dig Mikaela. Jag är inte ens hoppryttare men kollar ändå in bloggen dagligen för vettiga tips och idéer.

2009-10-21 @ 17:01:51
Postat av: jessica

Den som kommenterade har också sina brister. Inte för att jag vet vem det är, men kom igen INGEN ÄR PERFEKT!



Alla ryttare har vi alltid något att jobba på, även den bästa! :)



jag har en massa brister, jag lägger lätt omkull mina händer etc. och du det finns nog en hel vetenskap som man själv behöver jobba på!



Sedan behöver faktiskt inte alla hästar benskydd, men många hopphästar har det för att dom lätt drabbas av slag och strykningar med benen då dom hoppar och oftast används det i ett förebyggande syfte! Se t.ex. dressyrhästar det är ändå inte ofta dom har benskydd på sina hästar änd¨å, oftast benlindor isådanafall men om man bara är ute opch alallar i skogen på en jämt och bra underlag kanske inte alla hästar behöver benskydd. Detta är ju faktiskt något som är från individ till individ! :)



btw, jag gillar din blogg Mikaela! :)

2009-10-21 @ 17:02:02
URL: http://www.sisterhoood.blogspot.com
Postat av: Hanna P

åh gud sånt där blir jag Galen på! Om man inte vågar skriva ut sitt namn på en kommentar kan jag ofta känna att man nog ska fundera på om den ens ska skickas!

2009-10-21 @ 19:02:07
URL: http://www.hannapersson.com
Postat av: Julia

Gaah, trött man blir på sådana människor -.-' Jag använder inte heller benskydd, möjligtvis om jag hoppar högre höjder (inte markarbete alltså). Jag tror på att hästen är försiktigare med sina ben om den inte har benskydd.

2009-10-21 @ 19:04:21
Postat av: Anonym

Otroligt onödig kommentar! Bra svar där! :)

Men en sak angående skydden bara.. Alltså förstår att du verkligen inte gör det för att vara LAT, det var ju bara helt sjukt skrivet... Men en sak bara, asså om du har skydd så är ju risken mindre att det skulle hända ngt, som du sa är dina hästar rätt försiktiga av sig men det kan ju ändå hända att som skulle råka trampa sig eller att dom gör sig illa på en pinne. Så varför inte ha det ändå?! det är ju inte direkt en onödig sak att ha i "onödan" om man säger så..:)

2009-10-21 @ 20:29:58
Postat av: josefin

Hej! Tråkigt med lite taskiga komentarer... har också fått en uppfattning om att det är många inom hoppvärlden som sitter i "stolsitts" men det värkar ju efektift :) Endel rider ju mycket med armar och ben också och som du sa, så länge det funkar för sej själv och hästen är bekväm med det är det OK tycker jag :)

2009-10-21 @ 21:08:02
URL: http://josefinz.bloggsida.se
Postat av: JG

"din oerhört kontruktivt skrivna kommentar" - haha! :-)



Bra svarat på en idiotisk kommentar!

2009-10-21 @ 21:33:00
URL: http://www.metrobloggen.se/jozzizen
Postat av: Elin

Nu blir jag såhär förbannad IGEN! Skrev ett inlägg i en annas blogg för inte så länge sen men skriver igen.

FÖR DET FÖRSTA: Bara för att nån skriver en kommentar som inte hissar bloggaren till skyarna så behöver det INTE betyda att denna är avundsjuk. PUNKT.

FÖR DET ANDRA: Ip-adressen ser du ju i vilket fall och vad gör det om det står ett namn eller inte, det kan man ju skriva vilket man vill o om inte annat så spelar det ju ingen roll i sig om jag heter elin, julia, maria. Min mening är ju den samme. PUNKT:

FÖR DET TREDJE: I grund och botten handlar det ju om dig och din vilja att ta ta emot, har du en blogg får du ju räkna med att alla inte tycker allt är toppen och självklart kan du då få negativ kritik. Take it or leave it, jag menar: SNÄLLA, alla ni som bloggar, ni gör det väl för att synas och få ert sagt, varför inte tåla diskussion och andra som vill få sin mening sagd?! PUNKT.

2009-10-21 @ 23:20:40
Postat av: caroline

va irriterad jag blev .. :S

jag har själv haft stolsits, nu är det mesta dock borta. men det var fortfarande effektivt vid hoppningen. sen bytte jag häst och det passade inte alls på henne, hon blev jätte irriterad ;s så tack vare henne så har jag blivit av med det. det är inte snyggt, men så farligt är det ju faktiskt inte.

du är duktig, och ja tror att de flesta håller med dig kring benskydd och sitsen vad jag kunde se i kommentars fältet. keep up your good work, jätte kul att se att du har utvecklat Saturnus så pass mkt. red honom nämligen förr :)

2009-10-21 @ 23:30:03
Postat av: JMARIIA

varför använda skydd på en häst som inte behöver? Det är ju helt onödigt. Så jag håller med dig.



Sen det där med stolsits håller jag ju med om att du har. Men det är omöjligt att rida i en hoppsadel utan att få stolsits på grund av att fästena för stiglädrena är mer framskjutna vilket gör att även skänkelläget blir framskjutet.

2009-10-22 @ 01:37:55
URL: http://jmariia.blogg.se/
Postat av: klaru

håller me dej! jag har samma problem med stolsits, och det kan nog vara för att vi är så långa ? blir ju lättare att komma i stolsitsen då. skitbra blogg =D

2009-10-22 @ 09:39:59
Postat av: Emily

Sjukt tråkigt med folk som har mage nog att sitta och skriva anonyma kommentarer som är helt fria från konstruktiv kritik med och bara fyllda med skit! Riktigt tråkigt faktiskt.

Alla har vi våra brister och man gör ju det man kan för att rätta till dem, hoppsadlar är ju inte till för att rida dressyr i, det förstår ju vem som, de ska ju ge en bra lätt sits och bra stits över hinder.

Och det med benskydd är ju bara löjligt att folk ens måste kommentera, behöver hästen inga benskydd så har man inga eller tvärt om. Jag brukar inte ha skydd när jag rider heller, utom för tillfället då för vår paddock är snubblig så vill inte att hästen ska råka sparka sig själv om han snubblar, ganska självklart liksom. Folk borde inte lägga sig i, man kan fråga, men man behöver inte vara nedlåtande.

2009-10-22 @ 13:23:42
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: caroline

Tycker inte det är fel med negativa kommentarer men allt beror på hur man skriver det varför inte fråga istället om det är något man undrar, varför måste så många folk utgå från att såhär är det. Nej lite mer ödmjukare inställning skulle inte skada men det gäller inte bara för hästfolk det gäller överallt.

Tror faktiskt en del fäller otrevliga ogenomtänkta kommentarer bara för att få uppmärksamhet faktiskt.

2009-10-22 @ 20:26:36
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: Lindavs

Till Elins kommentar här uppe: Jag tycker att onödiga kommentarer som inte hissar eller är neutrala lika gärna kan vara osagda, eller sägas öga mot öga om det är något allvarligt.



Jag rider utan benskydd förutom när jag hoppar. Angående pinnar och sådant: de kan komma innanför skydden också- tro mig, jag VET...

2009-10-24 @ 23:54:25
URL: http://nogg.se/lindavonseth
Postat av: Martina Lindblom

tycker verkligen inte du ska ta åt dig. det är skillnad att rida med dålig sits, rida som en kratta och störa hästen, än att rida med dålig sits, rider sjukt bra och stör inte hästen. svårt att förklara men hoppas du förstår.

tycker du är grymt duktig! KEEP MOVING ON! för du kommer gå långt!

2009-10-26 @ 16:46:30
URL: http://martinalindblom.blogspot.com
Postat av: Veronica

Ta inte åt dig! Jag gillar inte heller såna som e anonyma och kommenterar något taskigt! Helt helt onödigt, och till tid Elin: varför ska du hålla på och sänka henne? När hon redan har blivit sänkt tillräkligt?? Asså jag förstår mig inte på människor ibland!! Kan bli så himla irriterad! Världen är väl inte till för att må dåligt? De e väl til för att må bra och ha snälla runt omkring sig? Jag ger faktiskt kritik till den anonyma skrivaren och den där Elin! Förlåt om jag är hård! Men nån motta måste de väl ändå vara!

Älsar din blogg Mikaela :)

Postat av: Anna

Stolsits är inte när underskänkeln ligger långt fram utan kombinationen när underskänkeln är långt fram OCH överlivet är för långt tillbaka. Är man I tyngdpungten och MED hästen i rörelsen har det inte någon större betydelse om skänkeln är lite framför knät. Möjligtvis får man ett bättre tramp i stigbygeln.

2009-11-30 @ 10:44:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0